کوچکترین کامپیوتر دنیا

کوچکترین کامپیوتر دنیا با اندازه بسیار کوچکتر از دانه برنج تولید شد

کوچکترین کامپیوتر دنیا توسط محققان دانشگاه میشیگان معرفی شد. این کامپیوتر جدید توانایی بالایی در تعیین دقیق دما داشته و تنها 0.04 میلی‌متر مکعب اندازه دارد.

اگر تصور می‌کنید دانشمندان اجازه می‌دهند که IBM صاحب عنوان تولیدکننده کوچکترین کامپیوتر دنیا بماند، سخت در اشتباهید چرا که محققان دانشگاه میشیگان در اقدامی جالب، موفق به تولید یک کامپیوتر حساس به دما با اندازه 0.04 میلی‌متر مکعب شده‌اند که اندازه آن برابر یک دهم کامپیوتر قبلی IBM است. این محصول جدید به اندازه‌ای کوچک هست که می‌توان یک دانه برنج در کنار آن را غول‌پیکر تلقی کرد! به واسطه حساسیت بالا نیز LED تعبیه‌شده روی آن می‌تواند جریان را در مدارش تحریک کند.

محدودیت‌های پیش رو در اندازه دستگاه سبب شد تا محققان با ارائه رویکردهای خلاقانه، تاثیر نور را کاهش دهند. آنها به جای دیودها از خازن‌ها استفاده کرده و مجبور بودند مشکلات مربوط به افزایش نسبی سر و صدای الکتریکی دستگاهی را که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند، برطرف کنند.

امکان استفاده از کوچکترین کامپیوتر دنیا در سلول‌های بدن

ماحصل این تلاش، تولید حسگری است که می‌تواند تغییرات دما را در محیط‌های فوق‌العاده کوچکی مثل مجموعه‌ای از سلول‌های بدن اندازه‌گیری کند. محققان نسبت به دمای بالاتر تومورها در مقایسه با دیگر بافت‌های سالم مشکوک هستند، اما تایید این موضوع تا به امروز دشوار بوده است. این دستگاه بسیار کوچک علاوه بر بررسی این ادعا، می‌تواند در صورت درست بودن آن، اثربخشی درمان‌های سرطان را هم اندازه بگیرد. تیم سازنده پیش‌بینی می‌کند که از این کامپیوتر بتوان برای تشخیص گلوکوم یا آب سیاه در داخل چشم کمک گرفته و حتی از آن در زمینه‌های مختلفی مثل فرآیندهای بیوشیمیایی یا مطالعه روی حلزون‌های کوچک هم استفاده کرد.

اگرچه کوچکترین کامپیوتر جهان از یک پردازنده کامل (بر مبنای طراحی +ARM Cortex-M0) استفاده می‌کند، ولی همانند کامپیوتر IBM، تمام اطلاعات آن با قطع شدن منبع انرژی از دست خواهد رفت. شاید مردم این موضوع را به راحتی قبول نکنند چرا که آنها انتظار دارند یک کامپیوتر کامل‌تر باشد. با این وجود، ساخت این کامپیوتر جدید محدودیت‌های قبلی را از بین برده و نشان می‌دهد تولید دستگاه‌های تقریبا نامرئی در دنیای امروز عادی‌تر از چیزی‌ست که برخی تصور می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. الان با ریز ربات هاایی که به تازگی ساخته شده حتی دیگ عملهای جراحی هم به اونا واگذار میکنن

  2. خیلی خوبه دیگ
    کم کم با این تجهیزات میشه دکترا هم بیکار کرد

  3. کاش یه همچین دوربینی هم درست کنن این امتحانامونو باهاش پاس کنیم واقعا