طرح ناسا به منظور کاهش 70 درصدی صدای هواپیما

طرح ناسا به منظور کاهش 70 درصدی صدای هواپیما

طرح ناسا به منظور کاهش 70 درصدی صدای هواپیما از آن دسته تکنولوژی‌های نوینی است که این نهاد هوافضای دولتی جدیدا توسعه داده و با کمک آن از آلودگی محیطی اطراف فرودگاه‌ها خواهد کاست!

درحالی که همگان ناسا را به عنوان سازمانی فعال در زمینه فضایی می‌دانند، این نهاد دولتی در زمینه هوانوردی و پرواز درون جو نیز فعالیت دارد. اما طرح ناسا به منظور کاهش 70 درصدی صدای هواپیما که اخیرا رونمایی شد، به کمک ما زمینیان می‌آید. این سازمان به تازگی پروازهای آزمایشی اجزای سازه هواپیمای بهسازی شده خود را تکمیل کرد که سبب کاهش 70 درصدی صدای تولید شده توسط هواپیما هنگام فرود می‌شود. این خبر به معنی کاهش چشمگیر آلودگی صوتی محیط اطراف فرودگاه‌ها شده و تاثیر مثبتی بر بهداشت روانی مردم ساکن اطراف آن دارد.

دانشمندان ناسا در شهر لنگلی، واقع در ایالت کارولینای جنوبی، به تازگی اجزای غیرمتحرکی را بر روی هواپیمای تجاری گلف استریم 3 آزمایش کرده‌اند. این اجزا شامل پسارگیرهای متخلخلی هستند که در ارابه فرود نصب شده و هنگام فرود هوا از درون آن‌ها گذر می‌کند. منافذ مشابه دیگری نیز درون سازه بدنه تعبیه شده‌اند که همگی به منظور کاستن از صدا هنگام فرود هستند. ناسا همچنین طراحی جدیدی را نیز امتحان کرده که در آن شکاف بین بال و سطوح کنترلی متحرک آن (شهپر) دارای پوششی یکپارچه و انعطاف پذیر است که این طرح نیز خود در کاهش صدا موثر است.

حال مسئله این است که آیا چنین طراحی‌هایی در هواپیماهای تجاری نیز استفاده خواهند شد یا خیر؟ و یا اگر پاسخ مثبت است، چه موقع به کار گرفته خواهند شد. با این حال اصل قضیه که ناسا در جهت آسایش مردم عادی تلاش می‌کند نیز خود امیدوار کننده است و می‌توان انتظار استفاده از چنین طرح‌هایی را در هواپیماهای آینده داشت. نکته جالب دیگر اینجاست که نمی‌توان گفت این تکنولوژی ممکن است در چه جاهای دیگری استفاده شود؟ شاید این طرح نیز روزی از فضا و آسمان به داخل خانه و آشپزخانه‌های ما نیز راه یابد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. این هواپیما ها صدا ندارن اون هواپیما های جنگین خیلی صدا دارن

  2. این ناسا فک کنم به همه علوم ربط داره نه؟؟؟

  3. یعنی واقعا خوش بحال اینا که دغدغشون صدای هواپیماس
    انقد دیگ همه چی آرومه اونجا

  4. واااااااای اینا فکر روان و سلامت مردمشونن
    بعد کشور ما فکر روانی کردن مردمش

  5. حالا صدا هواپیما پیش بقیه صداهای تو گوشمون هیچی نیست ها

  6. ما هیچ اصا
    ما فقط نگاه