شرکت های واردکننده موبایل

معرفی شرکت های واردکننده موبایل که باعث التهاب بازار شدند

با اعلام وزارت ارتباطات، برخی شرکت های واردکننده موبایل ارز دولتی 4200 تومانی برای واردات دریافت کردند، اما گوشی را با نرخ دلار آزاد در بازار به فروش رساندند. در این مطلب قصد داریم با این شرکت‌های متخلف آشنا شویم.

به تازگی وزیر ارتباطات در مورد علت گرانی گوشی های تلفن همراه در بازار ایران دست به افشاگری زد و شرکت های واردکننده موبایل که ارز دولتی دریافت کردند و گوشی‌های خود را با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند را به عنوان مقصر اصلی افزایش قیمت موبایل معرفی کرد. التهاب بازار در روزهای اخیر به حدی شدید شد که حتی مغازه‌داران و فروشندگان پاساژ علاءالدین، بازار موبایل و چارسو با بستن واحدهای تجاری خود نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

شرکت های واردکننده موبایل

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به افزایش قیمت گوشی های موبایل و اعتراض فعالان این صنف، اعلام کرد لیست شرکت های واردکننده موبایل که ارز دولتی به نرخ 4200 تومانی دریافت کرده بودند را منتشر می‌کند. طبق این لیست که اخیرا منتشر شده، بسیاری از شرکت های واردکننده موبایل با نرخ دولتی اقدام به واردات گوشی کردند و آن را با نرخ آزاد در بازار به فروش رساندند تا بخش بزرگی از التهابات بازار را رقم بزنند. بیش از 30 شرکت که در این لیست دیده می‌شود پس از دریافت ارز دولتی موظفند با پرداخت 18 درصد هزینه رجیستری و مالیات بر ارزش افزوده در گمرک، محصولات خود را با نرخ سود متعارف در بازار عرضه کنند، اما به بهانه افزایش نرخ دلار، گوشی‌های خود را با قیمت‌های نجومی در بازار به فروش رساندند.

با توجه به نرخ مبنای گوشی های تلفن همراه در سایت شرکت‌های سازنده و نرخ‌های اعلام شده توسط گمرک، می‌توان قیمت تمام شده یک دستگاه موبایل را به دست آورد. بنابراین می‌توانیم متوجه شویم که قیمت واقعی برخی گوشی‌های محبوب بازار به ترتیب زیر است:

گوشیقیمت گمرکی گوشیقیمت تمام شده و واقعی گوشی
آیفون ایکس 64 گیگ944 یورو4 میلیون و 720 هزار
آیفون ایکس 256 گیگ1085 یورو5 میلیون و 500 هزار
سامسونگ گلکسی اس 9850 دلار3 میلیون و 650 هزار
ال جی وی 30944 دلار3 میلیون و 965 هزار

با این حال در بازار می‌بینیم که گوشی‌های بالا با قیمت‌های عجیب به دست مشتری می‌رسند. در ادامه قصد داریم برخی از شرکت های واردکننده موبایل را معرفی کنیم که با سوءاستفاده از شرایط موجود، اقدام به عرضه محصولات با قیمت نجومی کرده‌اند:

شرکت های واردکننده موبایل که ارز دولتی دریافت کردند

1. شرکت «نودیس پرداز»، واردکننده گوشی های آیفون اپل است که گوشی آیفون ایکس 64 و 256 گیگی را به ترتیب با قیمت‌های 6 میلیون و 477 هزار و 7 میلیون و 394 هزار تومان به فروش می‌رساند.

2. شرکت «هماهنگ پردازش هوشمند»، گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 را با قیمت 4 میلیون و 640 هزار تومان به فروش می‌رساند.

3. شرکت «مدیا پردازش» به عنوان واردکننده گوشی های ال جی شناخته می‌شود، اما اطلاعات شفاف و واضحی در سایت این شرکت دیده نمی‌شود. مدیا پردازش اخیرا اطلاعیه‌ای را در سایت خود منتشر کرده و در آن نوشته است:

در حال حاضر ارز مبادلاتی به واردات گوشی اختصاص نمی‌یابد و ضمانت‌نامه گمرکی را از صنف تلفن همراه قبول نمی‌کنند. بنابراین وضعیت بازار موبایل اصلا خوب نیست. با ثبات نداشتن نرخ ارز و تعلق نگرفتن ارز دولتی به واردکنندگان، افزایش قیمت گوشی اجتناب‌ناپذیر است.

این ادعاهای عجیب در حالی مطرح شده که طبق لیست وزارت ارتباطات، مدیا پردازش بیش از 20 میلیون یورو ارز از دولت دریافت کرده و معادل 8 میلیون یورو کالا از گمرک ترخیص کرده است.

4. شرکت «ایما همراه»، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در لیست منتشر شده حضور دارد، اما اطلاعات زیادی در خصوص آن در اینترنت پیدا نمی‌شود. با کمی بررسی متوجه ارتباط این شرکت با شرکت مایکروتل پلاس می‌شویم، اما مایکروتل پلاس نیز قیمت هیچ یک از محصولاتش را در سایت خود درج نکرده است.

5. شرکت «داتیس امرتات»، واردکننده گوشی های اپل، خرید اینترنتی محصولاتش را در سایت دیجی کالا انجام می‌دهد. گوشی های آیفون در سایت دیجی کالا در هفته‌های اخیر با قیمت نجومی به فروش می‌رسیدند و در حال حاضر نیز این گوشی‌ها ناموجود هستند. طبق اطلاعیه وزارت ارتباطات، داتیس امرتات حدود 9 میلیون یورو بابت واردات گوشی از دولت ارز گرفته و حدود 5 میلیون یورو کالا از گمرک ترخیص کرده است. حالا مشخص نیست گوشی‌های ترخیص شده توسط این شرکت چرا در سایت دیجی کالا موجود نیستند؟

6. شرکت سام تل پارس قشم، شرکت ارتباطات ویژن، شرکت کاریان همراه (واردکننده گوشی های سامسونگ)، شرکت اسپیناس تجارت نیکان (واردکننده آیپد و گوشی آیفون)، شرکت تجارت یاس جهان و شرکت همراه تجارت بزرگمهر از دیگر شرکت‌هایی هستند که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، اما اطلاعات شفافی در مورد محصولات آن‌ها و قیمت‌های فروش محصولات موجود نیست.

7. شرکت «قائم همراه» با وجود دریافت 4 میلیون یورو ارز دولتی، اطلاعات مشخصی در مورد واردات گوشی های لوکس و کلاسیکش ارائه نداده است.

8. شرکت «توسعه ارتباطات هما» 4 میلیون و 500 هزار یورو ارز دولتی دریافت کرده و حتی قابلیت خرید آنلاین را در وب سایت خود ارائه کرده، اما قیمت محصولات این شرکت در سایت آن مشخص نیست. توسعه ارتباطات هما، نماینده رسمی فروش گوشی های موتورولا، لنوو و اپل است و برخی گوشی‌ها با گارانتی این شرکت در فروشگاه‌های اینترنتی با قیمت بیش از 9 میلیون تومانی به فروش می‌رسند.

9. شرکت «رایان شناس ایرانیان» نیز بیش از 3 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده، ولی هیچ اطلاعاتی در مورد کالاهای وارد شده توسط این شرکت وجود ندارد.

10. شرکت «ماناتل پارس» حدود 3 میلیون و 500 هزار یورو از دولت گرفته و حتی نیمی از ارز دریافت شده را بابت واردات کالا در گمرک خرج کرده، اما خبری از محصولات وارد شده توسط این شرکت نیست و حتی قیمت محصولات آن درج نشده است.

11. شرکت «پیشرو الکترونیک فراسو» به عنوان واردکننده محصولات تهویه هومکس معرفی شده و اصلا گوشی تلفن همراه در سایت این شرکت وجود ندارد. با این حال 3 میلیون و 500 هزار یورو دولتی برای واردات موبایل به شرکت مذکور تعلق گرفته و عجیب‌تر آن که این شرکت 2 میلیون یورو کالا از گمرک ترخیص کرده است.

12. شرکت «الماس پرشین سیستم» بیش از 2 میلیون یورو از دولت دریافت کرده، اما اطلاعات زیادی در مورد این شرکت و محصولات آن موجود نیست.

13. شرکت «پرتو تجارت پارس» حدود 1 میلیون و 800 هزار یورو دریافت کرده، ولی اطلاعاتی در مورد فعالیت این شرکت و محصولات آن در دسترس نیست.

14. بیش از 1 میلیون و 800 هزار یورو به «شرکت اسمارت تکنولوژی قشم» اختصاص یافته، اما اطلاعاتی در مورد محصولات این شرکت پیدا نمی‌شود.

15. شرکت «پارس نوین مدیا» هم که طبق لیست وزارت ارتباطات بیش از 1 میلیون و 800 هزار یورو دریافت کرده، اطلاعات شفافی را در مورد فعالیت و محصولاتش در اختیار قرار نداده است.

16. با تحقیق در مورد شرکت «مهندسی نگارسازان پردیس آریا» به سایت فروشگاه محصولات میزو می‌رسیم، اما در این سایت خبری از قیمت محصولات نیست.

17. شرکت «یکتا توسعه پیشگامان همراه» و شرکت «زرین صدف اطلس» نیز حدود 1 میلیون و 400 هزار یورو از دولت دریافت کرده‌اند، اما اطلاعات شفافی در مورد محصولات آن‌ها وجود ندارد.

18. شرکت «همراه سیستم آترا» و شرکت «پیشتازان فناوری سیب طلایی» هم بیش از 1 میلیون یورو دریافت کرده‌اند، اما هیچ نشانه‌ای از فعالیت‌های آن‌ها وجود ندارد. البته در بررسی‌ها به شرکت مشابهی به نام سیب طلایی هوشمند برخوردیم که آن هم قیمت محصولاتش مشخص نیست.

به این ترتیب به نظر می‌رسد سوءاستفاده و رانت، حسابی بازار موبایل را به هم ریخته و انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط با مقصران و سودجویان برخورد جدی داشته باشد. وزیر ارتباطات اخیرا توییتی را با محتوای زیر منتشر کرد:

اولین بازرسی تعزیراتی از یکی از شرکت‌های واردکننده تلفن همراه صورت پذیرفت. بنا بر گزارش دریافتی، شرکت مزبور حدود 20 هزار گوشی آیفون وارد کرده که 15 هزار دستگاه را یک جا و با قیمت دو میلیون تومان گران‌تر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و 5 هزار دستگاه دیگر را در انبار موجود داشته است.

آذری جهرمی همچنین روز گذشته اعلام کرد بازرسی‌ها از شرکت های واردکننده موبایل ادامه دارد و تا ده روز آینده وضع بازار موبایل درست می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

22 دیدگاه

  1. آذری جهرمی همچنین روز گذشته اعلام کرد بازرسی‌ها از شرکت های واردکننده موبایل ادامه دارد و تا ده روز آینده وضع بازار موبایل درست می‌شود

    من فکر میکنم یکی پشت پرده هست که به تمامی مسیولین میگه دروغ بگین تا بمونیم

  2. این فقط یک نمونه از فساد در ضمینه موبایل است خدا میدونه توی سایر بخشهای دیگه اقتصادی مثل واردات خودرو یا واردات مواد اولیه کارخانجات چه پولهای هنگفتی خورده میشه

  3. https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0

    دوستان قضیه این سامانه گمرک چیه? من کد IMEI گوشی م رو زدم قیمت ارزی و ارزی که باهاش گوشی خرید شده رو دیدم اما اما قیمت گوشی با احتساب 16 درصد برای مایلت و عوارض و گمرک حدود 1و200 شد، دل گوشی
    HUAWEI NOVA 3e 4/64

  4. چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من…

  5. این میندازه گردن اون اون میندازه گردن اون یکی

  6. اصلن این قیمتا با عقل جور در میاد؟؟؟؟

  7. اونجا زده 3 بعد بدن 8 تومن؟
    اخه انصافه خدایی؟

  8. خو باشه این کاری که کردن خیلی خوب بود ولی باید ببینیم چه نتیجه ایی داری یعنی باید سریع قیمت ها برگرده به قیمت واقعی و ثابت بشه راحت گوشی ها باید 40درصد ارزون بشن

  9. خوب الان معلوم شد که کیا بازار رو بهم ریختن ….بعدش چی ؟

    چه اتفاقی می افته ؟ چیکارشون میکنن

  10. ببینید، یکی از روش های تنظیم و نظارت دقیق روی اقتصاد، بحث شفافیت اقتصادی هستش که به ایجاد بازار سالم و کشف قیمت واقعی کمک می کنه.و البته همینطور در صورت وجود بستر مناسب فعالیت های کالا و ارز به راه درست و صحیح هدایت می شن که نتیجش اقتصاد سالم و کارآمد هست.

    کاری که وزیر کردن نمونه همین اجرای شفافیت اقتصادی و اطلاع رسانی عمومی هست، کاری که بقیه کشورها خیلی سخت روی اون برنامه چیدن و اهمیت این اطلاع رسانی حقوق ها و دستمزدها و فعالیت های اقتصادی رو نشون میده.برای مثال این سایت(https://salaries.texastribune.org) رو ببنید/دستمزد افرادی که از منابع عمومی کسب درآمد می کنن به تفکیک جزئیات ذکر شده.که البته هر ایالتی یه چنین سیستم مالی بر پایه گردش ازاد اطلاعات داره.

    این اجرای شفافیت اقتصادی محدود به دستمزد افراد نیستش و پیش بینی بستر نظارتی مطمئن و ازاد خیلی می تونه کمک کننده باشه.این قانون تو کشورهای دیگه هم اجرا می شه و پیشرو ترینشون نیوزیلند و دانمارک هستن که این درک درست جامعه این کشورها رو از فساد میرسونه.

    2 سال پیش هم طرح «شفافیت مالی مدیران و استرداد دریافتی‌های مازاد» به مجلس رفت که اولین گام ها برای
    پایش اقتصادی کشور بود که در وقاحت کامل این طرح رد شد.!!!

    یک سری افراد که کاسبان این وضع وخیم هستن به واسطه فساد و رانت اطلاعاتی و ارتباطات سیاسی و نظامی ارز رو مثل این شرکت ها احتکار می کنن و ضربه به اقتصاد کشور می زنن و مردم رو نامید می کنن.این در مورد سایر جنبه های بازار هم حاکمه.بازرسی ها امیدوارم تا درست شدن این وضع ادامه پیدا کنه و دست کسانی که اب رو گل آلود می کنن تو هر سطحی که هستن کوتاه بشه.

  11. ببینید، یکی از روش های تنظیم و نظارت دقیق روی اقتصاد، بحث شفافیت اقتصادی هستش که به ایجاد بازار سالم و کشف قیمت واقعی کمک می کنه.و البته همینطور در صورت وجود بستر مناسب فعالیت های کالا و ارز به راه درست و صحیح هدایت می شن که نتیجش اقتصاد سالم و کارآمد هست.

    کاری که وزیر کردن نمونه همین اجرای شفافیت اقتصادی و اطلاع رسانی عمومی هست، کاری که بقیه کشورها خیلی سخت روی اون برنامه چیدن و اهمیت این اطلاع رسانی حقوق ها و دستمزدها و فعالیت های اقتصادی رو نشون میده.برای مثال این سایت(https://salaries.texastribune.org) رو ببنید/دستمزد افرادی که از منابع عمومی کسب درآمد می کنن به تفکیک جزئیات ذکر شده.که البته هر ایالتی یه چنین سیستم مالی بر پایه گردش ازاد اطلاعات داره.

    این اجرای شفافیت اقتصادی محدود به دستمزد افراد نیستش و پیش بینی بستر نظارتی مطمئن و ازاد خیلی می تونه کمک کننده باشه.این قانون تو کشورهای دیگه هم اجرا می شه و پیشرو ترینشون نیوزیلند و دانمارک هستن که این درک درست جامعه این کشورها رو از فساد میرسونه.

    2 سال پیش هم طرح «شفافیت مالی مدیران و استرداد دریافتی‌های مازاد» به مجلس رفت که اولین گام ها برای
    پایش اقتصادی کشور بود که در وقاحت کامل این طرح رد شد.!!!

    یک سری افراد که کاسبان این وضع وخیم هستن به واسطه فساد و رانت اطلاعاتی و ارتباطات سیاسی و نظامی ارز رو مثل این شرکت ها احتکار می کنن و ضربه به اقتصاد کشور می زنن و مردم رو نامید می کنن.این در مورد سایر جنبه های بازار هم حاکمه.بازرسی ها امیدوارم تا درست شدن این وضع ادامه پیدا کنه و دست کسانی که اب رو گل آلود می کنن تو هر سطحی که هستن کوتاه بشه.

  12. مملکت بی صاحب از این بهتر نمیشه دیگه هرجا بری فساد توش هست اون از اداره هاش و دولتش اینم از شرکتای خصوصی فقط دزدی بلدن یکی نیست یه ذره وجدان داشته باشه