مریخ

انتشار تصویری از یک تپه شنی آبی رنگ عجیب در مریخ

در تصویری که اخیرا ناسا از مریخ منتشر کرده است، یک تپه شنی آبی رنگ در این سیاره سرخ خودنمایی می‌کند. البته رنگ آبی این تپه شنی مریخ تنها ظاهر ماجراست و حقیقت چیز دیگری است.

مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) در تاریخ 24 ژانویه سال جاری میلادی تصویری از یک تپه شنی آبی رنگ در سیاره مریخ را شکار کرد که ناسا به تازگی آن را به اشتراک گذاشته است. این تپه شنی مریخ در کف دهانه‌ی 236 کیلومتری لیوت (Lyot Crater) و موقعیت 50 درجه‌ی شمالی از خط استوای سیاره واقع شده است.

تپه شنی مریخ

دلیل آبی رنگ بودن تپه شنی مریخ

توضیحی که ناسا ارائه داده حاکی از آن است که این عکس با دوربین هایرایز (HiRISE) تعبیه شده در مدارگرد اکتشافی مریخ که قابلیت تصویربرداری با وضوح بسیار بالا را دارد به ثبت رسیده است. در این تکنیک برای افزایش کنتراست تصویر و دستیابی به وضوح مناسب، تغییراتی در رنگ ایجاد می‌شود و دلیل رنگ فیروزه مانند تپه شنی مریخ در این عکس، دربرداشتن مواد تشکیل دهنده‌ی لطیف‌تر نسبت به محیط اطراف یا ترکیبات متفاوت است.

به گفتهی «آلفرد مک ایوِن» یکی از زمین شناسان کیهانی در دانشگاه آریزونا:

تپه‌های شنی مریخ بر خلاف خاک سرخ این سیاره اکثرا خاکستری رنگ هستند؛ اما پس از تغییرات اعمال شده در تصویر با تکنیک هایرایز، به رنگ آبی فیروزه‌ای جلوه می‌کنند.

ماموریت 720 میلیون دلاری MRO با رسیدن آن به مدار مریخ در سال 2006 آغاز شد. دایره وظایف این فضاپیما بسیار گسترده است و از کشف نشانه‌هایی دال بر وجود آب روی مریخ در گذشته‌های دور؛ تا شناسایی نقاط مناسب برای اعزام کاوشگر در آینده را شامل می‌شود.

دوربین هایرایز مدارگرد اکتشافی مریخ چشمان تیزبینی دارد و قادر است اجسامی به کوچکی یک میز قهوه‌خوری را از مداری در ارتفاع 250 الی 316 کیلومتری سطح سیاره سرخ، مورد رصد قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ایول بابا مریخی ها هم استقلالی ان
    دارمتووووووون عشقید همتوووووووووووون پرچم آبیا بالاس

  2. حتما مس تو ش زیاده

  3. راستی دو سه سال پیش چند نفری قرار بود برای همیشه برن مریخ چیشد پس؟ کجان چرا صداشو در نمیارن

  4. حالا خیلی مونده تا عجایب مریخ و سیاره های دیگ کشف شه
    حالا تازه خود زمین هم به طور کامل همه چیش کشف نشده