هواوی پی 20 پرو

چهار قابلیت جدید گوشی های هوشمند که انقلاب در تکنولوژی را رقم می‌زنند

چهار قابلیت جدید گوشی های هوشمند که به زودی شاهد حضور آن‌ها در مدل‌های بیشتری خواهیم بود، سبب می‌شوند یک انقلاب بزرگ در دنیای گجت‌ها صورت بگیرد. در این مطلب به بررسی ویژگی های گوشی های هوشمند که در آینده‌ای نزدیک متداول خواهند شد می‌پردازیم.

حالتی را تصور کنید که گوشی موبایلتان را از جیب بیرون آورده و بعد از باز کردن آن همانند یک دستمال کاغذی، با یک تبلت دارای نمایشگر بزرگ سر و کله می‌زنید. سپس انگشت خود را بر روی نمایشگر قرار داده و به وسیله اثر انگشت، قفل دستگاه را باز می‌کنید. در ادامه به اپلیکیشن دوربین رفته و با استفاده از آرایه‌ای از لنزهای قرار گرفته در پنل پشتی، تصاویری زیبا ثبت خواهید کرد. این‌ها تنها چند قابلیت جدید گوشی های هوشمند آینده هستند.

ویژگی‌های ذکر شده، در حال حاضر نیز در برخی محصولات تجاری وجود دارند. به عنوان نمونه، بر اساس ارزیابی که بر روی گوشی های هوشمند عرضه شده از ابتدای سال 2018 تا امروز انجام دادیم، 3 درصد مدل‌ها دارای اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر هستند. همچنین یک گوشی دارای دوربین سه گانه عرضه شده و پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه دیگر و همزمان با آغاز نمایشگاه CES 2019، گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ نیز معرفی شود.

گوشی منعطف

اما انتظار می‌رود این چند مورد قابلیت جدید گوشی های هوشمند به همراه تعدادی ویژگی دیگر، به زودی متداول‌تر شده و همگی در کنار هم، بر روی مدل‌های بیشتری رویت شوند.

کاهش فروش گوشی هوشمند در سراسر دنیا

در انتهای سال 2017، وضعیت فروش در بازار موبایل برای نخستین مرتبه به حالت قرمز رسید. در مقایسه با قبل، کمتر شاهد افزوده شدن امکانات سخت افزاری جدید در مدل‌های تازه در مقایسه با مدل‌های قبلی هستیم، به همین دلیل کاربران کمتر به ارتقا تشویق شده و ترجیح می‌دهند گوشی هوشمندشان را برای مدت زمان بیشتری نگه دارند.

قابلیت جدید گوشی های هوشمند

حین مطرح شدن عنوان برترین و موثرترین گوشی‌سازان دنیا، کاربران نام سامسونگ و اپل را بر زبان می‌آورند، اما واقعیت این است که درباره چهار قابلیت جدید گوشی های هوشمند که تصمیم داریم در این مطلب مورد بررسی قرار بدهیم، شرکت‌های چینی پیشرو هستند. انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از تکنولوژی‌های نوین دنیای موبایل، باز هم به دست آن‌ها معرفی شده و برای نخستین مرتبه به کار برود.

قرارگیری اسکنرهای اثر انگشت در داخل نمایشگر

استفاده از اسکنر اثر انگشت به عنوان یک سد امنیتی، از پنج سال قبل در دنیای موبایل باب شد. این قسمت در تمامی گوشی‌ ها درون کلید هوم قرار گرفته زیر نمایشگر جا خوش می‌کرد. بعد از محبوب شدن طراحی بدون حاشیه و استفاده از نمایشگرهای تمام صفحه، شرکت‌ها مجبور به حذف کلید فیزیکی هوم شدند. به همین دلیل اسکنر اثر انگشت نیز به پنل پشتی کوچ کرد.

قابلیت جدید گوشی های هوشمند

اپل، به خاطر اجبار برای حذف کلید هوم در اولین گوشی بدون حاشیه خود، به طور کامل قید تاچ آیدی (اسکنر اثر انگشت اپل) را زد و آن را با یک سیستم تشخیص چهره پیشرفته جایگزین کرد.

زمزه استفاده از روشی نوین به منظور قرار دادن اسکنر اثر انگشت، ماه‌ها پیش از رونمایی گلکسی اس 8 شنیده شد و بر اساس آن قرار بود برای نخستین مرتبه در این گوشی، این سد امنیتی با صفحه نمایش یکپارچه شود. به این ترتیب دیگر ماژولی اضافی بر روی بدنه قرار نگرفته و برای احراز هویت، انگشتتان را بر روی قسمتی خاص از نمایشگر قرار می‌دهید.

پیاده‌سازی چنین تکنولوژی در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسید، اما شرکت سیناپتیکس سرانجام روشی به منظور تصویربرداری از انگشت از طریق پیکسل‌های صفحه نمایش پیدا کرد. مدتی بعد کوالکام مدعی شد فناوری پیچیده‌تری نیز خلق کرده است، به طوری که قادر است عملیات اسکن را نه تنها از طریق شیشه، بلکه حتی از طریق فلز و زیر آب نیز انجام بدهد.

قابلیت جدید گوشی های هوشمند

در بین چند قابلیت جدید گوشی های هوشمند آتی، این ویژگی کار زیادی دارد. به عنوان نمونه سرعت آن در مقایسه با اسکنرهای اثر انگشت متداول به مراتب پایین‌تر است. همچنین کاربر مجبور است انگشت خود را تنها بر روی قسمتی خاص از نمایشگر قرار بدهد، در غیر این صورت خبری از احراز هویت نخواهد بود.

اپل مدت‌ها قبل اعلام کرد فیس آیدی، سیستم امنیتی آینده محصولات این شرکت است، پس کاربران آیفون نباید منتظر اضافه شدن چنین قابلیتی باشند. با این حال و بر اساس گفته‌های یکی از رسانه‌های کره‌ای، سامسونگ استفاده از اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر در گلکسی اس 10 را تایید کرده است.

استفاده از لنزهای بیشتر در ماژول دوربین

در مطلب بررسی گوشی های هوشمند سال 2018 از تمامی ابعاد، دریافتیم در کمال تعجب، در سال جاری بیش از نیمی از مدل‌ها دارای دوربین دوگانه بوده و تعداد دستگاه‌های دارای دوربین عادی و تک لنز از مدل‌های دارای دوربین دوگانه کمتر است! اکنون که استفاده از دو لنز در ماژول دوربین تا این اندازه متداول شده است، قدم بعدی استفاده از لنزهای بیشتر خواهد بود.

هواوی پی 20 پرو

هواوی پی 20 پرو اولین گوشی هوشمندی بود که پایه استفاده از بیش از دو لنز در ماژول دوربین را بنا نهاد. حال یک شرکت سازنده دوربین با نام Light پا را فراتر گذاشته و نمونه‌های مفهومی مجهز به دوربین‌های دارای 5 الی 9 لنز را به نمایش گذاشته است! این شرکت مدعی است دوربین موبایل چندگانه آن قادر به ثبت تصاویری 64 مگاپیکسلی با کیفیت بسیار بالا است. همچنین این دوربین توانایی بالایی به منظور عکاسی در تاریکی داشته و به خوبی می‌تواند افکت عمق میدان را اعمال کند.

شرکت Light در حال حاضر نیز دوربین‌های چندگانه را به صورت جداگانه به فروش می‌رساند. به عنوان نمونه قیمت دوربین مجهز به 16 لنز آن برابر دو هزار دلار است. پس قیمت یک گوشی موبایل دارای دوربین مجهز به چند لنز، بسیار بالا خواهد بود. با این حال طبق پیش‌بینی‌ها، تا انتهای سال 2018 حداقل یک گوشی دیگر مجهز به دوربینی با بیش از دو لنز معرفی خواهد شد.

نمایشگرهای منعطف

گوشی های تاشو اتفاق جدیدی نبوده و ده‌ها سال قبل نیز شاهد استفاده از موبایل‌های تاشو بودیم. اما قابلیت جدید گوشی های هوشمند پیش رو، تا شدن از میانه نمایشگر است! اگرچه همه چشم‌ها به سامسونگ دوخته شده تا سرانجام گوشی انعطاف‌پذیرش را معرفی کند، اما این تنها شرکتی نیست که یک پروژه ساخت گوشی مجهز به نمایشگر تاشو را تحت توسعه دارد.

گوشی منعطف

به عنوان نمونه می‌توان به مدل مفهومی شرکت BOE اشاره کرد که یک گجت دارای نمایشگر 7.5 اینچی است. این صفحه نمایش را می‌توان بدون وجود هر گونه خط اتصال و درز، خم و تبلت را به یک گوشی تبدیل کرد، بدون این که صدمه‌ای به آن وارد شود.

البته در مقایسه با دو قابلیت جدید گوشی های هوشمند که در بالا به آن اشاره کردیم، این مورد به مراتب تکنولوژی پیشرفته‌تری محسوب می‌شود، به همین دلیل انتظار می‌رود تا متداول شدن استفاده از نمایشگرهای منعطف در گوشی های هوشمند، حداقل یک دهه زمان باقی مانده باشد. قیمت این محصولات در ابتدا بسیار بالا خواهد بود. به عنوان نمونه پیش‌بینی می‌شود سامسونگ گلکسی ایکس، حداقل هزار و هشتصد و پنجاه دلار قیمت داشته باشد.

شارژ بی‌سیم باتری گوشی در فضا

در مقایسه با گوشی های موبایل عادی، عمر باتری پایین همچنان اصلی‌ترین چالش گجت‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شود. حال شرایطی را تصور کنید که دیگر نیازی به جستجوی دائمی پیرامون پریز برق نباشد، چرا که باتری به طور دائم خود را شارژ می‌کند.

اگرچه این ایده‌ای تخیلی به نظر می‌رسد، اما دانشمندان هم‌اکنون نیز به روشی به منظور ساطع کردن سطوح پایینی از انرژی از طریق هوا پی برده‌اند. شرکت‌های Energous و Ossia برای پیاده‌سازی این ایده از فرکانس‌هایی رادیویی استفاده می‌کنند، در حالی که رقیب اصلی آن‌ها یعنی Wi-Charge، برای شارژ باتری گوشی های هوشمند از طریق هوا از امواج مادون قرمز بهره می‌برد که به لیزرها نزدیکتر است.

قابلیت جدید گوشی های هوشمند

تا امروز با استفاده از هر دو متد، نمونه‌های اولیه کاملا کاربردی ساخته شده است. البته نباید فراموش کرد برای بهره بردن از این قابلیت، گوشی باید درون محیطی مملو از فرستنده امواج باشد. به مرور زمان و بعد از متداول شدن استفاده از این قابلیت جدید گوشی های هوشمند مطمئنا قرارگیری این دسته از فرستنده‌ها برای آسودگی خاطر کاربران نیز تبدیل به یک هنجار خواهد شد.

به گفته Energous، پیش از استفاده از این فناوری در گوشی های هوشمند، از آن‌ها در سایر گجت‌ها همچون سیستم‌های کامپیوتری و اسپیکرها بهره گرفته خواهد شد. یکی از نگرانی‌های کاربران، مضراتی است که این دسته از امواج احتمالا برای سلامتی خواهند داشت، اما به عقیده سازندگان، سطح انرژی امواج ساطع شده به حدی پایین است که هیچ خطری انسان‌ها را تهدید نمی‌کند. ما هم‌اکنون نیز در مسیر سیل عظیمی از امواج رادیویی و الکترومغناطیسی قرار داریم.

این قابلیت جدید گوشی های هوشمند ما را از شر اساسی‌ترین مشکل این گجت‌ها راحت می‌کند، اما سرعت شارژ شدن در این حالت به مراتب از زمان اتصال گوشی به برق از طریق کابل کمتر است. البته از آنجایی که گوشی به لطف این تکنولوژی هرگز بدون شارژ نخواهد ماند، سرعت شارژ پایین اهمیت خود را از دست می‌دهد. به ادعای Energous دستگاه‌هایی که از فاصله‌های متوسط و حتی دور در هوا شارژ خواهند شد، طی سال 2019 و یا 2020 روانه بازار می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اتفاقا برا مواقع ضروی خوبه حسگر
    یبار میبینی رمزتو فراموش میکنی

  2. این گوشی های منعطف بدجور چشممو گرفته فک کنم 10 سال باید کار کنم پول جمع کنم

  3. حسگر اثر انگشت چرته