گوشی منعطف

گوشی های منعطف سرفیس فون و گلکسی ایکس در راه هستند

گوشی های منعطف نسل آتی گجت‌هایی هستند که به صورت روزمره با آن‌ها سر و کله خواهیم زد. به عنوان نمونه‌ای از محبوبترین گوشی های انعطاف پذیری که در انتظارشان هستیم باید به سامسونگ گلکسی ایکس و مایکروسافت سرفیس فون اشاره کرد، اما این‌ها تنها گوشی های تاشوی پیشرفته پیش رو نیستند.

سامسونگ و مایکروسافت، اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که تلاش می‌کنند نخستین محصول تجاری دارای نمایشگر منعطف را عرضه کنند. ایده عرضه گوشی های منعطف برای حدود شش الی هفت سال پیش است، اما گوشی‌سازان در آن زمان عقیده داشتند دنیا برای مشاهده چنین تکنولوژی هنوز آماده نیست. به نظر می‌رسد با رسیدن به سال 2018، سرانجام زمان آن رسیده تا قادر باشیم گوشی هوشمندمان را همچون ساعت مچی بر روی دست خود ببندیم.

به عنوان دیگر شرکت‌هایی که در پی عرضه گوشی های منعطف هستند باید به اپل و لنوو اشاره کنیم. اگرچه اپل هنوز بر روی طرح محصول خود کار کرده و گوشی انعطاف پذیر آن در سال 2020 و یا بعد از آن معرفی خواهد شد، اما لنوو هم‌اکنون نیز یک طرح مفهومی کاملا کاربردی در اختیار دارد.

گوشی های منعطف

البته نباید گوشی زد تی ای اکسون ام را فراموش کرد که آن نیز تاشو بوده و اولین گوشی هوشمند مدرن دارای دو نمایشگر محسوب می‌شود، اما اکسون ام با گوشی های منعطف مورد انتظار ما همچون مایکروسافت سرفیس فون و سامسونگ گلکسی ایکس متفاوت بوده و به جای نمایشگر انعطاف پذیر، تنها بدنه‌ای تاشو دارد.

در مطلب چهار قابلیت جدید گوشی های هوشمند که انقلاب در تکنولوژی را رقم می‌زنند، از نمایشگرهای منعطف به عنوان یکی از این موارد اشاره کرده و همچنین اعلام کردیم در مقایسه با سه قابلیت دیگر، برای تبدیل شدن به یک هنجار برای گوشی‌سازان، زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

تا زمانی که استفاده از نمایشگرهای انعطاف پذیر همانند دوربین‌های دوگانه و یا طراحی بدون حاشیه متداول شود، یک دهه زمان نیاز است. اما این موضوع به جای ناراحتی، سبب خوشحالی است، چرا که نشان می‌دهد در حال نزدیک شدن به ظهور چه تکنولوژی انقلابی و بزرگی هستیم!

انواع گوشی های تاشو

برای شناخت بهتر گوشی های تاشو باید تکنولوژی پشت پرده آن‌ها را درک کنید. در حالت کلی، دو روش به منظور طراحی و پیاده‌سازی یک گوشی هوشمند دارای قابلیت تا شدن وجود دارد:

  • استفاده از یک صفحه نمایش تاشو و مدارهای منعطف که قادر به کش آمدن و جمع شدن هستند
  • استفاده از دو یا چند نمایشگر متصل به یکدیگر

با استفاده از روش دوم، هم‌اکنون نیز یک گوشی هوشمند یعنی زد تی ای اکسون ام ساخته شده و برای خرید موجود است. در این روش، از همان قطعات همیشگی برای ساخت گجت استفاده می‌شود، با این تفاوت که یک نمایشگر ثانویه نیز وجود داشته و با دست‌کاری‌های نرم افزاری می‌توان کاری کرد محتوا، در صورت دلخواه به صورت یکپارچه بر روی هر دو نمایشگر نمایش داده شود، گویا یک صفحه نمایش بزرگ (با یک درز کوچک در میانه آن) وجود دارد.

گوشی های منعطف پیشرفته

اما گوشی های منعطف مورد نظر ما، با استفاده از روش نخست ساخته می‌شوند. گوشی‌سازان از مدت‌ها قبل به روش هایی به منظور ایجاد صفحه نمایش‌های تاشو پی برده‌اند. به عنوان نمونه سامسونگ در جریان نمایشگاه CES 2011 صفحه نمایش تاشوی 4.5 اینچی خود را به نمایش گذاشت، اما مشکل اصلی، تولید این محصولات در سطح وسیع و به منظور استفاده در محصولات تجاری (و نه مدل‌های مفهومی) است.

سامسونگ گلکسی ایکس

در بین گوشی های منعطف مورد بحث، بیشترین پتنت‌ها تا امروز پیرامون سامسونگ گلکسی X منتشر شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در نهایت همین مدل نیز به عنوان اولین گوشی انعطاف پذیر دنیا معرفی شود. نباید فراموش کرد سامسونگ در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده نمایشگرهای OLED دنیا است و این موضوع در پروژه گلکسی ایکس به کمکش خواهد آمد.

همچنین این شرکت نمونه اولیه صفحه نمایش منعطف خود را تولید کرد و اکنون این تکنولوژی را در اختیار دارد. تنها مشکل پیش رو، ساخت محصول یاد شده در ابعاد وسیع است.

گوشی های منعطف

استفاده از یک نمایشگر منعطف را می‌توان ادامه راه تکنولوژی دانست که در صفحه نمایش گلکسی اس 6 اج، گلکسی اس 7 اج و اکنون در نمایشگر Infinity Display متعلق به گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 به کار رفته است، پنل‌هایی که از کناره دارای انحنا بوده و کاملا منحصربه‌فرد تلقی می‌شوند. در نظر داشته باشید طراحی نمایشگر منعطف زمانی چالش‌ برانگیز می‌شود که قرار باشد پنل با دریافت لمس دستور بگیرد (لمسی باشد).

گوشی های منعطف

بر اساس پتنت‌های گوشی های منعطف سامسونگ، اولین محصول این‌چنینی شرکت از داخل تا شده و احتمالا دارای یک نمایشگر سوم نیز خواهد بود. به این ترتیب برای مشاهده اطلاعات ابتدایی و ضروری همچون ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها، نیازی به باز کردن تای گوشی نخواهد بود.

درباره زمان دقیق معرفی گلکسی ایکس اخبار موثقی در دسترس نیست، اما بر اساس شایعات این محصول در نمایشگاه CES 2018 و یا کنگره جهانی موبایل همین سال معرفی خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، قیمت گوشی در ابتدای معرفی هزار و هشتصد دلار است. انتظار می‌رود در سال اول، تمامی دستگاه‌های عرضه شده تنها در بازارهای کره جنوبی به فروش برسند.

مایکروسافت سرفیس فون

همانند پروژه سامسونگ، در دست توسعه بودن یک گجت هوشمند منعطف توسط مایکروسافت بر همگان عیان است. گجت یاد شده به احتمال زیاد یک گوشی هوشمند بوده و با نام سرفیس فون و یا سرفیس اندرومدا معرفی خواهد شد. اسم رمز پروژه ساخت این محصول اندرومدا بوده و بر اساس گفته‌های وب سایت Thurrott، محصول خاطی در سال جاری معرفی خواهد شد.

گوشی های منعطف

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم، مرگ ویندوز فون است که مدتی پیش به دست خود مایکروسافت به صورت علنی اعلام شد. پس سرفیس فون مطمئنا یک دستگاه اندرویدی است.

هیچ تضمینی برای تبدیل شدن پتنت‌ها به محصولات تجاری وجود ندارد. پس بعید نیست گجت‌هایی که در پتنت‌های به ثبت رسیده مشاهده می‌کنیم، هرگز در قالب محصولی لمس شدنی، در دنیای واقعی عرضه نشوند.

زد تی ای اکسون ام

در زمان استفاده از اکسون ام به صورت عادی، نمایشگر ثانویه آن در پشت قرار می‌گیرد، پس نحوه تا شدن این محصول برخلاف گلکسی ایکس، به بیرون است. بعد از باز کردن تای دستگاه، با یک گجت مجهز به دو صفحه نمایش مواجه خواهید شد. حال در اینجا دو حق انتخاب دارید.

می‌توان برای مالتی تسکینگ، بر روی هر نمایشگر محتوایی متفاوت نشان داد و اپلیکیشنی جداگانه اجرا کرد. همچنین می‌توان کاری کرد یک محتوا، به صورت یکپارچه بر روی هر دو صفحه نمایش نشان داده شود، گویی یک نمایشگر بزرگ وجود دارد. مشکل اصلی در اینجا، درزی است که بین دو پنل وجود دارد.

لنوو سی‌ پلاس

محصول دیگری که برخلاف گلکسی ایکس و سرفیس فون در دنیای واقعی رویت شده و تنها منتظر عرضه آن به عنوان محصولی تجاری هستیم، لنوو سی پلاس است. این شرکت چینی، گوشی هوشمند منعطف خود را در جریان نمایشگاه CES 2016 به نمایش گذاشت، محصولی که می‌توان آن را همچون یک ساعت مچی به دست بست.

یکی از خیره‌ کننده‌ترین ویژگی‌های لنوو سی پلاس که آن را از سایر گوشی های منعطف متمایز می‌کند، انعطاف‌ پذیری کل بدنه است، به جای این که همچون گلکسی ایکس، تنها بخشی از بدنه دارای قابلیت تا شدن باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. من هیچ وقت اینو دست نمیگیرم

  2. وای که چقدر زشته

  3. خیلی مسخره ش قیافش

  4. داش چی زدی موقع نوشتن این مطلب؟
    مرگ ویندوزفون اعلام شده پس سرفیس فون قطعا آندرویدیه؟!واقعا درک نمیکنم این نتیجه گیری مضحکو!
    شما با این سطح سواد و اطلاعات چطوری اینجا خبر میذاری؟!

  5. بی صبرانه منتظرم بیاد برم بخرم اخه خیلی وضع مالیم خوبه برا همون میگم