مقایسه نکسوس 6 با گلکسی نوت 4 : به کدام رای می دهید ؟

تنها چند روز از معرفی نکسوس 6 بیشتر نگذشته است اما در همین مدت کوتاه نیز گوشی گوگل با ویژگی های گفته شده هواداران بسیاری پیدا کرده است. ویژگی های سخت افزاری بالا که در نسخه جدید گوگل جای گرفته در کنار نسخه جدید اندروید تجربه ای متفاوت را برای کاربران رقم خواهد زد. به همین دلیل قصد داریم پرچمدار گوگل را با گلکسی نوت 4، پرچمدار سامسونگ که به تازگی عرضه شده است مقایسه کنیم.

گلکسی نوت 4، به راحتی در مقایسه با گوشی قدرتمندی چون آیفون 6 پلاس، نه تنها برخلاف انتظار ضعیفتر ظاهر نشد بلکه می توان گفت ویژگی هایی بهتر از آیفون 6 پلاس نیز از خود به نمایش گذاشت. اما وقتی به مقایسه این گوشی با پرچمدار گوگل میرسیم اوضاع کمی فرق می کند. هر دو گوشی از بهترین دیوایس های اندرویدی حال حاضر هستند و نکسوس 6 از پشتیبانی گوگل و سیستم عامل جدید این شرکت بهره خواهد برد. امروز قصد داریم تا مقایسه ای بین این دو پرچمدار انجام دهیم و ویژگی های هر دو گوشی را به طور دقیق بررسی کنیم.

طراحی

nexus-6-vs-galaxy-note-4-1

نمایشگرهای بزرگ در هر دو گوشی باعث شده است تا هر دو اندازه هایی نسبتا بزرگ را به خود اختصاص دهند. فبلت 6 اینچی گوگل با توجه به داشتن نمایشگر بزرگتر ابعاد بزرگتری را نیز به خود اختصاص داده است و وزن بیشتری نیز دارد. طراحی نکسوس 6 شباهت بسیاری به موتو ایکس 2014 دارد و مانند این گوشی بدنه ای خمیده در پشت و نواری فلزی در دور گوشی دارد. سامسونگ نیز از ترکیبی از پلاستیک و فلز در ساخت گلکسی نوت 4 استفاده کرده است و با نوار فلزی که دورتادور گوشی کشیده شده است باعث شده ظاهر گوشی ارزشمندتر به نظر برسد.

 سامسونگ در ساخت گلکسی نوت 4 برخلاف گلکسی S5 ضدآب و گرد و غبار بودن را در نظر نگرفته است اما نکسوس 6 از این ویژگی بهره می برد و یک گوشی ضد آب است. ضد آب بودن شاید تنها تفاوت مهم و کلیدی در طراحی این دو گوشی باشد. به هر حال گرفتن هر این گوشی ها در دست به خاطر اندازه های آنها دشوار است اما باز هم نوت 4 به خاطر ابعاد کوچکتر و داشتن عرض کمتر راحت تر در دست گرفته می شود. در مجموع می توان گفت نوت 4 ابعاد جمع و جور تری را به خود اختصاص داده است.

 نمایشگر

nexus-6-vs-galaxy-note-4-2

همانطور که اشاره کردیم هر دو گوشی از نمایشگرهایی بزرگتر از اسمارت فون های بازار بهره می برند. نکسوس 6 از نمایشگری 6 اینچی با رزولوشن 1440 در 2560 و تراکم پیکسلی 493 پیکسل در هر اینچ بهره می برد در حالی که نوت 4 از نمایشگری 5.7 اینچی با رزولوشنی مشابه اما تراکم پیکسلی 515  پیکسل در هر اینچ بهره می برد. تکنولوژی به کار رفته در نکسوس 6 تکنولوژی AMOLED و تکنولوژی به کار رفته در نوت 4 تکنولوژی Super AMOLED است. هر دو گوشی از پوشش گوریلا گلاس 3 استفاده می کنند که در مقابل خش مقاوت بیشتری دارد.

یکی از مزیت های نمایشگر گلکسی نوت 4 قابلیت استفاده از آن با دستکش است در حالی که چنین ویژگی در نکسوس 6 دیده نمی شود.

 رابط کاربری

nexus-6-vs-galaxy-note-4-3

یکی از مزیت های نکسوس 6 داشتن اندروید 5 آبنبات چوبی است در حالی که نوت 4 از اندروید 4.4.4 کیت کت با رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ بهره می برد. همانطور که در مطالب گذشته ویژگی های اندروید 5 را کاملتر برشمردیم در این نسخه تغییراتی همچون تغییر در نمایش نوتیفیکیشن ها در هنگام قفل بودن صفحه نمایش، تغییر در نوار های اطلاع رسانی و برخی تغییرات بصری دیگر اعمال شده اند و گفته شده است که اندروید 5 بیشترین تغییرات را نسبت به نسخه های قبلی این سیستم عامل خواهد داشت.

nexus-6-vs-galaxy-note-4-4

به هر حال برای عرضه این سیستم عامل بر روی نوت 4 کمی بیشتر باید صبر کرد تا سامسونگ آپدیتی برای این گوشی عرضه کند.

دوربین

نکسوس 6 از دوربینی 13 مگاپیکسلی با سنسور سونی و فلش دوگانه برخوردار است و همچون برخی پرچمداران مطرح، از ویژگی تثبیت کننده اپتیکی تصویر نیز بهره مند می باشد. دوربین جلوی این گوشی نیز دوربینی دو مگاپیکسلی است که امکان فیلمبرداری هنگام چت ویدئویی را با کیفیت 720 فراهم می کند. در مقابل گلکسی نوت 4 از دوربین 16 مگاپیکسلی و فلش LED (برخلاف فلش دایره ای نکسوس 6، فلش نوت 4 ظاهری استاندارد دارد) بهره می برد و دوربین جلوی این گوشی نیز رزولوشن 3.7 مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080 را دارد.

 nexus-6-vs-galaxy-note-4-5

هر دو گوشی قابلیت فیلم برداری با کیفیت 1080 و 30 فریم بر ثانیه را دارا می باشند اگرچه نوت 4 از قابلیت فیلم برداری 1080 و 60 فریم در ثانیه و همچنین فیلم برداری آهسته (Slow Motion) نیز برخوردار است. همانطور که می دانیم باید تا زمان عرضه نکسوس 6 صبر کرد و این ویژگی ها را به درستی آزمود تا مشخص شود کدام یک در عمل پیروز این میدان است.

پردازنده و حافظه

nexus-6-vs-galaxy-note-4-6

گلکسی نوت 4 در دو مدل با پردازنده های متفاوت عرضه شده است. یک نمونه از پردازنده چهار هسته ای با هسته های 2.7 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Adreno 420 بهره می برد و مدل دیگر از دو پردازنده چهار هسته ای با هسته های 1.3 و 1.9 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی ARM Mali-T760 برخوردار است. میزان رم به کار رفته در این گوشی نیز 3 گیگابایت است. نکسوس 6 نیز از پردازنده 4 هسته ای اسنپدراگون 805 با هسته های 2.7 گیگاهرتزی، پردازنده گرافیکی Adreno 420  و 3 گیگابایت بهره می برد. به نظر می رسد که هر دو گوشی عملکرد پردازشی فوق العاده ای دارند.

nexus-6-vs-galaxy-note-4-7

نکسوس 6 با حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد در حالی که نوت 4 تنها از حافظه 32 گیگابایتی بهره می برد. البته نوت 4 قابلیت ارتقاء حافظه تا 128 گیگابایت را دارا می باشد.

باتری

هر دو گوشی از باتری 3220 میلی آمپرساعتی بهره می برند. اما با توجه به نمایشگر کوچکتر نوت 4، این گوشی دوام باتری بهتری نسبت به نکسوس 6 خواهد داشت. قابلیت پخش ویدئو در پرچمدار سامسونگ 14 ساعت و در نکسوس 10 ساعت است. زمان مکالمه 3G در نکسوس 6، 20 ساعت و در نوت 4، 24 ساعت گفته شده است.

nexus-6-vs-galaxy-note-4-8

اما نکته دیگری که در شارژ نکسوس 6 قابل توجه است شارژ سریع این گوشی است. این گوشی را می توان به همراه یک دستگاه توربوشارژ موتورولا تهیه کرد. موتورولا ادعا کرده است که با 15 دقیقه شارژ باتری نکسوس، این باتری قابلیت 6 ساعت استفاده مداوم را خواهد داشت (البته در مورد نوع استفاده چیزی گفته نشده است). در نوت 4 نیز قابلیت مشابهی دیده می شود و سامسونگ مدعی است که با 30 دقیقه شارژ نوت 4 می توان 50 درصد ظرفیت باتری گوشی را پر نمود. به هر حال تا زمانی که این گفته ها در عمل مورد آزمایش قرار نگرفته نمی توان به طور قطعی نظری در مورد خوب یا بد بودن باتری این گوشی ها نسبت به هم داد.

مقایسه مشخصات کامل فنی

nexus-6-vs-galaxy-note-4-9

مقایسه ویدیویی

دانلود ویدیو

جمع بندی

در مقایسه این دو فبلت با هم دیدیم که غول های تکنولوژی سامسونگ و موتورولا در گوشی های خود از آخرین تکنولوژی های روز بهره گرفته اند، چیزی که در کمتر پرچمداری در حال حاضر دیده می شود. دوربین هایی بسیار قدرتمند با رزولوشن بالا و تثبیت کننده اپتیکی تصویر، نمایشگرهایی بسیار باکیفیت با اندازه هایی بزرگتر از اسمارتفون های متداول، باتری با قابلیت شارژ سریع ویژگی هایی بود که برای هر دو گوشی برشمردیم و به جرات می توان گفت نکسوس 6 یکی از معدود گوشی ها در بازار است که از پس رقابت با نوت 4 برمی آید. در واقع نکسوس 6 در این رقابت عملکردی داشت که به نظر من، حتی آیفون 6 پلاس با این همه سر و صدا هم نتوانست در مقابل نوت 4 داشته باشد.

رای گیری

در آخر اما انتخاب با شما است.با توجه به مقایسه بالا شما به کدامیک رای می دهید ؟ لطفا در رای گیری زیر شرکت کرده و به اسمارت فون محبوب خود رای دهید.