ضربات پنالتی

چرا ضربات پنالتی برای دروازه‌بان‌ها غیر منصفانه است؟ (گجت تی وی)

ضربات پنالتی از جمله بخش‌هایی ایست که فوتبال را به ورزشی سرگرم‌کننده و البته پرتنش تبدیل می‌کنند. اما آیا چنین ضرباتی برای دروازه‌بان‌هایی که زمان کمی برای واکنش دارند، منصفنانه است؟ در جدیدترین ویدیوی گجت نیوز، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

در جام جهانی امسال، این ضربه‌های پنالتی بودند که در برخی از بازی‌های مرحله حذفی تیم پیروز را مشخص کردند. اگرچه چنین وضعیتی هم برای بازیکن و هم برای دروازه‌بان پرتنش است، اما کار کسی که مسئولیت دفع توپ را بر عهده دارد، به مراتب دشوارتر خواهد بود.

0.4 ثانیه، زمانی‌ست که طول می‌کشد پلک بزنید. همچنین در همین زمان کوتاه، واکنش درست یا نادرست دروازه‌بان می‌تواند سرنوشت تیم را تغییر دهد. بدون شک در چنین فرصت کوتاهی، سرعت و چابکی برای دفع توپ کافی نخواهد بود و در عوض، دروازه‌بان باید مسیر حرکت توپ را تشخیص داده و یا بر پایه شانس و نظریه بازی عمل کند.

نظریه بازی یک استراتژی محبوب در علم اقتصاد است؛ جایی که نتیجه موقعیت موجود، بیشتر به چگونگی پیش‌بینی اقدامات حریف بستگی دارد تا نحوه عملکرد شما. ایگناسیو پالاسیو هوئرتا (Ignacio Palacios-Huerta) یکی اقتصادان‌های خبره‌ است که با مطالعه روی بیشتر از 11 هزار ضربه پنالتی، تلاش کرده به سوالاتی که بالاتر مطرح کردیم، پاسخ دهد. او با استفاده از الگوهای علمی نشان می‌دهد که چرا ضربات پنالتی برای دروازه‌بان‌ها بسیار غیر منصفانه هستند:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. پنالتی نماد غربی هست

  2. فقط علی بیرانوند خودمون

  3. ن بابا غیر منصلافه نیست چون برای دو تیم ممکنه اتفاق بیفته از اون گذشته خطای توی محوطه تازه میارن عقب تر میزنن

  4. پنالتی واقعا استرس داره. خصوصا برای بازیکنان همون تیم… آدم خودش رو که یه لحظه بذاره جای اونا، متوجه میشه.

  5. ما که از پنالتی ها باکی نداریم تا بیرانوندو داریم هیچ غمی نیست