واکسن HIV

واکسن HIV نتایج امیدبخشی را در آزمایش‌های انسانی رقم زد

ایدز برای مدت‌ها یک بیماری لاعلاج و غیر قابل کنترل محسوب می‌شد؛ اما اخیرا پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و جدیدترین واکسن HIV آزمایش شده روی انسان، امید به یافتن راهکاری پزشکی برای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری را افزایش داده است.

تیمی متشکل از محققان دانشگاه هاروارد با آزمایش موفقیت آمیز یک واکسن HIV چند نژاده، گام بلندی را برای مصون ساختن انسان‌ها در برابر ابتلا به بیماری ایدز برداشتند. در واقع این واکسن جدید روی انواع مختلف ویروس HIV که دارای تفاوت‌هایی در ژنتیک خود هستند، موثر نشان داده است.

در تمامی افراد دریافت کننده، این واکسن افزایش ترشح برخی ترکیبات «ضد اچ آی وی» را در پی داشت و حداقل در 80 درصد از افراد نیز واکنش مناسب‌تر سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس مشاهده شد. همچنین نتایج آزمایش این واکسن روی میمون‌های رزوس نیز، بیانگر محافظت 67 درصدی در برابر نوعی ویروس نقص ایمنی بود که مشابه HIV انسانی عمل می‌کند.

واکسن HIV

در آینده نزدیک، این واکسن HIV روی 2600 زن آفریقایی تست خواهد شد

البته این نتایج امیدبخش، لزوما به معنای دستیابی دانشمندان به یک واکسن موثر نیست و با وجود کنترل قابل توجه عفونت در میمون‌ها، برای اطمینان از تاثیر مشابه آن در انسان، نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر احساس می‌شود.

به همین دلیل گام بعدی، تست واکسن HIV روی 2600 زن ساکن در جنوب آفریقا است که در خطر آلودگی به این ویروس قرار دارند. البته پیش‌تر نیز چهار واکسن دیگر در آزمایش‌ها امیدوارکننده نشان داده بودند؛ اما تاثیر هیچیک به اندازه‌ای نبود که از فاز آزمایشی فراتر بروند و امید می‌رود که این‌بار حاصل کار محققان هاروارد، ورق را برگرداند.

یکی از تفاوت‌ها با نمونه‌های پیشین، این است که در تولید واکسن جدید روی نژاد خاصی از ویروس HIV تمرکز نشده و این واکسن با ساختاری به اصطلاح موزاییکی، تکه‌ای از چندین نژاد مختلف ویروس را در خود جای داده است. به این ترتیب در صورت گذر از تمامی مراحل آزمایشی، می‌توان این واکسن HIV را روی طیف وسیعی از افراد در معرض آلودگی، مورد استفاده قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. افرین
    من ته دلم روشن بود که بالاخره اچ ای وی واکسنش درست میشه

  2. وااا مگه اچ ای وی واکسن داره؟؟

  3. چه خوب یه بیماری دیگ مث ایدز هم هست که دقیقا همین علایم رو داره فک کنم واکسن اونم دارن میسازن

    • سلام اقا پدرام عزیز فکر میکنم hpv هست امیدوارم ریشه این ویروس کنده بشه از روی کره زمین اگه ایدز 1% منتقل میشه hpv 100% منتقل میشه اونم بده خدا کنه واکسنش ساخته بشه واکسنی باشه که 100% موثر باشه

  4. کاش یه واکسن جوانی بسازن یه دارویی که هیچوقت پیر نشیم

  5. عهههههههههه اینم دیگ دارن حل میکنن خب دیگ مشکل حل شد