تشخیص گوشی تقلبی

نحوه تشخیص گوشی تقلبی از اورجینال

توانایی تشخیص گوشی تقلبی از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز باید بتوان گوشی هوشمند اصل و اورجینال را از تقلبی تشخیص داد، در غیر این صورت با وجود پرداخت میلیون‌ها تومان پول، یک گوشی تقلبی نصیبمان خواهد شد. در این مطلب روش‌هایی را برای تشخیص گوشی تقلبی از اورجینال عنوان می‌کنیم.

شرکت‌های چینی، که 50 درصد بازار موبایل را روی هم رفته در دست دارند، اگرچه سبب شدند تعداد کاربران گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند، اما مضراتی نیز برای آن‌ها داشته‌اند! برخلاف شرکت‌های چینی شناخته شده همچون هواوی و شیائومی که محصولاتی فوق‌العاده باکیفیت ارائه می‌کنند، برخی شرکت‌ها با ارائه محصولاتی غیر اورجینال اما بسیار شبیه به مدل‌های اصلی، سبب شده‌اند تشخیص گوشی تقلبی سخت شده و اعتماد کاربران از بین برود.

به عنوان نمونه، ممکن است نسخه فیک گلکسی اس 9 سامسونگ دقیقا ظاهری شبیه به همان داشته باشید، اما داخل آن وضعیت به گونه دیگری است، چرا که بورد، تراشه، دوربین و تمامی سخت افزارهای آن با بی‌کیفیت‌ترین قطعات ساخته شده‌‌اند.

تشخیص گوشی تقلبی

شرکت‌های چینی علاقه خاصی به ساخت نسخه‌های تقلبی گوشی های سامسونگ دارند، به طوری که نزدیک به 36 درصد محصولات غیر اورجینال موجود در بازار چین تحت این برند ساخته می‌شوند. بعد از آن گوشی های اپل و هواوی با داشتن سهم 7.7 درصد و 3.4 درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. تا امروز، گلکسی اس 7 اج گوشی هوشمندی است که بیشترین تعداد نسخه تقلبی از آن ساخته شده است.

اهمیت تشخیص گوشی تقلبی از اورجینال

بر اساس‌ آمارهای وب سایت AnTuTu، از بین 17 میلیون و چهارصد هزار گوشی گلکسی اس 7 اج که تست این شرکت بر روی آن‌ها اجرا شد، 2.64 درصد تقلبی بودند! به عبارت دیگر، تنها بر اساس ارزشیابی آنتوتو، 460 هزار گوشی تقلبی گلکسی اس 7 اج در بازار توزیع شده است. از آنجایی که تنها با استفاده از بخش کوچکی از گوشی ها، تست‌های بنچمارک‌ها اجرا می‌شود، می‌توان گفت آمار محصولات غیر اورجینال مطمئنا بیش از این است.

تشخیص گوشی تقلبی

برای خرید گوشی نو، حتما به فروشندگان معتبر مراجعه کرده و یا از فروشگاه‌های آنلاین شناخته شده اقدام به خرید کنید. اما نیاز به تشخیص گوشی تقلبی از اورجینال حین خرید گوشی دست دوم و کار کرده بیشتر بروز می‌کند.

از طرفی دیگر بعید نیست حتی فروشنده‌ای که آن را معتبر تلقی می‌کنیم نیز قادر به تشخیص گوشی تقلبی نبوده باشد، پس باید از سلامت خرید خود اطمینان حاصل کنیم.

جنس بدنه نامناسب

مهمترین و واضح‌ترین روش برای تشخیص گوشی تقلبی توجه به بدنه و سبک طراحی آن است. به عنوان نمونه ممکن است دکمه‌ها در نسخه‌های فیک در سر جای خود قرار نداشته و طراحی بدون حاشیه به خوبی صورت نگرفته است. دوربین نیز ممکن است برخلاف نسخه اصلی دارای بیرون زدگی زیادی باشد.

متاسفانه شرکت‌های تقلبی‌ساز امروز در کار خود حرفه‌ای شده و خاص‌ترین گوشی‌ ها از نظر ظاهری همچون گلکسی اس 7 اج و گلکسی اس 8 را نیز جعل می‌کنند. به عنوان نمونه، یکی از گوشی های زیر نسخه تقلبی و دیگری نسخه اورجینال گلکسی اس 9 است. آیا قادر به تشخیص گوشی تقلبی از اورجینال هستید؟

تشخیص گوشی تقلبی

در اینجا، گوشی های تقلبی را باید به دو دسته تقسیم کنیم. برخی موارد که خریدشان دود از سر هر کاربری بلند خواهد کرد، به طور کامل روشن نشده و درونشان با شن و ماسه پر شده است! اما برخی دیگر رابط کاربری بسیار پیش پاده افتاده‌ای دارند. کیفیت پایین نمایشگر، نکته دیگری است که می‌تواند کلیدی برای تشخیص گوشی تقلبی باشد.

در گوشی های تقلبی، رابط کاربری، پوسته و اپلیکیشن‌ها با مواردی که در سیستم عامل اندروید سفارشی‌سازی شده و اختصاصی سازنده وجود دارند، متفاوت هستند. کافی است در یوتیوب، چند ویدیوی نگاه نزدیک و یا بررسی تخصصی مدل خریداری شده را مشاهده کرده و سپس آن را با رابط کاربری گوشی خود مقایسه کنید. به ظاهر عجیب رابط کاربری و آیکون‌ها توجه کرده و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را بررسی کنید.

شرکت‌های سازنده گوشی های تقلبی، هر چند بتوانند در طراحی بدنه دستگاه قوی عمل کنند، هرگز نمی‌توانند سخت افزاری مشابه به کار ببرند. پس در صورت عدم توانایی برای تشخیص گوشی تقلبی تنها با دیدن بدنه، باید کمی با آن کار کنید.

تشخیص گوشی تقلبی

نسخه‌های تقلبی تراشه‌های ضعیفی دارند، به همین دلیل حین انجام اعمال روزانه عادی نیز دچار کندی خواهند شد. همچنین برخی اپلیکیشن‌ها نیز بر رویشان نصب نمی‌شود، پس تست را با نصب چند برنامه خاص ادامه بدهید.

فراموش نکنید تنها مشکل ما، خرید نسخه تقلبی نیست، بلکه با خرید یک گوشی تعمیر و بازسازی شده با پرداخت پول یک گوشی اورجینال نیز سرمان کلاه رفته است. متاسفانه تشخیص گوشی تعمیر شده، به خاطر اصلی بودن بدنه و مخصوصا نمایشگر، کار دشواری است، اما حین کار با گوشی، سخت افزار ضعیف دستگاه سرانجام نشانه‌هایی از خود بروز خواهد داد.

تشخیص گوشی تقلبی از روی سخت افزار

درباره محصولات تقلبی، می‌توان از روی سخت افزار به نتابج خوبی رسید. قطعات آن‌ها ضعیف بوده و مخصوصا دوربین بسیار بی‌کیفیتی دارند. همچنین برخلاف مدل اصلی، احتمالا درونشان خبری از ان اف سی و یا اسکنر اثر انگشت نیست. حتما اسکنر اثر انگشت را فعال کرده و همه انواع اتصالات همچون بلوتوث، وای فای، جی پی اس و ان اف سی را به وسیله وصل شدن به دستگاهی دیگر تست کنید.

در نهایت نوبت به تست دوربین می‌رسد که با کمی زیرکی می‌توان به کمک آن به تشخیص گوشی تقلبی از اصلی پرداخت. هر دو دوربین اصلی و سلفی را بررسی کرده و ویژگی‌های مورد انتظار همچون عکاسی با زاویه باز، عکاسی پرتره و یا دیگر مواردی که در نسخه اورجینال وجود دارند را بررسی کنید. اگرچه می‌توان به خوبی بدنه را بازسازی کرد، اما توسعه نرم افزارهای شبیه به موارد اورجینال مخصوصا اپلیکیشن دوربین، بسیار دشوار است.

تست پردازنده

برای این کار از اپلیکیشن CPU-Z استفاده کرده و اطلاعاتی مفید درباره قطعات سخت افزاری گوشی به دست بیاورید. سپس به وب سایت‌های اخبار تکنولوژی و گجتی مراجعه کرده و اطلاعات نمایش داده شده درباره گوشی هوشمندتان را با مشخصات فنی واقعی آن مقایسه کنید. می‌توان برای تشخیص گوشی تقلبی از اپلیکیشن AIDA64 نیز استفاده کرد.

بررسی IMEI

ممکن است ایراد گوشی، سرقتی بودن آن باشد که به شیوه‌ای حرفه‌ای درون جعبه قرار گرفته و به عنوان اورجینال به فروش رسیده است. اما از آنجایی که IMEI هر گوشی اختصاصی است، می‌توان با مراجعه به وب سایت imei.info و وارد کردن شماره IMEI اطلاعات مفیدی درباره وضعیت دستگاه به دست آورد. برای به دست آوردن این شماره می‌توانید به قسمت About Phone در اپلیکیشن تنظیمات مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. سلام.البته گوشی های خیلی خوبیه گوشی طرح درجه ۱و ۲ داره.فول کپی باشه با قیمتش که حساب کنی یک دهم پول اصلی رو میدید.ولی در کل اگر مشکل هنگ کردن و انروید (مثلا زده اندروید ۸ .اندرویدش ۳ به زور میشه.)و مشکل رام و مشکله حافظشو (حافظه زده ۶۴ گیگ ولی ۴ گیگ به زور میشه)مشکل زیاد داره.از همه مهم تر اینه که به اینترنت وصل میشی و چند تا برنامه نصب میکنی فاتحش خوندست.مشکل هنگ کردنشو درست کنن من حتما میخرم استفاده میکنم.

  2. سلام.وقتی گوشی شده قیمت ماشین خب مجبوریم فیک بخریم

  3. من بدبخت دیگ نمیتونم گوشی بخرم بهتره همین همین گوشی های فیکو بخرم

    دیگه پولی نمونده کع

  4. سلام گوشی A10 تقلبی هم الان ساخته اند

  5. منم گوشیمو دزدیدن با پولی که دارم چیز درست و حسابی نمیشه خرید
    یه نوکیای قدیمی دارم دلم براش تنگ شده:)))))

  6. گوشیای سامسونگ اصلشون تقلبیه حالا فک کن تقلبیشم بسازن چ شود

  7. چینی ها همه چیزو کپی میکننن

  8. عه با این حساب گوشی من الان تقلبیه
    چرا زودتر نذاشتید این پست رو

  9. گوشی خریدن شده رویا
    رفته تو ابرا
    دیگ پولی نمونده