مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس ؛ طراحی، سرعت و مصرف انرژی

با مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس ما می‌خواهیم بدانیم کدام مرورگر گزینه‌ی بهتری برای استفاده روزمره است. در این مقایسه طراحی، سرعت و مصرف انرژی هر دو مرورگر Google Chrome و Mozilla FireFox مورد بررسی قرار گرفته است.

مرورگر گوگل کروم، مرورگر پیشفرض من است، اما همیشه به دنبال یک مرورگر بهتر هستم. من این مرورگر را بر روی تمامی کامپیوترهایی که دارم نصب کرده‌ام. اگر مرورگری سریع‌تر و کم مصرف‌تر از کروم پیدا شود، من قطعا آن را جایگزین کروم خواهم کرد. اما حالا می‌خواهیم با مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس بدانیم کدام گزینه‌ی بهتری برای استفاده روزمره است.

موزیلا شرکتی سازنده مرورگر فایرفاکس است که ادعاهای بزرگی را همراه آن دارد. به طور مثال موزیلا ادعا می‌کند مرورگرشان 30 درصد از ظرفیت رم کمتری نسبت به کروم استفاده می‌کند که می‌تواند بسیار جذاب باشد. این بدان معناست که فایرفاکس احتمالا باعث کاهش سرعت کامپیوتر من نخواهد شد و قادر به باز کردن صدها تب در کنار یکدیگر هستم. یکی دیگر از اداعاهای این شرکت، باز کردن سریع‌تر سایت‌ها نسبت به کروم است.

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

من فایرفاکس را اجرا کردم تا بتوانم به مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس بپردازم.

طراحی

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

در بالا فایرفاکس در چپ و گوگل کروم در سمت راست تصویر قرار دارد. از نظر زیبایی شناسی، هر دو مرورگر تقریبا مشابه یکدیگر هستند. با این حال فایرفاکس تدارک‌های ویژه‌ای برای سهولت استفاده کاربران دیده است. چیزهایی مثل یک دکمه بزرگ رو به عقب، منو بارهای قابل سفارشی سازی و گزینه‌های تنظیم ساده‌تر از فایرفاکس مرورگری به مراتب کاربر پسندتر ساخته‌اند.

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

سرعت اینترنت

من در مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس با هر یک از آن‌ها وارد سایت SpeedTest.net شدم. نتایج به دست آمده با هر دو مرورگر یکسان بود و هیچ کدام از دیگری برتری نداشت.

کدام کامپیوتر شما را زودتر کند می‌کند؟

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

موزیلا ادعا می‌کند فایرفاکس 30 درصد نسبت به کروم کمتر از منابع رم دستگاه استفاده می‌کند.

رم اساسا حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شما است که اپلیکیشن‌ها را برای استفاده سریع شما در خود جای داده و نگهداری می‌کند. برای مرورگرها، ظرفیت رم بیشتر کامپیوتر به معنای باز کردن تعداد بیشتری زبانه و افزونه بدون کاهش سرعت کامپیوتر است. اگر کامپیوتر شما کند شد در صورتی که تنها یک مرورگر وب در حال اجرا است، شانس این که مرورگر در حال مکیدن ظرفیت رم دیوایس شما است، زیاد خواهد بود.

من در بررسی‌های خودم یافتم که فایرفاکس نسبت به کروم از ظرفیت رم بیشتری استفاده می‌کند که نه تنها خلاف ادعای موزیلا است، بلکه با توجه به اینکه کروم به قاتل عملکرد کامپیوتر معروف است، حال فایرفاکس از آن نیز مصرف بیشتری دارد. با در نظر داشتن این قضیه در ذهن، گفتنیست که فایرفاکس زودتر از کروم باعث کند شدن کامپیوتر شما خواهد شد.

به منظور روشن شدن هرچه بیشتر قضیه: من نسخه‌های جدید کروم و فایرفاکس را نصب کردم و وب سایت‌های مختلفی را بر روی هر دو مرورگر اجرا کردم. من این کار را بر روی کامپیوترهای مک و ویندوزی اجرا کردم. در هر شرایطی فایرفاکس ظرفیت رم بیشتری نسبت به کروم نیازمند بود. من اواخر سال 2017 زمانی که فایرفاکس جدید با ادعای استفاده کمتر از رم نیز عرضه شده بود این آزمایش را انجام داده بودم و به نتیجه‌ی مشابهی نیز رسیده بودم.

بارگذاری سایت ها در کروم

در زیر می‌توانید بارگذاری یک سایت در کروم را ببینید:

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

بارگذاری سایت ها در فایرفاکس

موزیلا ادعا می‌کند فایرفاکس کمی سریع‌تر از کروم سایت ها را بارگذاری می‌کند. گاهی اینگونه است، اما همیشگی نیست. در زیر می‌توانید بارگذاری یک سایت در فایرفاکس را ببینید:

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

بارگذاری سایت کمی سریع‌تر از کروم بوده است. کروم عکس‌ها را در هند چند میلی ثانیه دیرتر بارگذاری می‌کند.

افزونه‌ها

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

هر دو مرورگر کروم و فایرفاکس دارای فروشگاه‌هایی برای افزونه‌ها هستند که شما می‌توانید در آن‌ها ابزارهای سودمندی را برای بهبود تجربه مرور اینترنتی خود بیابید. به طور مثال هر فروشگاه از طیف گسترده‌ای از مدیریت کننده‌های رمز عبور بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهند رمزهای عبور قدرتمندی ساخته و به صورت خودکار با ورود به آن سایت‌ها، لاگین شوید.

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

شما می‌توانید در ابتدا فروشگاه افزونه‌های کروم و فایرفاکس را ببینید و سپس یکی از آن‌ها را برگزینید.

گوگل کروم از یک قابلیت مهم برخوردار است که در فایرفاکس نیست

مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس

اگر برای شما قابلیت کستینگ یا اشتراک گذاری ویدیوییمهم است، گوگل کروم گزینه‌ی بهتری خواهد بود؛ چرا که چنین قابلیتی در فایرفاکس وجود ندارد.

قابلیت گوگل کستینگ به شما اجازه می‌دهد بر روی یوتیوب، نتفلیکس یا هر سرویس استریم ویدیویی و اپلیکیشنی که خواستید به دنبال ویدیوهای مورد نظر خود بگردید و سپس آن را از طریق یک دیوایس جداگانه با همان اپلیکیشن، به اجرا درآورید. به طور مثال من یک ویدیو با کروم در یوتیوب یافتم و سپس کلید کست را فشار دادم تا آن بر روی تلویزیون هوشمند من که اپلیکیشن یوتیوب بر روی آن نصب است اجرا شود.

در این لحظه فایرفاکس از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند.

نتیجه گیری: کروم گزینه‌ی بهتری است

من پس از مقایسه مرورگر گوگل کروم با فایرفاکس به این نتیجه رسیدم که گوگل کروم همچنان مرورگر بهتری برای استفاده است. شاید فایرفاکس کمی جذاب‌تر به نظر برسد، اما ظرفیت رم بیشتری نسبت به گوگل را نیازمند است و به تبع آن، عملکرد کامپیوتر شما را نیز تحت تاثیر می‌گذارد.