چیپست اگزینوس 9820

چیپست اگزینوس 9820 سامسونگ با الهام از تراشه‌های مدیاتک ساخته می‌شود

چیپست اگزینوس 9820 که قدرت‌بخش گلکسی اس 10 سامسونگ خواهد بود، با الهام از تراشه‌های مدیاتک ساخته می‌شود. اما علت این تصمیم چیست و قدرت پردازشی تا چه اندازه افزایش می‌کند؟

چیپست اگزینوس 9820 (یا هر نامی که در نهایت برای آن انتخاب خواهد شد)، به احتمال زیاد قلب تپنده گوشی های سری گلکسی اس 10 را تشکیل خواهد داد. اگرچه ما اطلاعات چندانی در مورد این SoC نداریم، ولی حالا Ice Universe در توییتی جدید، جزئیات تازه‌ای را از این تراشه فاش کرده و نشان داده است که سامسونگ با الهام از کمپانی تایوانی مدیاتک، اگزینوس 9820 را طراحی خواهد کرد.

مطابق با ادعای این افشاگر، سامسونگ آرایشی سه‌مجموعه‌ای را برای پردازنده در نظر داشته و از چهار هسته سبک Cortex-A55، دو هسته Cortex-A75 (یا Cortex-A76) برای وظایف معمولی و دو هسته نسل چهارمی Mongoose برای کارهای سنگین‌تر استفاده خواهد کرد. با اینکه مهندسان باز هم از پردازنده‌ای 8 هسته‌ای استفاده خواهند کرد، اما آرایش پردازنده به صورت 2+2+4 خواهد بود؛ در حالی که اغلب پرچمداران بازار با 4 هسته برای انجام کارهای سبک و 4 هسته پردازشی برای مدیریت وظایف سنگین استفاده می‌کنند.

با کمی دقت می‌توان گفت سامسونگ از آرایش پردازنده‌های پرچمدار سری Helio-X شرکت مدیاتک که در آن، 10 هسته با مجموعه‌های جداگانه برای وظایف سبک، معمولی و سنگین در کنار یکدیگر قرار دارند، استفاده کرده است. اما چرا مدیاتک (و احتمالا سامسونگ) پردازنده‌ای با سه دسته هسته پردازشی را انتخاب می‌کنند؟

چیپست اگزینوس 9820

بهبود مصرف باتری چیپست اگزینوس 9820 سامسونگ؟

به گفته مدیاتک، سه دسته هسته پردازشی سبب بهبود عملکرد و مصرف باتری می‌شود. در گذشته نیز این موضوع به مقایسه خودرویی با 2 دنده و خودرویی با 3 دنده تشبیه شده بود. اتومبیلی با اولین، سومین و پنجمین دنده در مقایسه با اتومبیلی با اولین و پنجمین دنده، عملکرد بهتری داشته و کارآمدتر خواهد بود.

ما هنوز نسبت به مناسب‌تر بودن رویکرد مدیاتک در مقایسه با سامسونگ و کوالکام مطمئن نیستیم، اما طراحی تایوانی‌ها نیز در نوع خود جذابیت‌های بسیاری دارد. هرچند، اینجا یک تفاوت قابل توجه با تراشه‌های مدیاتک وجود دارد: هسته‌های پردازشی سامسونگ برای دسته دوم، پردازشگرهای سبک یا معمولی نبوده و سامسونگ از هسته‌های قدرتمند ARM استفاده خواهد کرد.

چیپست اگزینوس 9820

در همین حال، یکی از متخصصان این حوزه یعنی “Gary Sims” با ابراز نگرانی در مورد شایعه منتشرشده، کمی نسبت به عدم به‌کارگیری چهار هسته Mongoose و استفاده از دو هسته قدرتمند ARM متعجب شده است. در صورت تمایل سامسونگ به استفاده از هسته‌های دسته دوم برای مدیریت دستورات معمولی، مهندسان می‌توانستند به جای استفاده از دو هسته Cortex-A75 یا Cortex-A76، از هسته‌های اختصاصی خود استفاده کرده و قدرت آنها را با انجام کارهایی مثل کاهش فرکانس، پایین آورند.

البته ممکن است هسته‌های پردازشی اختصاصی سامسونگ مصرف برق بسیار بالایی داشته باشند و مدیران با استفاده از دو هسته ARM بخواهند این موضوع را جبران کنند.

مورد مطرح‌شده دیگر، دسترسی سامسونگ به فناوری DynamIQ شرکت ARM است که استفاده از آرایش منعطف پردازنده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری به تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه‌هادی اجازه می‌دهد هسته‌های اختصاصی ARM را ترکیب کنند، اما روی کاغذ، چنین چیزی برای هسته‌های اختصاصی سامسونگ انجام نمی‌شود.

انتظار می‌رود چیپست اگزینوس 9820 با بهره‌گیری از فناوری ساخت 7 نانومتری، با قدرت پردازشی بالاتر و شارژدهی بهتر در اختیار کاربران قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. البته که اونهامهندسهای نخبه دارن ودقیقا حالیشونه دارن چکارمیکنن ولی فقط نظره خودمو میگم من به شخصه بیشترطرفداره هستهای کمترباقدرت بیشتر مثلاچهارهسته قوی خطی تنها باکنترل هستها مثلابااستفاده معمولی دوهسته وبااستفاده سنگین چهارهسته فعال بشه شبیه کاری که اپل میکنه وازدوخوشه استفاده نمیکنه چون فکرمیکنم سوییچ کردن بین هستهای زیادمثلاسه خوشه گوشی روباوقفه عملکردروبرو میکنه درضمنبایدبگم که هلیوایکس ده هسته ای مدیاتک اصلا موفق نبودومیتونید عملکردشو دردنیای واقعی رویه گوشیهایی که نصب شده ببینیدمن بشخصه فکرنمیکنم سامسونگ اینکارو بکنه وفکرمیکنم ازهمون دوخوشه همیشگی استفاده کنه وخوشه دوم همون مانگوس باشه درواقع خوده مانگوس چیزی شبیه به کاریه که شرکت اسنپدراگون میکنه وکروی رو طراحی کرده درواقع مانگوس میتونه همونa76شخصی سازی شده باشه.البته این نظره من هست

  2. زنده باد سامسونگ الکترونیک