گوشی گلکسی X سامسونگ

عملکرد گوشی منعطف سامسونگ گلکسی ایکس احتمالا این گونه خواهد بود

گوشی منعطف سامسونگ گلکسی ایکس مورد انتظارترین محصولی است که از سال‌ها قبل منتظر معرفی آن هستیم. سامسونگ گلکسی ایکس (Samsung Galaxy X) گوشی انعطاف پذیر سامسونگ محسوب شده و به خاطر داشتن نمایشگر منعطف، بعد از معرفی، فصلی نو در دنیای موبابل آغاز خواهد کرد.

سامسونگ تا امروز چندین پتنت مربوط به دستگاه‌های موبایل انعطاف پذیر و تاشو به ثبت رسانده است، اما هنوز هیچ کدام را در دنیای واقعی مشاهده نکرده‌ایم. اولین گوشی منعطف سامسونگ که با نام گلکسی ایکس شناخته می‌شود، دارای نمایشگری انعطاف پذیر خواهد بود، به جای این که همانند گوشی های تاشوی قدیمی صرفا دارای بدنه‌ای تاشو به وسیله لولاهای ساده باشد.

تکنولوژی ساخت نمایشگر گوشی منعطف سامسونگ گلکسی ایکس مربوط به سال‌ها پیش است، چرا که این غول کره‌ای در جریان نمایشگاه CES 2011 از صفحه نمایش انعطاف پذیر 4.5 اینچی خود رونمایی کرد، اما مشکل اینجاست که سختی تولید چنین نمایشگری در سطح وسیع و مخصوصا به منظور به کار بردن آن در یک محصول تجاری، بیش از حد تصور است.

یکی دیگر از دشواری‌های مسیر توسعه گوشی منعطف سامسونگ گلکسی ایکس نیاز به انعطاف پذیر کردن بدنه و حتی باتری همراه با صفحه نمایش آن است. اما برای پیاده‌سازی چنین دستگاه تاشویی، دو رویه متفاوت وجود دارد که در یکی گوشی به داخل تا شده و در دیگری به بیرون تا می‌شود. در حالت اول، بعد از بسته شدن گوشی، امکان مشاهده نمایشگر و استفاده از آن وجود ندارد، اما در حالت دوم، بعد از تا شدن، با دو صفحه نمایش کوچک رو به رو خواهیم شد.

مزیت روش اول، محافظت بیشتر از نمایشگر در برابر ضربه‌های احتمالی است، اما در روش دوم می‌توان از دستگاه به صورت گوشی یا تبلت استفاده کرد، به این شیوه که در حالت تا شده، ابعادی کوچک داشته و در صورت نیاز به داشتن نمایشگری بزرگ، تا آن را باز می‌کنیم. مزیت دیگر تا شدن گوشی منعطف سامسونگ گلکسی ایکس به بیرون، امکان مشاهده اطلاعات پایه همچون ساعت و نوتیفیکیشن‌ها بدون نیاز به باز کردن تا دستگاه است که به افزایش عمر لولاهای آن کمک می‌کند.

به عقیده تحلیلگران، اگرچه سامسونگ نمونه‌ای اولیه از هر دو مدل ساخته است، اما اولین نسل گوشی منعطف این شرکت دارای ساختار تاشو به داخل خواهد بود. تا امروز درباره سبک طراحی گوشی گلکسی X سامسونگ شایعات و اخبار زیادی شنیده‌ایم که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تصور کنید دستگاه در حالت باز بودن تای آن، دارای یک نمایشگر مجهز به نسبت ابعاد تصویر 18:9 است.

  • گوشی که سه مرتبه تا می‌شود
  • یک گوشی دارای نمایشگر 7.3 اینچی که بعد از تا شدن، یک صفحه نمایش 4.5 اینچی قابل استفاده برای کاربر باقی می‌گذارد
  • یک گوشی مجهز به نمایشگری 7 الی 8 اینچی که تنها دو سوم آن تا می‌شود

اولین ساختار احتمالی گوشی گلکسی X سامسونگ

حالت اول بر اساس یکی از چند پتنت به ثبت رسیده توسط سامسونگ به دست آمده و دستگاهی را نشان می‌دهد که به جای یک لولا، دارای سه لولا به منظور تا شدن خواهد بود. به این ترتیب گوشی به ابعاد یک کارت اعتباری در آمده و یکی از سه بخش نمایشگر آن حین تا شدن، برای استفاده در دسترس خواهد بود. احتمالا کار کردن با صفحه نمایش در این حالت ممکن نبوده و فقط برای نمایش اطلاعات در قالب قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On Display) کارایی دارد.

برای یک دستگاه 7 اینچی که قرار است به این شیوه تا شود، باید بدنه‌ای بسیار نازک طراحی کرد که به سخت افزارهایی در ابعاد بسیار کوچک نیاز دارد. اگرچه این طرح برای گوشی گلکسی X سامسونگ غیر قابل تصور نیست، اما بعید به نظر می‌رسد شرکت برای توسعه نخستین نسل گوشی منعطف خود به سراغ چنین راهکاری برود.

دومین حالت احتمالی گلکسی ایکس سامسونگ

مدل دوم، تنها دارای یک لولا بوده و به جای دو مرتبه، یک مرتبه تا خواهد شد، اما قرار نیست این لولا درست در میانه دستگاه قرار بگیرد. به این ترتیب می‌توان سخت افزارهای دارای ابعاد بزرگ که قرار دادنشان در یک بدنه نازک و تاشو کار دشواری است را در سه چهارم پایینی و زیر لولا قرار داد. همچنین بعد از تا شدن گوشی گلکسی X سامسونگ در این حالت، نمایشگر آن همچنان در دسترس بوده و می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد.

همانطورر که گفتیم، طراحی دارای ساختار تاشو به بیرون، برای اولین نسل بسیار بعید به نظر می‌رسد، به همین دلیل به احتمال زیاد گوشی سامسونگ گلکسی ایکس دارای ساختار تاشو به داخل خواهد بود. شرکت سازنده برای از بین رفتن نیاز به باز و بسته کردن دائم گوشی ممکن است به سراغ طراحی حالت دوم برود تا کاربر حتی در زمان تا شدن نیمه بالایی نیز قادر به کار کردن با دستگاه باشد. احتمالا برای انجام برخی کار‌ها مجبور به باز کردن تای آن خواهید بود.

حالت سوم طراحی

در این حالت با وجود تا شدن بخشی از پایین و یا بالای دستگاه، قسمتی قابل برای تعامل با آن در دسترس باقی می‌ماند. با طراحی گوشی گلکسی ایکس سامسونگ به این شیوه، ظاهر آن با وجود تفاوت اساسی با دیگر محصولات، شباهت بیشتری به طراحی بدون حاشیه داغ کنونی پیدا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. خیلی کوچیک میشه

  2. آدم حس خوبی نداره یجوری میشه استرس میگیره انگار میشکنه الان

  3. من خیلی دوس دارم هدف و انگیزشونو از این نوع طراحی بدونم

  4. برای مواقعی که آدم استرس داره خوبه بگیره باهاش بازی کنه هی خمش کنه

  5. اصلا بدرد بخور نیست

  6. اگه هم اولد بود هم منعطف خیلی جالب تر میشد