سوخوی Su-57

لغو تولید انبوه سوخوی Su-57 پک فا ؛ روسیه شکست در رقابت جنگنده نسل 5 را پذیرفت!

لغو تولید انبوه سوخوی Su-57 پک فا توسط وزارت دفاع روسیه از جنجالی‌ترین اخبار نظامی است که به تازگی منتشر شده است. این درحالی است که روسیه قصد داشت این جنگنده را برای رقابت با نسل پنج‌های غربی وارد خدمت کند.

بدون شک لغو تولید انبوه سوخوی Su-57 پک فا خبری بسیار جنجالی است و توجه علاقه‌مندان به علوم نظامی را به خود اختصاص می‌دهد. با وجود اینکه مقامات روسی از توانمندی‌ها و عملکرد جنگنده خود در آزمایش‌ها و همچنین سوریه اظهار رضایت کردند و در طی این سال‌ها بی‌وقفه به تعریف و تمجید از جنگنده نسل 5 خود می‌پرداختند، جانشین وزیر دفاع روسیه در گفتگو با نشریه ژاپنی دیپلمات اعلام کرد:

سوخوی Su-57 یکی بهترین جنگنده‌های تولید شده در دنیاست. در نتیجه تسریع روند تولید انبوه جنگنده نسل پنج (Su-57) منطقی نیست.

جاستین برانک،‌ کارشناس هوانوردی نظامی از اندیشکده امنیتی و دفاعی RUSI (با 187 سال قدمت) حرف‌های جانشین وزیر دفاع روسیه مبنی بر عدم نیاز به تولید انبوه جنگنده بومی پک فا را یک خوشبینی غیرمنطقی توصیف کرده و معتقد است حرف‌های جانشین وزیر دفاع روسیه بدان معناست که سوخوی Su-57 آنقدر از رقبای خود برتر است که نیازی به ساخت آن نیست؛ البته آقای برانک با این حرف محالف است.

سوخوی Su-57

میگ-29 نمونه SMT که یک ارتقا روی یک هواپیمای قدیمی است.

پس به جای ساخت جنگنده نسل 5، روسیه به کاری می‌پردازد که در آن خوب است،‌ یعنی ارتقای جنگنده‌های نسل چهاری که در خدمت دارد. پیش از این قرار بود Su-57 جایگزین جنگنده‌های نسل 4 قدیمی‌تر در نیروی هوایی روسیه شامل میگ-29 و سوخوی Su-57 شود. ناگفته نماند روسیه در رقابت جنگنده‌های نسل 4 به شدت خوب عمل کرد و با ساخت جنگنده‌هایی مطرح همچون سوخوی Su-35S، به خوبی ظاهر شد.

سوخوی Su-57 که روس‌ها آن را قاتل جنگنده‌های نسل 5 آمریکایی F-22 رپتور (Raptor) و F-35 لایتنینگ 2 (Lightning 2) می‌خواندند مدت کوتاهی در سوریه نیز حضور داشت که البته این حضور تنها چند روز طول کشید و Su-57 در این مدت با هیچ تهدیدی که در دنیای واقعی وجود دارد روبرو نشد.

سوخوی Su-57

پروژه پک فا که با سرمایه گذاری مشترک روسیه و هند آغاز شد، پس از اختلاف دو طرف بر سر تقسیم تولید و توسعه فناوری با مشکل روبرو شد. در نهایت پس از 11 سال کار مشترک، هند از پروژه خارج و روسیه که با اقتصادی بحران زده دست و پنجه نرم می‌کرد را تنها گذاشت. نکته جالب‌تر اینجاست که به نظر هندی‌ها به F-35 آمریکایی علاقه‌مند بوده و از خریداران احتمالی این جنگنده نسل 5 هستند.

ناگفته نماند دلایل اصلی هندی که آنان را به خروج از پروژه پک فا سوق داد نارضایتی هندی‌ها از توانمندی‌ها و قابلیت‌های سوخوی Su-57 بود. نارضایتی از سیستم‌های الکترونیکی جنگنده به ویژه رادار آن، ناتوان بودن موتورها، نارضایتی از پنهانکاری و رادارگریزی جنگنده و بالا بودن سطح مقطع راداری آن، مشکلات فنی و دیرکردهای پر تعداد در پروژه، افزایش هزینه‌ها و طلب پشتیبانی مالی بیشتر از سوی روسیه و… از جمله دلایل اصلی بود که هندی‌ها را به خروج از پروژه پک فا ترغیب کرد. روسیه همچنین دست هندی‌ها را از کدهای کامپیوتری Su-57 کوتاه کرده بود که این عامل نیز بر نارضایتی آنان می‌افزود. در اصل تیر خلاص به پروژه پک فا زمانی زده شد که هندی‌ها از آن خارج شدند.

سوخوی Su-57

در واقع بزرگترین مشکل پک فا سطع مقطع راداری بالای آن است که سبب می‌شود جنگنده رادارگریزی و پنهانکاری ضعیفی داشته باشد. تا آنجا که هفته نامه نظامی جینز در یکی از گزارش‌های سال 2016 خود پک فا را تنها اسما یک جنگنده نسل نسل 5 می‌دانست. برای مقایسه بد نیست بدانید سطح مقطع راداری جنگنده‌های نسل 4.5 غربی نیز از Su-57 کمتر است! پنهانکاری گرمایی نیز مشکل دیگر Su-57 است. ناتوانی موتور این هواپیما و نداشتن موتوری با رانش و مصرف سوخت ایده آل نیز از دیگر ضعف‌های اصلی Su-57 به شمار می‌رود و توسعه موتور مناسب برای آن نیز شدیدا با دیرکر مواجه است.

سوخوی Su-57

پک فا دارای دو دهلیزهای داخلی حمل مهمات زیر بدنه است که مجموعا 6 آویزگاه داخلی دارند (درباره دهلیزهای ریشه بال بحث است)، زیر هر بال نیز 3 آویزگاه خارجی دارد و می‌تواند در این 12 آویزگاه مقدار زیادی مهمات حمل کند. پیش‌تر انتظار می‌رفت روزی به قابلیت حمل بمب‌های اتمی نیز دست یابد. البته دهلیزهای Su-57 چندان بزرگ نیستند؛ دو موشک‌ ضدکشتی براهموس-A و KH-35UE در دهلیزهای داخلی جا نمی‌شوند و در صورت حمل زیر بال نیز سبب افزایش سطح مقطع راداری می‌شوند. در این حالت جنگنده پشی از رسیدن به برد شلیک موشک توسط شناورها و آواکس‌ها کشف شده و کشتی‌ها می‌توانند جنگنده را با موشک‌های پدافندی فوق دوربرد و فرا افق همچون موشک آمریکایی RIM-174 SM-6 هدف قرار دهند.

همچنین ادعا می‌شد این هواپیما توان مانوری بالاتر از رقبای غربی خود دارد که در این مورد نیز شبهاتی وارد است. برای مثال در یکی از نمایشگاه‌های هوایی برای اینکه سازه بدنه Su-57 قادر به تحمل فشار وارده هنگام مانور باشد، به بدنه و بال‌هایش میله‌های فلزی جوش داده بودند تا توان تحمل فشار سازه افزایش یابد!

سوخوی Su-57

روس‌ها امیدوار بودند جنگنده‌ای بسازند که بتواند در نبرد نزدیک از پس جنگنده‌‌های غربی برآید، اما با این سطح از پنهانکاری پک فا قادر به نزدیک شدن به نسل 5‌های غربی نخواهد بود و حتی در صورت ورود به نبرد هوایی نزدیک با جنگنده‌ای همچون F-22 نیز امکان شکست Su-57 به شدت بالاست.

جاستین برانک معتقد است روس‌ها با تامل در پروژه خود متوجه شدند با صرف این هزینه بالا به هواپیمایی با قابلیت‌های بالاتر از آن‌چه که دارند نخواهند رسید و به همین دلیل تصمیم به عدم تولید انبوه آن رسیدند. سوخوی Su-57 با 40 میلیون دلار قیمت به ازای هر فروند، از F-35 به قیمت 95 تا 122 میلیون دلار به ازای هر فروند بسیار ارزان‌تر است، با این حال همچنان از دیگر جنگنده‌های روسی گران‌تر است.

سوخوی Su-57

آقای برانک معتقد است روسیه کم و بیش شکست خود در زمینه ساخت یک جنگنده نسل 5 واقعی را پذیرفته است. وی می‌گوید با این قیمت روس‌ها می‌توانند جنگنده‌های قدیمی‌تر و پرتعدادتر خود را به رادار و موشک‌های قوی‌ مجهز کنند که تفاوتی هم ندارد، زیرا خود Su-57 واقعا رادارگریز نبوده است.

در حال حاضر روسیه مشغول کار روی تانک،‌ زیردریایی و جنگ افزارهای اتمی جدیدخود است که این فعالیت‌ها بخش اعظم بودجه دفاعی این کشور که سالانه کاهش نیز می‌یابد را به خود اختصاص می‌دهند و به نظر می‌رسد سوخوی Su-57 از اولین قربانیان کمبود بودجه است. به نظر می‌رسد در حال حاضر که شمار F-35های آمریکایی به شدت در حال افزایش است و چینی‌ها نیز به صورت جدی مشغول عملیاتی کردن جنگنده نسل 5 چنگدو J-20 خود هستند، ارتش روسیه از ارتش‌های برتر دنیا عقب مانده است. پروژه پک فا را می‌توان گران‌ترین شکست نظامی روسیه دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

27 دیدگاه

  1. از اولم معلوم بود عددی نیست چند ساله امریکا داره نسل 5 رو تولید میکنه استفاده هم کرده اینا تازه داشتن میساختن که آخرشم فهمیدم داشتن رو آب برا خودشون شعر مینوشتن روسیه فقط حرفه بمب اتم رو کنار بزاره هیچی نیست باور کنید چین هم از پسش بر میاد

  2. توان نظامی روسیه از نظر تکنولوژیکی از همان دوران شوروی همیشه زیر سوال بوده و تا کنون در هیچ جنگ واقعی به آزمون کشیده نشده اند و اکثرا گزافه گویی های دوران کمونیستی با آن همراه است. عدم وچود بودجه کافی و ضعف تکنولوژیکی همیشه با آن همراه هست.

  3. کاشکی یه زمان مشخص بکنید ک دیگ تو اون زمان ادم بشین و از خواب بیداربشین

  4. انشاءاله ما هم به زودی تولید نسل ششم را شروع میکنیم

    • خوابی ما الان تو ساخت امامزاده تو نسل دوازدهمیم البته تو ساخت حرم و. بقعه و تبدیل طلا و نقره به بارگاه هم تو نسل چهلم. دیگه جونم بگه من خودم نسل دوم انقلابم بابام نسل اول بچه ام نسل سوم سه تا نسلمون رو جمع بزنی به اندازه یه نسل پنجاه سال پیش سویس و آمریکا هم نمی تونیم پول در بیاریم و قدرت خرید نداریم

  5. خبر لغو رو از کدوم سایت نظامی کش رفتین شیطونا…جمع کن کاسه کوزتو.هزارتا مغز کار کردن رو پروژه دوتا بیسواد لغوش کردن…

    • درسته تحویلش دادن به ارتش روسیه…طبق گفته بعضی از مهندسای نظامی تنها برتری که اف ۲۲های رپتور نسبت به پک فا دارن اینه که اف۲۲ رپتور به تولید انبوه رسیدن و خط تولیدشم دیگه کار خودشو تموم کرده ولی پک فا بدلیل سنگین بودن هزینه های تولیدیش ،تولید انبوهش طول میکشه…ضمنا اینم بگم پک فا قدرت مانور بالاتری داره حتی در نبرد دگ فایت پک فا برتری قاطعانه ای نسبت به رپتور داره و هنوز اطلاعات کاملی در موردش ثبت نشده. درکل دوتا جنگنده تقریبا در یک حد هستن. ناگفته نماند:اینا ساخته دستای پاک و انسان گونه ای نیستند :به امید روزی که این رقابتها همه با شکست روبرو بشن و دنیای بدون جنگ و خونریزی داشته باشیم….

  6. کجان اونایی ک همش میگفتن بذار پکفا بیاد بذار نسل5 بیاد کجان پس بیا بابا پوتین هم نتونست براتون کاری کنه دیگ کم سنگ این روسیه اشغالو ب سینه بزنید

  7. ایران ما روی گزینه های منطقی موشکی، پهپادی وپدافندی کارمی کنه، ما دزد و تجاوزگر نیستیم که بخایم نامرئی بشیم ولی ما هر نامرئی رو مرئی میکنیم، دوران بزن و دررو خیلی وقته گذشته

  8. هزینه تولید و توسعه اف35 یک و نیم ترلیون دلار بوده ک این عدد میتونه بودجه نظامی چندین سال روسیه باشه.
    بعدشم شرکت سوخو هیچ برنامه درستی برای پکفا نداشت حتی دقت کنید ک اسم هواپیمارو گذاشتن “Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Frontovoi Aviatsyi” به معنی جنگنده ای از نسل آینده در صورتیکه موتور هواپیما از نسل قبلی بوده و درسته بهتر شده اما چیز جدیدی نیست اف35 از موتور مخفی استفاده میکنه اما میبینید ک پکفا اینطور نیست.

  9. ما آمریکا را زیر پا میگذاریم و با پوتین هایمان کاخ سفید را فتح خواهیم کرد . جنگنده قاهر ما این جنگنده اسباب بازی آمریکا را نابود می کند

  10. معلومه نمیتونه جلوی ارمیکا رقابت کنه

  11. فک کن دیگ با وجود اینا ایران بازم ته صفه

  12. اره دقیقا.مخصوصا الان که همه دارن تجهیزات الکترونی رومیکنن

  13. روسیه طی 20 سال آینده به لحاظ تکنولوژی نظامی از خیلی از کشورها مثل فرانسه / انگلیس / چین / آلمان هم عقب می افته
    بلوک شرق تا زمانی که نقش الکترونیک تو صنایع نظامی خیلی کمتر بود خب بودن ولی الان اون دانش لازم برای رقابت با ابر قدرت های فناوری رو ندارن فقط و فقط می تونند روی سلاح های اتمی و موشک هاشون تمرکز کنند