سبک زندگی سالم

چگونه یک سبک زندگی سالم و خوب داشته باشیم؟ (بخش دوم)

داشتن یک سبک زندگی سالم و خوب آرزوی بسیاری از ماست. اما چگونه باید آن را بسازیم؟ کافیست به چند نکته که در این مقاله می‌گوییم عمل کنید.

در دومین بخش از نحوه‌ی ساختن سبک زندگی سالم، به دو نکته‌ی مهم دیگر خواهیم پرداخت که می‌تواند لازمه‌ی آینده‌ی درخشان شما باشد.

ساختن سبک زندگی سالم

حال می‌دانیم که باید مواد غذایی سالم برای وعده‌های غذایی خود انتخاب کنیم و در کنار آن به ورزش منظم هفتگی و روزانه بپردازیم. اما دیگر چه نکاتی وجود دارد؟

بهداشت را رعایت کنید

سبک زندگی سالم

1 – هر روز حمام کنید. اگر فعالیتی انجام داده­‌اید که باعث عرق ریختن شما شده­، دوباره دوش بگیرید چون باعث کاهش بوی بدن، آکنه و بیماری­های مرتبط با رعایت نکردن بهداشت مانند اگزما می­‌شود.

2 – هر روز دندان­های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان به طور منظم، علاوه بر بوی بد دهان مانع بیماری لثه نیز می­‌شود.

3 – پا­هایتان را بشویید. برای جلوگیری از بیماری قارچی پا و بوی ناخوشایند، اطمینان حاصل کنید که بین انگشتانتان تمیز شده باشند.

4 – لباس‌­های تمیز بپوشید. بخصوص همیشه لباس زیر و جوراب خود را روزانه عوض کنید.

5 – دست­هایتان را شستشو دهید. دست­های خود را قبل و بعد از اماده کردن غذا، بعد از استفاده از توالت، قبل و بعد از درمان یک زخم جزیی، گرفتن بینی و سرفه یا عطسه بشویید. مرکز مبارزه با بیماری توصیه می‌­کند که دست­‌ها را با آب گرم و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا شما 2 بار جمله (تولدت مبارک) را بخوانید، شستشو دهید.

اجتناب از عادت­‌های ناسالم

سبک زندگی سالم

1 – از رژیم یویویی دوری کنید. زمانیکه وزنتان را کم کردید، با توجه به شیوه اصلاح شده زندگیتان، به جای بالا و پایین بردن وزن تلاش کنید که آن را حفظ کنید.

2 – از رژیم­‌های زود گذر بپرهیزید. از رژیم­ لاغری مایعات، قرص­های رژیم غذایی و سایر مکمل­‌های رژیم غذایی دوری کنید، مگر آنکه تحت نظارت یک پزشک قرار داشته باشید. به طور کلی، اگر یک برنامه یا محصول رژیم غذایی هریک از موارد زیر را داشته باشد، احتمالا زود گذر است:

  • وعده کاهش وزن بسیار سریع ( بیش از 5 کیلوگرم در هفته)
  • وعده کمک به کاهش وزن بدون تغییر عادات شما
  • نیاز به پرداخت هزینه‌­ی زیاد
  • محدودیت در انتخاب غذا و تشویق نکردن به تغذیه متعادل

3 – تعدیل در ورزش: تمرینات بسیار طولانی اغلب می­‌تواند خطر اسیب پذیری را افزایش دهد. سعی کنید بین تمرینات خود مقداری استراحت کنید.

4 – مقدار وزن خود را بدانید. اضافه وزن و کمبود آن هر دو حالت­‌های ناسالمی هستند. به یک پزشک یا یک جدول وزن قابل اطمینان که وزن ایده آل شما را با توجه به سن و بدن نشان می­دهد، رجوع کنید.

5 – از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل دوری کنید. سیگار کشیدن با بخطر انداختن سلامتی مثل بیماری قلبی یا کبدی و بسیاری از سزطان­ها همراه است. نوشیدن الکل نیز با خطراتی نظیر بیماری کبد، سرطان، بیماری قلبی، مسمومیت و افسردگی همراه خواهد بود.

6 – به قدر کافی بخوابید. مطالعات نشان داده­ است که افرادی که کمتر می‌خوابند وزنشان افزایش پیاد می‌کند. افراد بالغ هرشب باید 7 الی 9 ساعت بخوابند اما کودکان و نوجوانان به خواب بیشتری نیاز دارند. کودکان کوچک به 10 تا 14 ساعت خواب، کودکان در سن مدرسه بین 9 تا11 ساعت و نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت خواب، نیاز دارند.

7 – کرم ضد افتاب را از قلم نیاندازید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد بسیاری از بیماری­ها از جمله سرطان می­شود. زمانیکه خارج از منزل هستید از لباس محافظ پوست و کرم ضد آفتاب با SPF  حداقل 30 استفاده کنید. حتی در روز­های ابری هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. دود که نباشه بقیش به درد نمیخوره .

  2. انرژی مثبت مهم ترین چیزه

  3. الکل نباشه که نمیشه

  4. اینا رو که ماهم بلد بودیم

  5. باشه چشم انجام میدیم ببینیم چی میشه

  6. بهتزین کاز تو این گرمای تابستون خوابیدنه فقط

  7. من همه اینکارا رو کردم ولی دیگ میخوام نکنم چون انجام ندانش بیشتر کیف میده