تابوت باستانی

کشف یک تابوت باستانی عظیم در مصر خبرساز شد

مصر به عنوان یکی از گهواره‌های تمدن، رازهای سر به مهر فراوانی را در دل خود جای داده است. به تازگی یک تابوت باستانی عظیم در شهر اسکندریه کشف شده که بر شمار معماهای تمدن این سرزمین افزوده است.

این تابوت باستانی که از سنگ گرانیت ساخته شده، چیزی حدود 30 تن وزن دارد و با ابعاد 185 در 265 در 165 سانتی‌متری خود، بزرگترین تابوت کشف شده در اسکندریه به شمار می‌رود؛ شهری که در ساحل شمالی مصر واقع شده است.

باستان شناسان برای دهه‌ها از اسکندریه غافل بوده‌اند، عموما به دلیل تبدیل شدن این بندر به یک کلان شهر و سکنی گزیدن جمعیت انبوه 5 میلیون نفری در آن؛ اما پس از عیان شدن ارزش تاریخی شهر، پروژه‌های باستان شناسی در آن با جدیت بیشتری پیگیری شد.

اسکندریه

محققان هنگام حفاری‌های روتین خود در یکی از مقبره‌های واقع در منطقه‌ی «سیدی جابر» اسکندریه، با این تابوت عظیم مواجه شدند. اما چیزی که آن را خاص‌تر جلوه می‌دهد، باقی ماندن به صورت مهر و موم شده برای مدتی بالغ بر 2000 سال است. در طول قرن‌ها بسیاری از گنجینه‌های موجود در مقبره‌های باستانی مصر، مورد تعرض غارتگران قرار گرفته‌اند اما ظاهرا چنین موضوعی در مورد این مقبره صادق نیست.

قدمت این تابوت باستانی به سال‌های 305 تا 30 پیش از میلاد بازمی‌گردد

این تابوت باستانی در عمق 5 متری زمین کشف شده است و گمان می‌رود متعلق به دوره بطلمیوسی (Ptolemaic period) باشد که سالیان 305 تا 30 پیش از میلاد مسیح را شامل می‌شود. همچنین در همان نزدیکی، یک سردیس (مجسمه سر) از جنس مرمر سفید نیز یافت شده که احتمالا معرف فرد خفته در تابوت است؛ هر چند که تا پیش از گشودن سرپوش این تابوت سنگی، هویت جسد درون آن ناشناخته باقی خواهد ماند. البته برخی از کاربران فضای مجازی با اشاره به مجموعه فیلم‌های مومیایی، محققان را از باز کردن تابوت و گرفتار شدن در نفرین احتمالی ناشی از آن، بر حذر داشته‌اند!

با این حال در روزهای آتی، تیمی از مهندسان به بازدید از محل می‌روند تا راهکاری برای برداشتن کلاهک سنگین تابوت ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. واقعا همه ی نظرات و جالب اند و باید بهشون احترام گذاشت پس نظرات اون یکی را مسخره نکنید حتی اگه باهاش موافق نیستید .

  2. از نظر شما چرنده ولی از نظر دیگران شدنی که الان هزینه های سرسام آور اختصاص میدن تا چنین اتفاقی نافته ، اسم زبان فرهنگ خط یک تمدن پاک میکنن و منکر موجودیت چنین تمدنی میکنن که هنوز هنوزه وجود خارجی دارند اگه این چرنده پس حق با شماست

  3. پس نماد های فراماسونیش کو؟؟

  4. که رستم یلی بود در سیستان
    منش کردمش رستم دستان

    یعنی افسانه سازی کرده فردوسی، شما جدی نگیرید

    البته که تو قدیمی بودن و صاحب تمدن بودن ایران شکی نیست ولی تو رو اجدادتون دست از این ما بهتریم اونا بدترن بردارید

    بزرگ شید

    منم منم زدن یعنی هنوز هیچی نیستیم

  5. ای بابا روزی دوتا تابوت پیدا میشه که

  6. روزی میاد که یکی از تمدنهای قدیمی باستانی شاید دباره شکوفاه بشه چه مصر ، بابل، آشور و …. ، کمی ترسناکه این مقبره ها

    • این چیزا چرنده ما ناجی داریم

      • از نظر شما چرنده ولی از نظر دیگران شدنی که الان هزینه های سرسام آور اختصاص میدن تا چنین اتفاقی نافته ، اسم زبان فرهنگ خط یک تمدن پاک میکنن و منکر موجودیت چنین تمدنی میکنن که هنوز هنوزه وجود خارجی دارند اگه این چرنده پس حق با شماست

  7. هر چی فرعون بدبخت بود رو از قبر کشیدن بیرون بابا بیخیال چیکارشون دارید

  8. اتفاقا بخوایم حساب کنیم ایران خیلی بیشتر از بقیه کشورا متمدنه فقط نمیدونن چظور باید ازش استفاده کنن

  9. تمدن واقعی یعنی مصر
    ما در برابر اینها چیزی نداریم