اینترنت اشیا

اینترنت اشیا IoT و روندهای آینده

در سال‌های اخیر، تکنولوژی با سرعت نجومی پیشرفت نموده و زندگی انسان‌ها را تغییر داده است. شاید تا یک دهه پیش کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که اینترنت تا این حد در زندگی انسان‌ها نقش پر رنگی ایفا کنند. اما این همه ماجرا نیست. اینترنت اشیا و مفاهیم آن ، امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه پژوهشگران و رهبران بازار تکنولوژی قرار گرفته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2020، تعداد اشیا متصل به اینترنت از 30 میلیارد دستگاه عبور خواهد کرد.

اینترنت اشیا (IoT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که در حال حاضر برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن داده‌ها به اینترنت متصل می‌شوند. با وجود پردازنده‌های ارزان قیمت و شبکه‌های بی‌سیم ، شما می‌توانید هر چیزی را به بخشی از اینترنت اشیا IoT تبدیل کنید. بدین ترتیب همه‌ی اشیا می‌توانند با استفاده از هوشمندی دیجیتال بدون نیاز به انسان، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و جهان‌های فیزیکی و دیجیتالی را با یکدیگر ادغام نمایند.

دستگاه‌های اینترنت اشیا از روش‌های مختلفی برای اتصال و به اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده می‌کنند: خانه های هوشمند و دفاتر از Wi-Fi یا بلوتوث با انرژی کم استفاده می‌کنند. دستگاه‌های دیگر از LTE و یا حتی ارتباطات ماهواره‌ای برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. با وجود گزینه‌های مختلف، به نظر می‌رسد WiFi به عنوان اینترنت استاندارد برای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر پذیرفته شده است.

در پارادایم اینترنت اشیا ، بسیاری از اشیا در یک تا چند فرم در شبکه قرار می‌گیرند. شبکه حسگرها، برای برآورده ساختن این چالش جدید، که در آن سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی در محیط اطراف ما جاسازی شده است، افزایش می‌یابد. این امر باعث تولید مقدار زیادی اطلاعات می‌شود که باید در قالبی یکپارچه و کارآمد و به راحتی ذخیره، پردازش و ارائه شوند.

در اینترنت اشیا داده‌های دریافت شده برای تجزیه و تحلیل به رایانش ابری (Cloud Computing) فرستاده می‌شوند. در این راستا برای کاهش در هزینه‌ها فقط داده‌های مفید به ابر فرستاده می‌شوند که این روشی است که به رایانش لبه (Edge Computing) شناخته می‌شود.

اینترنت اشیا و شهر هوشمند

با گسترش تعداد سنسورها در شهرها، مسئولان شهری می‌توانند از اتفاقات به صورت به هنگام مطلع شوند. در نتیجه، پروژه‌های شهر هوشمند یکی از ویژگی‌های مهم اینترنت اشیا به شمار می‌رود. در حال حاضر، شهرها حجم زیادی از داده‌ها را با کمک دوربین‌های امنیتی و سنسورهای محیط زیست تولید می‌کنند و شبکه‌های زیرساختی عظیمی از آن‌ها پشتیبانی می‌نمایند. هدف پروژه‌های IoT اتصال این دستگاه‌ها و اضافه کردن هوشمندی بیشتر به سیستم می‌باشد.

توانایی درک بهتر در چگونگی عملکرد شهرها، برنامه‌ریزان را قادر به انجام تغییرات و نظارت بر چگونگی بهبود زندگی شهروندان می‌سازد.

اینترنت اشیا و کلان داده‌ها

همانطور که گفته شد، اینترنت اشیا حجم بالایی از داده‌ها را تولید می‌کند. این بدان معناست که IoT رهبر اصلی در پروژه‌ی کلان داده‌ها محسوب می‌شود و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مجموعه‌ی گسترده‌ای از داده‌ها را تولید و آن‌ها را تجزیه تحلیل نمایند. ارائه‌ی وسیع داده‌ها به تولیدکنندگان درباره‌ی چگونگی عملکرد اجزای مختلف در دنیای واقعی به پیشرفت سریع آن‌ها کمک می‌کند. همانطور که داده‌هایی که از سنسورها در اطراف یک شهر جمع‌آوری می‌شود، می‌تواند به برنامه‌ریزان برای کنترل و بهبود جریان ترافیک کمک کند.

مزایای اینترنت اشیا

هدف IoT ایجاد محیطی امن، هوشمند و قابل سنجش است. سیستم‌های امنیت خانگی بر رفت و آمد و آنچه در داخل یا خارج خانه انجام می‌شود نظارت دارند. فراتر از خانه، سنسورها می‌توانند به تمیز نگه داشتن محیط زیست کمک کنند. در واقع اتومبیل‌های خودران و شهرهای هوشمند می‌توانند چگونگی ساخت و فضای عمومی پیرامون ما را تغییر دهند.

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ما کهع نتمون هنوز پولیه این چیزا هم چرتو پرته

  2. توی ایران تا هزار سال اینده همچین چیزی نمیاد