ربات های قاتل

بزرگان دنیای فناوری با ساخت ربات های قاتل مخالف هستند

بزرگان دنیای فناوری با امضای یک پیمان، متعهد شدند با سلاح‌های مرگبار و ربات های قاتل که با استفاده فناوری هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، مبارزه خواهند کرد.

هوش مصنوعی (AI) با پیش‌بینی بلایای طبیعی، جلوگیری از قاچاق انسان‌ها و تشخیص بیماری‌های مرگبار، پتانسیل حفظ جان بسیاری از انسان‌ها را دارد. متاسفانه، این فناوری قادر به گرفتن جان انسان‌ها نیز هست. هم‌اکنون تلاش‌ها برای توسعه ربات های قاتل آغاز شده است؛ اسلحه‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی برای کشتن یا نکشتن انسان‌ها تصمیم می‌گیرند.

هفته گذشته، موسسه آینده زندگی (Future of Life Institute) -سازمانی که فعالیت آن روی استفاده از تکنولوژی برای بهبود انسانیت متمرکز شده است- با انتشار یک عهدنامه، توسعه سلاح‌های هوشمند مرگبار را محکوم کرد و از دولت‌ها خواست مانع توسعه چنین سلاح‌هایی شوند. مکس تگمارک (Max Tegmark)، رییس FLI طی بیانه‌ای اعلام کرد:

هوش مصنوعی پتانسیلی عظیم برای کمک به دنیا دارد؛ اگر ما مانع سوء استفاده از آن شویم. سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که خودشان تصمیم می‌گیرند مردم را بکشند، به اندازه سلاح‌های بیولوژیکی، منزجرکننده و بی‌ثبات‌کننده هستند و به همین روش باید به آنها رسیدگی شود.

ربات های قاتل

170 سازمان و 2 هزار و 464 شخص با امضای این سوگندنامه، «عدم شرکت یا پشتیبانی از توسعه، ساخت، خرید و فروش و استفاده از سلاح‌های خودمختار مرگبار» را متعهد شده‌اند. ایلان ماسک از بنیان‌گذاران OpenAI؛ جان تالین به عنوان موسس اسکایپ و موسسه آینده زندگی و همچنین استوارت راسل به عنوان یکی از محققان پیشرو در توسعه هوش مصنوعی، از امضاکنندگان این پیمان بودند.

سه بنیان‌گذار گوگل دیپ مایند (دبیس هاسابیس، شین لگ و مصطفی سلیمان) هم از دیگر افرادی بودند که این پیمان را امضا کردند. “DeepMind” تیم تحقیقاتی پیشرفته گوگل در زمینه هوش مصنوعی است که چندی پیش، همکاری آن با وزارت دفاع آمریکا برای توسعه سلاح‌های خودگردان جنجال زیادی به پا کرد. ماه ژوئن، گوگل سوگند خورد که این قرارداد را تجدید نخواهد کرد. بعدها گوگل دستورالعمل‌هایی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی خود منتشر کرد که در آن به ممنوعیت ساخت سلاح‌های خودمختار نیز اشاره شده بود.

امضای عهدنامه به معنی عدم تولید ربات های قاتل نیست!

امضای این عهدنامه می‌تواند موضع کمپانی‌های مختلف در رابطه با هوش مصنوعی را برای عموم مردم روشن کند. هرچند، مشخص نیست که واقعا این پیمان به اقدامی قطعی منتهی شود. بیست و شش نفر از اعضای سازمان ملل در اقدامی رسمی، ممنوعیت این سلاح‌ها را تایید کرده‌اند، اما برخی از کشورهای قدرتمند از جمله آمریکا، انگلستان و روسیه هنوز پایبندی خود به این قانون را اعلام نکرده‌اند. البته، این نخستین باری نیست که کارشناسان و افراد پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، عهدنامه‌ای را بر علیه سلاح‌های مرگبار و ربات های قاتل امضا می‌کنند. با این حال، وجود امضای برخی شرکت‌های بزرگ این حوزه مثل دیپ مایند گوگل می‌تواند جالب باشد.

متاسفانه، حتی اگر کشورهای جهان موافق ممنوعیت تولید ربات های قاتل باشند، این پیمان لزوما مانع تولید مخفیانه آنها توسط کشورها یا شرکت‌های مختلف نخواهد شد. با ورود به عصر هوش مصنوعی، ما انتخاب چندانی نداریم و تنها امیدواریم تعداد افراد خوب این بازی بیشتر از افراد بد آن باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. تنها مشکل روبات های نظامی نیستن بلکه روبات های خانگی هم میتواند توسط هوش مصنوعی طغیان کنند مثل فیلم روبات که در ان ویل اسمیت ایفای نقش میکرد اگر اسلحه ای هم نداشته باشند کافی است علوم رزمی ((کونگفو)) وهنرها رزمی شرقی را توسط هوش مصنوعی در ذهن این رباتهای که تا دیروز پیش خدمت ما بودن والان تبدیل به قاتلان ما شدند بار گذاری کنند…واقعا دنیایی وحشتناکی میشه تصورش رو بکنید

  2. به خدا خندم میگیره
    ادم تعجب میکنه عده ایی از بزرگان فناوری ادعا دارن هوش مصنوعی خطر ناک نیس ! من به جرات میگم هوش مصنوعی هر چه قدر هم تحت کنترل انسان در بیاد و با انسان در صلح باشن ،
    اما ما نباید اینو از یاد ببریم که این انسانه که از هوش مصنوعی بد استفاده خواهد کرد !
    از یاد نبریم انسان بد هم در دنیا وجود داره …
    تنها مسعله ربات نیس ، یکی میخواد انسانو کنترل کنه ،
    جهت اطلاع اونایی هم که میگن هوش مصنوعی برنامه ریزی و پرداخته خود انسان هستند و تحت کنترل باید بگم اصلا از تکنولوژی هیچی حالیشون نیست ،
    هوش مصنوعی یا ربات بزارید رک بگم تو یه چیز فقط از انسان پایین خواهد بود ، اونم اگاهی نسبت به خدا !
    شوخی نیست ، همین هوش مصنوعی شاید باور نکنید ولی داده فرازمینی ها به انسان هست ! دسته کم نگیرید ، کلا تو تکنولوژی چیزای غیر قابل تصور رخ خواهد داد که نمونه زنده که الان مدتیه مخفی بود ولی فاش شده ، اونم سفر در زمان !
    درک این مساعل نیاز به درک جهان است ، افرادی که فقط تو واقعیت زندگی درگیر هستند بدونن که پشت پرده حقیقتی برای فهم وجود داره که متاسفانه خیلی ها بی خبرن ،!
    در کل دنیا اینی نیست که مشاهده میکنید.

  3. خیلی جالب خود هوش مصنوعی چجوری میخواد تصمیم بگیره
    مگه خودآگاهی یا ذهن داره
    هوش مصنوعی فقط برنامه های محاسباتی که نابغه های علم و فناوری برنامه نویسی میکنن و به جان انسان ها خواهد افتاد
    باز بر می گردیم به خود انسان که خودش نابود کنه
    ربات خودش به تنهایی دارای کیفیات مفهومی و ذهنی نخواهد بود

  4. ن ترو خدا یان قاتل بسازن بندازن جون مردم

  5. اتفاقا خیلی بهتره ربات با ربات بجنگه جون کسی هم در خطر نیفته

  6. دارم یاد ترمیناتور میافتم