موشک ضدکشتی ASM-3

موشک ضدکشتی ASM-3 ؛ یک سامورایی قاتل برای ناوهای چینی

موشک ضدکشتی ASM-3 که قرار است به زودی وارد خدمت در نیروی هوایی ژاپن شود یک موشک کروز ضدکشتی هواپرتاب است که سرعت فراصوت دارد و می‌تواند سنگین‌ترین ناوهای چینی را به ژرفای دریا بفرستد.

همگی میتسوبیشی را با ماشین‌های مجبوبی همچون لنسر می‌شناسیم، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید این غول صنعتی بزرگترین سازنده جنگ افزار در ژاپن است. موشک ضدکشتی ASM-3 یکی از محصولات صنایع سنگین میتسوبیشی است که مراحل طراحی و توسعه آن در سال 2017 پایان یافت و تولید انبوه آن از سال 2019 آغاز می‌شود.

ASM-3 که در ابتدا هنگام توسعه با نام XASM-3 شناخته می‌شد، اولین موشک ضدکشتی فراصوت ساخت کشور جزیره‌ای ژاپن است که قرار است جایگزین دو موشک ضدکشتی فروصوت ژاپنی ASM-1 و ASM-2 شود؛ این دو موشک نیز ساخت میتسوبیشی بوده و هواپرتاب هستند،‌ به این معنی که از جنگنده شلیک می‌شوند.

موشک ضدکشتی ASM-3

پروژه طراحی و ساخت این موشک از سال 2003 آغاز و اولین بار در سال 2017 فیلمی از آزمایش آن توسط وزارت دفاع ژاپن منتشر شد که در آن فیلم موشک ضدکشتی ژاپنی یک شناور از خدمت خارج شده ژاپنی را در سال 2016 هدف قرار داد. ASM-3 نیز یک موشک هواپرتاب است و از جنگنده ژاپنی میتسوبیشی F-2 شلیک می‌شود. هر فروند F-2 در حالت بارگذاری استاندارد می‌تواند دو تیر از این موشک سنگین 900 کیلوگرمی را حمل کند. البته ممکن است جنگنده‌های چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35 لایتنینگ 2 (Lightning II) که ژاپن خریداری کرده نیز این موشک را حمل کنند، اما بعید است آن را در دهلیزهای داخلی حمل مهمات بارگذاری کنند.

ژاپنی‌ها این موشک را برای ترساندن چینی‌ها و مقابله احتمالی با نیروی دریایی بزرگ چین در دریای چین شرقی و دیگر آب‌های مورد مناقشه این دو کشور ساخته‌اند. موشک ضدکشتی ASM-3 آنقدر قدرتمند است که می‌تواند سنگین‌ترین کشتی‌های نیروی دریایی چین، یعنی ناوهای هواپیمابر این کشور را نیز غرق کند. این موشک دارای موتور راکتی سوخت جامد یکپارچه با موتور رم جت است. موشک هنگام شلیک با موتور راکتی خود اقدام به پرواز می‌کند و پس از رسیدن به سرعت لازم، موتور رم جت آن روشن می‌شود.

موشک ضدکشتی ASM-3

به لطف استفاده از موتور رم جت، موشک ضدکشتی ASM-3 دارای سرعت بیش از 3 ماخ است و بیش از 200 کیلومتر برد دارد. برد بالا این امکان را فراهم می‌کند تا جنگنده به صورت دورایستا، بدون نیاز به ورود به حریم هوایی دشمن و از فاصله‌ای امن اقدام به شلیک موشک کند و سرعت بالای آن نیز سب می‌شود دشمن فرصت کافی برای مقابله با موشک را نداشته باشد.

ASM-3 همچنین برای پنهان ماندن از دید رادار دشمن به صورت سینه مال، یعنی در ارتفاع کمتر از 4.5 متری بالای سطح آب پرواز می‌کند و با بهره گیری از کروی بودن زمین،‌ خود را از امواج رادار مخفی می‌کند. این موشک 5.25 متری دارای هدایت داخلی در کنار سیستم هدایت ماهواره‌ای GPS است و می‌تواند در بین راه مسیر پرواز خود را تغییر دهد و اصلاح کند. در فاز پایانی حمله و در نزدیکی هدف نیز می‌تواند به صورت راداری فعال و یا غیر فعال به سمت هدف پیش رود.

موشک ضدکشتی ASM-3

هدایت رادرای فعال به این معناست که موشک با استفاده از رادار درون خود هدف را پیدا و روی آن قفل می‌کند که البته در این روش هشدار دهنده‌های راداری هدف سریعا به هدف اعلام می‌کنند که روی آن قفل رادرای صورت گرفته است. البته سرعت موشک 3 برابر سرعت صوت است و همین عامل سبب می‌شود هدف شانس چندانی نداشته باشد. البته ناگفته نماند موتور رم جت گرمای زیادی تولید می‌کند که همین امر می‌تواند در شناسایی موشک به کشتی‌ها کمک کند.

هدایت راداری غیر فعال نیز به این صورت است که رادار موجود در دماغه موشک از خود امواجی گسیل نمی‌دهد، بلکه امواجی که رادار و یا سیستم‌های اخلالگر هدف نشر می‌دهند را پیدا کرده و همچون یک موشک ضد پرتو (اصطلاحا موشک ضد رادار) به سمت سرچمشه امواج می‌رود.

موشک ضدکشتی ASM-3

از آنجا که ژاپنی‌ها در زمینه استفاده از رادارهای آرایه فازی در جنگنده و موشک‌های خود پیشرو هستند، احتمالا رادار موجود در موشک ضدکشتی ASM-3 نیز آرایه فازی باشد که این قابلیت سبب مقاومت هدف در برابر جنگ الکترونیک، افزایش دقت آن و همچنین سخت بودن کشف محل نشر امواج و در نتیجه محل موشک می‌شود.

ژاپنی‌ها همچنین مشغول توسعه یک موشک ضدکشتی زمین پرتاب با برد بیش از 300 کیلومتر به عنوان مکملی برای موشک‌های ضدکشتی زمین پرتاب تایپ 12 هستند. خرید موشک‌های کروز هواپرتاب پنهانکار با برد بیش از 500 کیلومتر،‌ توسعه یک موشک کروز سطح پرتاب، ساخت یک موشک ضدکشتی جدید براساس ASM-3 برای شلیک از کشتی‌های ژاپنی، تقویت توان پدافند پاد بالستیک این کشور و… از دیگر پروژه‌های دفاعی ژاپن برای مقابله با تهدید چین و کره شمالی و حراست از جزیره هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چرا حالا ناو های چینی؟

  2. چرا هیچ خبری از ایران نیس داریم چه غلطی میکنیم ما

    • اولا بقیه هم همون غلطیو می کنند که تو داری می کنی، یعنی چاپیدن همدیگه، ضمنا تو غلط می کنی که اعتراض می کنی شما همون هایی هستین که ادعای روشن فکری می کردین و برای کاسه لیسی این کشور و اون کشور برای یکسری کاسه لیس و بدبخت غرب و شرق زده که خودتون بهشون رای دادین و یه کاغد پاره، کف و سوت کشیدین و این وضعیت رو در جامعه به وجود آوردید و حالا اعتراض می کنین، یکسری مجانین خودشیفته که ۴۰ سال عمر ملت و سرمایه های مملکت رو به باد فنا دادن.

  3. بنازم که یه پوسایدن ساخته