تراشه کایرین 980

منتظر معرفی تراشه کایرین 980 در نمایشگاه IFA 2018 باشید

تراشه کایرین 980 در نمایشگاه IFA 2018 معرفی خواهد شد. این چیپست توانمند با قابلیت‌های بهینه‌تر هوش مصنوعی، قدرت‌بخش پرچمدار آینده هواوی خواهد بود.

در کنار گوشی های موبایل خانواده Nova 3 و یک دستبند هوشمند، هواوی نخستین چیپست 12 نانومتری خود را با نام کایرین 710 معرفی کرد. اگرچه فعلا فقط یک تلفن هوشمند با بهره‌گیری از این چیپ معرفی شده است، اما حالا شاهد انتشار اطلاعاتی در رابطه با تراشه کایرین 980 هستیم. مطابق با گزارشی جدید، HiSilicon Kirin 980 در نمایشگاه IFA 2018 که شهریور ماه برگزار خواهد شد، معرفی می‌شود.

کایرین 980 به عنوان جایگزین کایرین 970 که قدرت‌بخش پرچمداران فعلی این کمپانی چینی است، به کار گرفته می‌شود. به محض معرفی، پرچمداران آینده هواوی و آنر با این چیپ روانه بازار خواهند شد. هواوی میت 20 می‌تواند یکی از گزینه‌های احتمالی باشد. تا این لحظه، متاسفانه هیچ اطلاعات رسمی در دست نیست.

تراشه کایرین 980 با فناوری 7 نانومتری TSMC ساخته می‌شود

پیش‌تر گفته بودیم که تراشه کایرین 980 همانند Apple A12 با فناوری ساخت 7 نانومتری TSMC تولید می‌شود. همچنین به لطف وجود واحد پردازشی جدید Cambrian NPU، عملکرد هوش مصنوعی بهبود پیدا خواهد کرد. گفته می‌شود پردازنده جدید Cambrian AI توان 5 تریلیون محاسبه به ازای هر وات را فراهم کرده و با توجه به سطح مورد نیاز برای پردازش دستورات هوش مصنوعی، در نسخه‌های 2، 4 و 8 هسته‌ای ارائه خواهد شد. این چیپست قدرتمند ضمن بهره‌گیری از هسته‌های پردازشی Cortex-A75 شرکت ARM، برای نخستین بار با پردازشگر گرافیکی اختصاصی هواوی تولید می‌شود.

انتظار می‌رود تراشه کایرین 980 به عنوان مغز پردازشگر در گوشی های سری میت 20 که امسال معرفی می‌شود، به کار گرفته شود. به علاوه، نسل بعدی گوشی های سری P هواوی که احتمالا سال آینده میلادی معرفی خواهند شد هم به همین تراشه مجهز می‌شوند. با توجه به اطلاعات ثبت‌شده از هواوی میت 20 پرو در بنچمارک AnTuTu، این تلفن هوشمند موفق به ثبت امتیاز بسیار بالای 356 هزار و 819 شده است که نشان از قدرت پردازشی بالای آن دارد.

به نظر می‌رسد هواوی برنامه‌های زیادی برای چیپست‌ها و گوشی های آینده خود دارد چرا که Kirin 980 تنها تراشه قدرتمند این شرکت نبوده و مهندسان هواوی، از همین حالا مشغول توسعه Kirin 1020 هستند؛ تراشه‌ای که گفته می‌شود با دو برابر قدرت بالاتر در مقایسه با Kirin 970 به دست کاربران خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود به محض معرفی و راه‌اندازی اولین شبکه‌های اینترنت 5G، تولید انبوه Kirin 1020 آغاز شود.