حالت پرتره

مقایسه حالت پرتره در آیفون 8 پلاس با گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال

در این بخش، قصد داریم حالت پرتره در آیفون 8 پلاس را با دو گوشی گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال مقایسه کنیم. اگرچه هر سه گوشی عملکرد مناسبی دارند، اما یک دستگاه پیروز نهایی است.

تقریبا دو سال پیش و زمانی که اپل حالت پرتره را همراه با آیفون 7 پلاس معرفی کرد، همه مشغول صحبت در مورد این قابلیت جذاب بودند. موبایلی که بتواند به شما تصاویری جذاب و مشابه دوربین‌های گران‌قیمت را بدهد، رویایی بود که محقق شد.

از آن زمان سایر تولیدکنندگانهم این ویژگی را به محصولات خود اضافه کردند. این قابلیت در محصولات سامسونگ با عنوان Live Focus شناخته می‌شود. گوگل هم ورژن اختصاصی خود از این تکنولوژی را به هر دو گوشی پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال اضافه کرده است.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا ما حالت پرتره را در آیفون 8 پلاس، گوگل پیکسل 2 ایکس ال و گلکسی اس 9 که از بهترین گوشی های هوشمند موجود در بازار هستند، آزمایش کنیم. در این بررسی، تلاش شده تا تصاویر در محیط‌ها و شرایط مختلفی همچون محیط‌های کم‌نور، محیط‌هایی با فضای باز یا بسته و همچنین پس‌زمینه‌های شلوغ، ثبت شوند. در حالی که هر موبایلی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، اما یکی از آنها عملکردی بهتر داشت.

مقایسه حالت پرتره در گوشی های پرچمدار

یک تصویر ساده در فضای بسته، چالش‌های بسیار بالا برای هر سه موبایل را نشان می‌دهد.

حالت پرتره

ما مقایسه را با تصویری ظاهرا ساده -یک گیاه کوچک روی میز مشکی- آغاز کردیم.

  • تصویر ثبت‌شده توسط آیفون 8 پلاس بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما به اندازه‌ای که دوست داشتیم واضح نیست و برگ‌ها در بخش پشتی هم کمی تار شده‌اند.
  • در گوگل پیکسل 2 ایکس ال، گیاه واضح و زیبا افتاده، اما تاری پس‌زمینه عجیب و ناهموار است. پیکسل 2 به جای لنزهای بیشتر از تکنولوژی برای ایجاد بلور استفاده می‌کند. صندلی‌های موجود در پس‌زمینه به اندازه کافی تار نشده‌اند که موجب کمی حواس‌پرتی می‌شود.
  • عکس ثبت‌شده با گلکسی اس 9 خوب است، اما به اندازه گوگل پیکسل 2 ایکس ال شفاف نیست و پس‌زمینه آن هم به اندازه کافی جزئیات را نشان نمی‌دهد.

زمانی که قصد ثبت این عکس با آیفون 8 پلاس و گلکسی اس 9 را داشتیم، مجبور بودیم برای گرفتن تصویر یکسان کمی عقب برویم. این موضوع در مورد مابقی شرایط هم صدق می‌کرد. پیکسل 2 فقط یک لنز دارد و به آسانی می‌تواند محتوا را از فاصله دلخواه ثبت کند.

برنده: پیکسل 2

عکاسی در محیط‌های خارجی هم یک پیروز واضح داشت.

حالت پرتره

هر سه این تصاویر، پشت سر هم و در یک شرایط ثبت شده‌اند، اما با یکدیگر متفاوت هستند.

  • با اینکه عکس ثبت‌شده با دوربین گوشی اپل فضای کمتری را می‌پوشاند، ولی عملکرد آن مناسب بود. علاوه بر این، طبیعت گرم‌تر آیفون 8 پلاس باعث شد تا پوست سوژه کمی نارنجی شده و از چیزی که واقعا هست، فاصله بگیرد.
  • اینجا دوربین گوگل پیکسل 2 ایکس ال بهترین عملکرد را دارد: تصویر واضح‌ترین است، رنگ‌ها واقعی هستند و میزان تاری پس‌زمینه هم بهتر از رقبای آن به نظر می‌رسد. این عکس در صبح بارانی نیویورک ثبت شده است، به همین جهت، پس‌زمینه به اندازه دیگر گوشی ها روشن و تار نشده است.
  • گلکس اس 9ی عملکردی عالی نداشت. پس‌زمینه به اندازه‌ای روشن شده که حتی روی سوژه اصلی عکس هم تاثیر گذاشته است. به این مورد باید اضافه شدن رنگ زرد به پوست سوژه را هم اضافه کرد که سبب شده ماحصل کار با چیزی که واقعا هست، فاصله داشته باشد.

برنده: پیکسل 2

در تصویر بعدی، آیفون 8 پلاس و گوگل پیکسل 2 ایکس ال عملکردی مشابه داشتند.

حالت پرتره

اینجا چندان نمی‌توان برنده را مشخص کرد و سلیقه‌ها ممکن است متفاوت باشد.

  • آیفون 8 پلاس تصویری زیبا ثبت کرد. رنگ‌ها غنی و جزئیات، وضوح و بلور، طبیعی و لطیف هستند.
  • اینجا پیکسل 2 ایکس ال هم عملکردی مناسب داشت. رنگ‌ها به اندازه آیفون 8 پلاس، غنی و پرجنب‌و‌جوش نیستند، ولی پرچمدار گوگل هم‌چنان عکسی زیبا را گرفته است؛ شما حتی می‌توانید قطره‌های باران را روی خود گل هم ببینید. ثبت این تصویر آسان‌تر بود چرا که برای عکاسی در حالت پرتره نیازی به فاصله گرفتن از سوژه نداشتیم.
  • گلکسی S9 باز هم ما را آن‌گونه که باید راضی نکرد. در مجموع، عکس ثبت‌شده کیفیتی قابل قبول دارد، اما تمرکز و نور روی خود گل بیش از بخش‌های دیگر بوده و شما به سختی می‌توانید جزئیات را مشاهده کنید. شاید تصور کنید مشکل از عکاس است، ولی ما اطمینان می‌دهیم که عکاس کار خود را به درستی انجام داده است. با گلکسی اس 9، ما چندین مرتبه بیشتر از دو گوشی دیگر عکس می‌گرفتیم تا تا بهترین حالت انتخاب شود.

برنده: آیفون 8 پلاس

هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور، دو گوشی مشکلات خاص خود را داشتند.

حالت پرتره

عکاسی حالت پرتره در محیط‌های کم‌نور را شاید بتوان چالش برانگیزترین تست در نظر گرفت.

در هر دو گوشی iPhone 8 Plus و گلکسی اس 9، خود آنها شما را از نیاز به نور بیشتر برای ثبت تصاویر بهتر مطلع می‌کنند. با این حال، ما قصد داشتیم توانایی دوربین این گوشی های قدرتمند را در هر شرایطی بسنجیم. اینکه تصور کنیم تمام موبایل ها عملکردی فوق‌العاده در تمام شرایط دارند، کمی غیر طبیعی است.

  • آیفون 8 پلاس کمی در ثبت عکس در این محیط کم‌نور مشکل داشت و به استفاده از فلاش ادامه می‌داد که در نتیجه آن، تصاویری ناخوشایند ثبت می‌شدند. بعد از سر و کله زدن با دوربین، ما در نهایت موفق به ثبت یک تصویر تیره از سوژه شدیم.
  • در سوی دیگر، Pixel 2 عملکردی بدون نقص داشت. ما واقعا در مورد نور پایین نگران نبودیم چرا که افکت‌های حالت پرتره بعد از ثبت عکس اضافه می‌شوند. علاوه بر این، ما خودمان عکس را روشن نکرده‌ایم.
  • عملکرد گلکسی اس 9 ناامیدکننده بود. اگرچه تصویر ثبت‌شده با دوربین این گوشی به اندازه آیفون 8 پلاس تاریک نبود، اما وضوح آن نصف است. بلور پس‌زمینه زیباست، ولی در مجموع به نظر می‌رسد این عکس را با موبایلی برای 5 سال پیش گرفته‌ایم.

برنده: پیکسل 2 ایکس ال

پرچمدار گوگل در محیط‌های شلوغ کمی مشکل دارد.

حالت پرتره

در این قسمت قصد داشتیم عملکرد این تلفن های هوشمند در محیط‌های شلوغ‌تر را بررسی کنیم. به شکلی غیر منتظره، اینجا سامسونگ و اپل بر گوگل غلبه کردند.

  • جدای از پس‌زمینه بسیار شلوغ با رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت -که کار را برای هر موبایلی سخت می‌کند- آیفون 8 پلاس عکسی فوق‌العاده ثبت کرد. من موفق شدم تمام برگ‌ها را در کادر نگه دارم و تقریبا همه چیز را تار کنم. اگر از نزدیک نگاه کنید، متوجه فوکوس روی لیبل درج‌شده بر روی یکی از بطری‌ها نیز خواهید شد.
  • پیکسل 2 عملکرد ضعیفی در این تست داشت. اگرچه ما با تصویری واضح و زیبا رو به رو هستیم، اما دستگاه تصادفا بخشی از برگ‌های گیاه را هم تار کرد. علاوه بر این، روی لیبل یکی از بطری‌ها بیش از حد فوکوس شده و حواس ما را از سوژه اصلی پرت می‌کند.
  • در این بخش، گلکسی اس 9 بهترین عملکرد را داشت. البته شاید وضوح تصاویر به اندازه نمونه‌های تصاویر دیگر نباشد، اما به آسانی نباید از تمرکز دوربین روی سوژه و تار کردن پس‌زمینه عبور کرد.

برنده: گلکسی اس 9

هر سه گوشی عملکردی عالی داشتند.

حالت پرتره

انتخاب عکس بهتر کار دشواری است چرا که هر سه گوشی عملکردی عالی در حالت پرتره داشتند.

  • آیفون 8 پلاس، روشن‌ترین و گرم‌ترین تصویر را به ثبت رسانده است. همانند برخی از عکس‌های قبلی، تابشی خاص به پوست اضافه شده و اگر از نزدیک نگاه کنید، حتی برخی از تارهای مو هم ناپدید شده‌اند؛ موضوعی که البته ما در انتظار آن بودیم.
  • پیکسل 2 هم تصویری زیبا خلق کرد که واضح‌تر از دو مورد دیگر بود. البته زمانی که قصد عکاسی از یک شخص در حالت پرتره را داشته باشید، این گوشی بهترین انتخاب نخواهد بود. بر خلاف آیفون نیز اینجا تصویر کمی خنک‌تر از حالت معمول است.
  • Galaxy S9 عکسی عالی گرفت. در این عکس مشکلات مربوط به از دست رفتن جزئیات مربوط به مو و ثبت شدن تارهای آن کمتر بوده و حتی رنگ کلی تصویر هم به واقعیت نزدیک‌تر است. به علاوه، گلکسی اس 9 حالتی شاداب به پوست داده است؛ موردی که احتمالا در عکس‌های سلفی با آن برخورد کرده‌اید. با این حال، لطافت و نرمی در تصویر کمی از حد عبور کرده است.

برنده: آیفون 8 پلاس

عکاسی مونوکروماتیک کمی کار را برای این تلفن هوشمند سخت می‌کرد چرا که مرز چندان مشخصی برای جدا شدن سوژه و پس‌زمینه وجود ندارد؛ اما همه آنها بر چالش‌های پیش رو غلبه کردند.

حالت پرتره

این عکس، مثالی عالی از تفاوت رنگ و نور بین هر دوربین است. تصویر ثبت‌شده با آیفون 8 پلاس به شکل قابل توجهی گرم‌تر از سایرین بوده و پیکسل 2 هم عکس را تیره‌تر ثبت کرده است.

تفاوت‌های زیبایی‌شناسی به کنار، هر سه گوشی عملکردی بسیار خوب در جدا کردن سوژه از پس‌زمینه داشتند.

  • آیفون 8 پلاس عملکردی عالی در تمرکز روی سوژه داشت؛ حتی در محیط‌های دشوارتر مثل بند دوربین. اما نتیجه نهایی از نظر ما بسیار روشن و بسیار گرم است. تاثیر این موضوع را روی دیوار و میز سفید هم می‌توان دید.
  • بهتر بود پیکسل 2 از پس‌زمینه تارتری استفاده کند؛ با کمی دقت، هم‌چنان کلمه “Instax” روی دوربین سمت راستی دیده می‌شود. هرچند، باید به وضوح بسیار بالای سوژه اصلی نیز اشاره کرد.
  • گلکسی اس 9 عملکردی بسیار خوب داشت و تصویری تقریبا یکسان با پیکسل 2 را ثبت کرد. هرچند در حالی که پس‌زمینه بلورتر است، وضوح آن به اندازه پرچمدار گوگل بالا نیست.

برنده: پیکسل 2

پیروز نهایی کیست؟

حالت پرتره

از نظر ما، Pixel 2 XL بهترین عملکرد را در این مقایسه داشت.

هر سه موبایل نقاط قوت و ضعف خود را دارند. آیفون 8 پلاس تمایل به ثبت تصاویری گرم‌تر دارد، در حالی که گلکسی اس 9 در محیط‌های کم‌نورتر با مشکل مواجه می‌شد. علاوه بر این، iPhone 8 Plus و Galaxy S9 یک مشکل مشترک داشتند: آنها شما (یک کاربر معمولی) را مجبور می‌کنند که همانند یک عکاس حرفه‌ای فکر کنید. برای تصاویر در حالت پرتره ، شما باید به وجود نور کافی یا میزان فاصله سوژه از پس‌زمینه آن توجه کنید. این پروسه کمی زمان‌بر است و احتمالا کاربران عادی که می‌خواهند عکس‌ها را سریعا ثبت کنند، دچار مشکل خواهند شد.

پیکسل 2 نه‌تنها عکس‌ها را با وضوح بالاتری ثبت می‌کرد، بلکه کار کردن با آن نیز آسان‌تر بود. من نیازی به نگرانی در مورد فاصله خود از سوژه یا وجود نور کافی نداشتم و خود موبایل این موارد را مدیریت می‌کرد. پیکسل 2 ثابت کرد که به کمک یک لنز و با استفاده از فناوری، تصاویر در حالت پرتره را به گونه‌ای می‌توان ثبت کرد که موبایل هایی با دو دوربین قادر به انجام آن نیستند. آیا شما هم با نظرات ما موافق هستید یا معتقدید موبایل های دیگر عملکرد بهتری دارند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. بنظر من ایفونه دوربین بهتر بود

  2. یعنی گوشیای پیکسل واقعا از اپل هم با کیفیت تره یا اینا هم تصاویر فیکه

  3. خب مسلما واضحه دیگ آیفون از همه با کیفیت تر بود

  4. سلام خدمت شما و بقیه کاربرا
    به نظر من هم پیکسل عملکرد بهتری داشت البته اختلاف اونقدر ها هم زیاد نبود. کاش پی 20 پرو هم تو این مقایسه بود اگر چه میدونم این مطلب ترجمه است