کولر دستی

با این 5 روش، کولر دستی بسازید و از گرمای تابستان در امان باشید!

در روزهای گرم تابستان و شرایطی که کولرهای خانگی جوابگو نیستند، ساخت کولر دستی راه حل بسیار خوبی خواهد بود. در ادامه، 5 روش ساده و کم‌هزینه برای ساخت یک کولر دستی کارآمد را بررسی خواهیم کرد.

شما در حال ذوب شدن هستید و نیاز دارید خنک شوید. سیستم خنک‌‌کننده شما آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کند یا شاید به کولر دسترسی ندارید؛ در هر شرایطی که باشید نمی‌توان این گرما را تحمل کرد. در این صورت چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ این سوال ساده است: کولر اختصاصی خود را بسازید! پاسخ ما خیلی پیچیده به نظر می‌رسد؟ اگر چنین نظری دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید که ساخت یک کولر دست‌ساز آسان‌تر از چیزی‌ست که تصور می‌کنید.

پروژه‌های DIY (خودت انجام بده) پیش رو برای ساخت کولر نشان می‌دهند که خنک کردن خانه و مقابله با گرما تا چه اندازه آسان است.

5 روش جالب برای ساخت کولر دستی

1. یک فن و جعبه‌ای از یخ

پروژه‌های DIY زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما در اغلب آنها از یک فن و مقداری یخ استفاده می‌شود. در واقع سیستم نهایی به جای خنک کردن فضای کل خانه، به شما باد سرد می‌زند. در این مثال، یخ‌های مکعبی که آنها را در فریزر بسیاری از خانه‌ها می‌توان پیدا کرد، روی یک سینی قرار گرفته و باد فن با عبور از آن به هوایی سرد تبدیل می‌شود. اما این روش تا چه اندازه خوب عمل می‌کند؟

این روش فارغ از تمام جذابیت‌ها، چند ایراد عمده دارد. نخست، یخ‌های مکعبی بسیار زودتر از یک بلوک یخی بزرگ آب می‌شود؛ در این صورت باید به منبعی پایدار از یخ دسترسی داشته باشید. دوم، فن سریع‌تر نتیجه بهتری در مقایسه با استفاده از فن‌های کندتر دارد. سوم، نوسان بدون از دست رفتن یخ ممکن نیست (مگر اینکه شما یک سینی بلند داشته باشید).

2. استفاده از بطری‌های پلاستیکی

یکی دیگر از روش‌ها برای ساخت کولر دستی استفاده از بطری‌های پلاستیکی است. در ویدیوی ضمیمه‌شده، بطری‌های نوشیدنی پر از یخ با استفاده از کابل به بخش پشتی یک فن متصل شده‌اند. با استفاده از هویه نیز باید چند سوراخ روی این بطری‌ها ایجاد کنید. بعد از اتصال، هوا داخل بطری کشیده شده و سپس به وسیله یخ، خنک می‌شود.

این روش، یکی از ارزان‌ترین‌ها برای ساخت کولرهای دست‌ساز است که ظرف تنها چند دقیقه می‌توانید آن را انجام دهید.

استفاده از بلوک یخ

علاوه بر یخ‌های کوچک، از یک بلوک بزرگ‌تر یخ به همراه کیسه هم می‌توان در این بطری‌ها استفاده کرد. این روشی بود که خود من امتحان کردم و از 30 دقیقه باد خنک لذت بردم. استفاده از بلوک‌های بزرگتر یخ مشکل چکیدن آب را هم حل می‌کند.

3. ساخت کولر با جعبه یخ

این یکی دیگر از پروژه‌های فوق‌العاده جذاب و البته کارآمد است و به اجزای ابتدایی (فن، مقداری یخ و یک جعبه) نیاز دارد. هرچند، برای ساخت این کولر دستی ، باید دست به آچار شده و لوله‌های پلاستیکی را هم برای انتقال هوای خنک به بیرون، روی جعبه قرار دهید.

ابتدا دو سوراخ دایره‌ای شکل روی در جعبه ایجاد می‌شود. یکی از این سوراخ‌ها باید به اندازه یک فن بزرگ باشد تا بتوان فن را در جهت رو به پایین، روی آن قرار داد. سوراخ دیگر هم برای قرار دادن لوله مخصوص انتقال هواوی خنک به بیرون است. داخل جعبه که معمولا نوشیدنی یا غذا در آن قرار داده می‌شود، یک تکه یخ بزرگ قرار می‌گیرد (البته پیش‌بینی می‌کنیم شما برای شروع از یخ‌های مکعبی کوچکتر استفاده خواهید کرد).

زمانی که فن را روشن می‌کنید، هوای خنک داخل جعبه کشیده شده و بعد از خنک شدن، خانه شما خنک خواهد شد.

توجه: با جستجو در یوتیوب می‌توان چندین نمونه دیگر از این پروژه را پیدا کرد که همه آنها ارزش مشاهده یا امتحان کردن دارند.

4. تبدیل فن به کولر

تا اینجا، ما پروژه‌هایی را بررسی کردیم که به یک فن و مقداری یخ نیاز داشتند. برای تجربه‌ای بهتر از یک کولر دست‌ساز این‌بار روش ساخت یک خنک‌کننده توانمند با استفاده از لوله‌های مسی 1/4 اینچی را فرا خواهیم گرفت.

بعد از آرایش دادن به لوله‌ها، آن را روی قاب جلویی فن سوار می‌کنیم تا آب خنک به وسیله پمپی که در بخش پشتی قرار می‌گیرد، پمپاژ شود.

شاید این پروژه کمی پیچیده‌تر از موارد قبلی باشد، ولی ظاهرا نتیجه آن خوب است.

5. خنک‌کننده تبخیری؛ روشی ارزان برای خنک کردن خانه

به منظور اجتناب از خرید فن و ساخت یک کولر دستی توانمند، این روش به پمپ حوضچه و یک صفحه خنک‌کننده نیاز دارد. سازنده این کولر دستی که از فریمی چوبی برای آن استفاده می‌کند، می‌گوید سیستم پیش رو دما را تا 20 درجه فارنهایت (6.6 درجه سلسیوس) کاهش می‌دهد.

خنک‌کننده تبخیری پروسه‌ای است که در آن دما با تبخیر شدن مایع کاهش می‌یابد. این روش اساسا مشابه عملکرد تعریق و خارج شدن گرما از طریق سطح پوست است. به علاوه، انجام این پروژه احتمالا کمتر از 100 دلار برای شما آب خواهد خورد.

در نهایت، این پیچیده‌ترین پروژه در لیست ما است و باز هم به منبعی از آب خنک (یا شاید غیر خنک) نیاز دارد.

چند راه دیگر برای خنک شدن در تابستان

ساخت کولر دستی شاید روشی جذاب برای خنک شدن باشد، اما موقتی است و برای طولانی‌مدت نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. در این صورت، شاید این پیشنهادها هم به دردتان بخورند:

  • حمام خنک: وقتی که گرما بیش از حد افزایش پیدا کند، حمام گرفتن یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.
  • باز کردن پنجره‌ها: شب‌ها پنجره‌ها را برای خنک شدن خانه باز کنید تا بعد از بستن آنها در صبح، هوای خنک چند ساعتی در خانه محبوس شود.
  • خاموش کردن وسایل الکتریکی غیر ضروری: کامپیوترها، تلویزیون‌ها و حتی خشک‌کننده‌های لباس باید خاموش باشند. همه این وسایل در گرم شدن خانه شما مشارکت دارند که این موضوع در چنین هوای گرمی اصلا خوب نیست.

در همین حال، اگر به خاطر هوای گرم و عملکرد نامناسب کولر خانگی مشغول خواندن این مقاله هستید، از بخش نظرات می‌توانید راه‌هایی که برای خنک شدن از آنها استفاده می‌کنید را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.