مصرف هزارپای خام

مصرف هزارپای خام می تواند مرگبار باشد!

مصرف هزارپای خام می تواند مرگبار و کشنده باشد؛ حشره ای با هیبتی وحشتناک که قادر است موجودات دیگری که از لحاظ حجم و اندازه ۱۵ برابر او هستند را سلاخی کند و حتی می تواند یک مار کامل را ببلعد.

مصرف هزارپای خام در برخی کشورها از جمله کشور چین امری معمول است، اما این حشره عجیب می تواند میزبان انگلی خطرناک باشد. انگلی که تاکنون حضور آن در بدن هزاپا مشاهده نشده است.

این انگل Angiostrongylus cantonensis نام دارد که نوعی کرم لوله ای است و اصولا در بدن حلزون و یا حلزون صدف دار مشاهده شده است و هرگز در بدن موجودی به مانند هزارپا قبلا مشاهده نشده بود.

مصرف هزارپای خام در برخی کشورها متدوال است

در صورت ورود این انگل به بدن انسان اولین نشانه ابتلا سردرد شدید خواهد بود. اخیر یک بانوی چینی که از مصرف کنندگان هزار پای خام بوده پس از مصرف این حشره دچار سردرد، سرگیجه و مشکلات شناختی شده است. هر چند ورود این انگل به بدن انسان با تب و تهوع شدید نیز همراه است. همچنین در مواردی مننژیت نیز بخشی از نشانه های ابتلا به عفونت های ناشی از ورود این انگل به بدن است.

اصولا هزار پا غذا تلقی نمی شود، اما نوع خشک و آسیاب شده آن در طب سنتی چین نقش دارد. در واقع در چین داروهایی پودر مانند وجود دارند که از خشک شده هزارپا ساخته شده است. کما اینکه نمی توان فروش هزار پای زنده در برخی از بازارهای چین را انکار کرد.

با وجودیکه در چین مصرف هزار پای خام چندان هم عمومی نیست، اما برخی به بهانه خواص دارویی این حشره مبادرت به مصرف آن می کنند و این در حالیست که این حشره نه تنها خواص دارویی ندارد، بلکه مصرف آن منشا بیماری خواهد بو.د

اخیر یک مادر و فرزند چینی به خاطر مصرف هزارپای خام دچار بیماری  ناشی از ورود انگل A. cantonensis به داخل بدن شدند که پس از مصرف داروهای ضد انگل، سلامتی خود را بدست آوردند.

مصرف هزارپای خام و آسیب به سیستم اعصاب مرکزی

اما به یاد داشته باشید که این مادر و فرزند چینی خیلی خوش شانس بودند، زیرا عفونت های ناشی از کرم های لوله ای می تواند صدمات جبران ناپذیری به سیستم اعصاب مرکزی وارد کند و یا حتی مرگبار باشد.

چینی ها معتقدند با مصرف هزارپای زنده احساس سرما در زمان شنا کردن در آب سرد و در فصل زمستان از بین می رود.

تحقیقات بر روی هزار پا در چین و پس از مشاهده موارد مختلف بیماری عفونی انگلی آغاز شد و مشخص گردید که منشا عفونت های انگلی اخیر وجود انگل یاد شده در بدن هزار پا بوده است. به هر حال مصرف کنندگان هزارپا به خاطر داشته باشند که این حشره میزبان خوبی برای انگل موسوم به A. cantonensis است.

پژوهشگران تاکید دارند که بهترین راه برای عدم ابتلا به بیماری های مختلف بهتر است قبل از مصرف هر نوع غذایی آن را بپزید تا از انتقال بیماری از طریق غذا به انسان جلوگیری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ویییی چجوری میخورن اینا رو

  2. تازه این قسمت خوبشه
    بعضیا همینجوری زنده زنده جونورو میخورن .تکون خوردن یه جونور زیر دندون اصلا حس خوبی نیس😖😖😖

  3. یعنی واقعا هیچ جا غذا هایی به تمیزی ایران نداره
    همشون گند خور و کثیفن

  4. یا خود خداااااا .آخه اینا چجوری این جک و جونورا رو میخورن