گوشی های ناچ استایل

گوگل گوشی های ناچ استایل را محدود می کند!

اندروید پی (Android P) در حال انجام آخرین تست‌های خود پیش از عرضه رسمی است. گوگل نیز به تازگی از محدودیت جدید گوشی های ناچ استایل خبر داده و قصد دارد آینده طراحی گوشی‌های اندرویدی را تحت کنترل خود داشته باشد.

در حال حاضر حدود یک سال از زمان معرفی و عرضه آیفون ایکس به بازار می‌گذرد و تا به حال شاهد تعداد زیادی از گوشی‌های اندرویدی بودیم که طراحی آن‌ها تا حدود زیادی از این موبایل الهام گرفته شده‌اند. آنچه آیفون ایکس را به یک گوشی انقلابی در زمینه طراحی تبدیل می‌کند حذف حاشیه‌های نمایشگر تا جای ممکن است، اما در بالای نمایشگر به ناچار برای گنجاندن اسپیکر مخصوص مکالمه، دوربین سلفی و سایر اجزا بریدگی نسبتا بزرگی قرار دارد. این زبان طراحی کاملا جدیدی بود که در آیفون ایکس از آن استفاده شده بود و به تدریج شاهد عرضه گوشی‌های اندرویدی چینی و غیرچینی فراوانی بودیم که بالای نمایشگر یک بریدگی کوچک یا بزرگ داشتند و به اصطلاح گوشی های ناچ استایل نامیده می‌شدند. گوگل نیز از روند طراحی گوشی‌های اندرویدی کاملا باخبر است و با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی قصد دارد کمی کنترل طراحی گوشی های ناچ استایل را در دست بگیرد.

فعلا در عصر گوشی های ناچ استایل یک لبه‌ای هستیم!

چند روز پیش مدیر رابط کاربری اندروید، مگان پوتوسکی از تصویب حکم و قوانین جدیدی برای دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها خبر داده بود و ظاهرا این قوانین مربوط به بریدگی‌های روی نمایشگر است. طبق قانون جدید، گوشی‌هایی که از اندروید P استفاده می‌کنند مجازند حداکثر دو بریدگی روی نمایشگر خود داشته باشند، بدین صورت که وجود بریدگی روی لبه‌های راست و چپ گوشی ممنوع بوده و لبه‌های بالایی و پایینی هرکدام مجازند تنها یک بریدگی داشته باشند.

هنوز گوشی‌هایی که در طراحی آن‌ها از دو بریدگی یا بیشتر استفاده شده به تولید نرسیده‌اند و فعلا گوشی‌هایی که دارای چنین طراحی باشند در مرحله فرضیه و هاله‌ای از ابهام قرار دارند. با این وجود گوگل با تنظیم قوانین جدید به نوعی آینده‌نگری کرده و از آن‌جایی که ایجاد بریدگی روی نمایشگر خیلی سریع به اپیدمی تبدیل شد، شاید وضع چنین قوانینی منطقی به نظر برسد.

گوشی های ناچ استایل

گوگل کنترل و نظارت کاملی بر روی تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی ندارد و چندان بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد گوشی‌هایی با چندین بریدگی باشیم، اما گوگل می‌گوید همکاران سخت افزاری‌اش در جریان قوانین جدید هستند و بدین ترتیب هر گوشی که با فروشگاه اپلیکیشن پلی استور (Play Store) و سایر سرویس‌های گوگل سازگاری داشته باشد تابع سیاست‌های جدید گوگل نیز خواهد بود. با این وجود همچنان احتمال تولید گوشی های ناچ استایل که قوانین گوگل را رعایت نمی‌کنند وجود دارد.

نمایش صحیح اپلیکیشن‌ها دلیل اصلی وضع قانون جدید گوگل شناخته می‌شود و اهالی مانتین ویو می‌خواهند مطمئن باشند تا هر کاربر اندرویدی صرف نظر از نوع و مدل گوشی بتواند به بهترین نحو اپلیکیشن‌ها را اجرا کند، چرا که گاهی بریدگی‌ها باعث می‌شوند تا قسمتی از اپلیکیشن نمایش داده نشود و آن قسمت عملا بدون کاربرد باقی بماند.

به طور پیش‌فرض در اندروید P، نوار نوتیفیکیشن‌ها به طور کامل لبه بالایی گوشی را در بر می‌گیرد و بریدگی در طراحی نوار تغییری ایجاد نکرده است. در حالت افقی نیز اطراف بریدگی به رنگ سیاه در می‌آید و گوشی فاقد بریدگی جلوه خواهد کرد. این موضوع را پوتوسکی نیز اذعان داشته و اجرای اپلیکیشن‌ها در حالت افقی روی گوشی‌های دارای بریدگی تقریبا تفاوتی با سایرین نخواهد داشت. با این وجود توسعه‌دهندگان می‌توانند بریدگی را جزئی از اپلیکیشن به حساب آورده و اطلاعات مربوط به برنامه را حول بریدگی نمایش دهند. این حالت را روی برنامه‌هایی نظیر نقشه‌ها، بازی‌ها و دیگر اپلیکیشن‌ها می‌توان مشاهده کرد.

گوشی های ناچ استایل

توسعه‌دهندگان از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری در حال تست نرم افزاری قسمت بریدگی روی اندروید P هستند و نسخه نهایی سیستم عامل احتمالا تا پایان تابستان عرضه خواهد شد، اما به نظر نمی‌رسد تا پاییز بتوانیم این نسخه از اندروید را روی گوشی‌های حال حاضر بازار ببینیم.

به گفته گوگل، هم‌اکنون 16 تلفن هوشمند از 11 کمپانی متفاوت به فروش می‌رسند که از بریدگی روی نمایشگر و سیستم عامل اندروید بهره می‌برند و احتمالا این آمار با گذر زمان رو به افزایش خواهد گذاشت. به نظر شما تولیدکنندگان اندرویدی بزرگ و مطرح دنیای تکنولوژی به سمت طراحی گوشی های ناچ استایل قدم خواهند برداشت؟