واردات موبایل

دلار 4400 تومانی به واردات موبایل تعلق نمی‌گیرد؛ عدم تقاضا برای واردات با دلار آزاد

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد دلار 4400 تومانی به واردات موبایل تعلق نمی‌گیرد. از سوی دیگر گفته می‌شود واردکننده‌ها هیچ تقاضایی برای واردات گوشی با دلار آزاد به نرخ بالای 10 هزار تومان ندارند.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد واردات موبایل با ارز 4400 تومانی امکان‌پذیر نیست و واردکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما و از محل ارز صادراتی تامین کنند. خسروتاج بیان کرد طبق گروه‌بندی کالایی که در اواخر تیرماه امسال صورت گرفت، گوشی های تلفن همراه از گروه 2 به گروه 3 کالایی رفت و به این ترتیب کسانی که قصد واردات گوشی دارند باید ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کنند. در این سامانه، صادرکنندگان کالاهای غیر پتروشیمی و فولادی به نرخ رقابتی، ارز ناشی از صادرات خود را عرضه می‌کنند و واردکنندگان فرصت دارند تا ارز خود را از این سامانه تامین کرده و نسبت به واردات کالاهای خود اقدام کنند.

واردات موبایل های کمتر از 300 دلار با ارز دولتی منتفی شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد در حال حاضر گوشی های تلفن همراه از گروه 2 کالایی به گروه 3 منتقل شده‌اند و بنابراین ارز دولتی به نرخ دلار 4400 تومانی به واردات این محصولات تعلق نمی‌گیرد. به گفته خسروتاج، در جلسه ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهور حرف‌هایی مطرح شد مبنی بر این که گوشی هایی با قیمت کمتر از 300 دلار را در گروه 2 کالایی قرار دهیم، اما در نهایت این امر از نظر فنی رد شد، چون نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم اظهاری صورت بگیرد.

روز گذشته شایعاتی مبنی بر توقف ثبت سفارش واردات موبایل منتشر شد، اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این شایعه را تکذیب کردند و گفتند واردکنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تامین ارز مبادله‌ای از طریق سامانه نیما اقدام به واردات کنند. با این وجود فعالان بازار می‌گویند درست است که هنوز ثبت سفارش بسته نشده، اما هیچ واردکننده‌ای اقدام به واردات گوشی با دلار 10 یا 11 هزار تومانی نمی‌کند و عملا هیچ تقاضایی برای واردات موبایل وجود ندارد و همین مساله باعث شده تا بسیاری از گوشی‌ها در بازار به شدت کمیاب شوند. یکی از فعالان بازار موبایل در این باره می‌گوید:

در حال حاضر کسی با دلار 10 هزار تومانی گوشی وارد نمی‌کند و عملا تقاضایی برای ثبت سفارش نیست، اما شایعه متوقف کردن ثبت سفارش نیز به بازار سیگنال منفی می‌دهد تا بازار بسته‌تر و راکدتر شود. در نتیجه‌ی بلاتکلیفی تخصیص ارز به واردات گوشی، بازار معطل مانده و اکنون بیشتر کالاهای موجود در بازار از نوع رفرش و مسافری هستند. نبود کالای اصلی با گارانتی رسمی در بازار نشان می‌دهد که واردکنندگان گوشی های تلفن همراه هیچ تمایلی به واردات ندارند، چون با وضعیت فعلی به صرفه نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. شایعاتی هست که ارز مسافرتی هم میخان بردارن ای بدبختی

  2. اخه یکی نیست بگه بی پدر مادرها ما چطور گوشی بخریم خوب کسی با دلار ۱۰۰۰۰وارد نمیکنه چون حق دارن مردم چطور بخرن یعنی ما یه گوشی اقتصادی ۳۰۰دلاری رو باید بیش از ۳میلیون بخریم جنگ بشه تو کشورهای دیگه همچین شرایطی پیش نمیاد چقدر این کشور داغونه خرید گوشی هم ارزو شد پارسال با ۲۴۰۰ پرچم دار سامسونگ خریدم واسم دوستم امسال باید ۶تومن پول پرچم دارش رو بدیم

  3. ههه میدونستم ته ش همین میشه

  4. واقعاً مسئله اینه :

    کدوم کاری رو داعش انجام داده که اینها انجامش نداده باشن!

    نحوه مدیریت کشور در ایران = فروش نفت و دریافت ارز، و عرضه ارز در بازار و توانایی پرداخت حقوق!
    ایدئولوژی اقتصادی محکوم به شکست.

    روی پول نفت حساب کردن و اومدن 4 تا شبکه صدا و سیما رو به 100 تا رسوندند! و 70 هزار نفر رو هم استخدام کردند!!!؛ حالا وقتی ارز حاصل از فروش نفت رو ندارن بفروشی و ریالش رو به کارمندان بدن، چوبش رو آحاد مردم می خورند و باید موبایل رو با ارز 12 هزار تومنی بخرن! در واقع میان ارز رو گرون تر می فروشن تا بتونن حقوق کارمندان رو پرداخت کنند!

    من نمی دونم یکی به این مسئولین بی لیاقت چرا نمی گه که باید پول نفت رو بزنی تو کار و تکنولوژی بخری و تولید کننده بشی و درآمد حاصل از مالیات رو به کارمندان پرداخت کنی (کارمندی که وجود وی الزامی هست! نه هر کارمندی!)

    حالا مسئله دوم اینه :

    چرا باید صدا و سیما و امثال آن ها وجود داشته باشه؟ چرا مردم نمی تونن تلویزیون خصوصی تاسیس کنند؟
    سایر نهادها و سازمان های کشور رو می تونید در لینک ذیل مشاهده کنید :

    https://fa.wikipedia.org/wiki/فهرست_نهادهای_ایران

    واقعا وجود چند درصد این نهاد ها و سازمان ها لازم است!؟؟!!!؟؟!!؟؟؟
    بفهمید چرا حقوق کارگر در ایران صد دلار در ماه هست و حقوق کارگر در کشور ترکیه که نفت هم نداره، ماهی 640 دلار هست!؛ اگر ترکیه نفت داشت، اقتصادش، الان از فرانسه هم جلوتر بود!

    بارها گفتم : وقتی من پولی تو بانک ندارم، چرا کارمندان و روئسای بانک ها پول می گیرند؟ حالا اگر پولی هم داشته باشم وقتی بانک خصوصی کار من رو راه میندازه، چرا کارمندان و روئسای بانک ها پول می گیرند؟
    می تونید بستش بدید (نتیجه گیری کنید، با بانک) به بیمه دولتی، دانشگاه دولتی (علم رو کشتند!)، خودروسازی دولتی و …

    من نمی دونم چرا مردمی که دستشون به هیچ جا بند نیست، باید بدبخت بشن!!!

    باید گریست

    با سپاس

    هر کس این کامنت رو متوجه بشه، دلیل ویرانی اقتصاد در ایران رو متوجه میشه!