سکونت در مریخ

سکونت در مریخ غیر ممکن است!

سکونت در مریخ ایده تازه‌ای نیست، اما اخیرا و با فعالیت‌هایی که ایلان ماسک در پیش گرفته است به نظر می‌رسد این ایده چندان هم دور از دسترس نباشد و ماسک راهبرد مشخصی برای تحقق این هدف دارد.

سکونت در مریخ یکی از اهداف بلند پروازانه ایلان ماسک است. او یک نابغه است و بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و غول‌های حوزه فناوری‌های پیشرفته دنیاست. شرکت‌های بزرگی چون پی پال، تسلا موتورز و اسپیس ایکس از مخلوقات باورنکردنی این چهره شگفت‌انگیز هستند. او همچنین نابغه اصلی و انقلابی پشت صحنه سیستم حمل ونقل هایپر لوپ است. این مخترع نوآور قصد دارد تا با این سیستم دنیای حمل نقل را دچار استحاله‌ای بی‌سابقه کند.

برای ماسک سکونت در مریخ امری شدنی است. سناریویی که او در ذهن دارد شامل موشک‌های بزرگ، انفجارهای هسته‌ای و ایجاد زیرساخت لازم برای انتقال مسافران به مریخ است.

سکونت در مریخ و چالش‌های پیش رو

سکونت در مریخ  ایده‌ای چالشی است و به‌شدت بلند پروازانه به نظر می‌رسد. از جمله موانع عظیم بر سر راه ماسک می‌توان به مشکلات و چالش‌های قابل سکونت‌سازی مریخ و تشعشعات مرگبار بر روی این سیاره اشاره کرد.

فوریه سال جاری بود که ماسک اولین گام را به منظور تحقق رویای خود برداشت. او خودرو رودستر تسلای خود را وارد مدار مریخ کرد. موشک سنگین فالکون این خودرو را با خود به فضا حمل کرد و نشان داد که پتانسیل‌های لازم را برای حمل و نقل به سیاره مریخ در آینده نزدیک به ‌دست خواهد آورد.

از سوی دیگر احتمال حیات بر روی سیاره مریخ با کشف دریاچه نمک زیر پوسته این سیاره در هفته گذشته تقویت شد. به نظر می‌رسد آب این دریاچه نمکی و حاوی مقادیر بالایی از منیزیم، کلسیم و نمک‌هایپرکلرات سدیم باشد که به عنوان یک ضد یخ عمل می‌کند و از یخ‌زدگی آب که درجه آن منفی 73 درجه است جلوگیری می‌کند. برای محققان وجود این دریاچه می‌تواند شاهدی باشد دال بر وجود دریاچه‌های دیگر بر روی سیاره سرخ و همین مورد احتمال وجود حیات در این سیاره را تقویت می‌کند.

البته دانشمندان از قبل نیز شواهد بسیاری را مشاهده کرده بودند که جملگی آنها احتمال وجود حیات بر روی سیاره را در بیش از 3 میلیارد سال پیش تایید کرده بود. زمانی مریخ میزبان نهرها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های بزرگ آب بوده و احتمالا حیات بر روی این سیاره جاری بوده است، اما سیاره مریخ در نهایت میدان مغناطیسی خود را از دست داد. این اتفاق در حدود 3 میلیارد و 800 میلیون سال پیش رخ داد و به تدریج سیاره مریخ عاری از فاکتور مورد نیاز برای در امان ماندن از شر تشعشعات مخرب کیهانی شد.

سکونت در مریخ و کمبود گازهای گلخانه‌ای

خطر آلودگی در این سیاره به‌شدت بالاست و قبل از ارسال انسان به آن باید از این موضوع که امکان حیات بر روی سیاره برای دهه‌های متمادی وجود دارد مطمئن شویم. ایلان ماسک قبلا اعلام کرده که می‌خواهد سیاره مریخ را به مکانی قابل سکونت تبدیل کند و شرایطی مشابه به شرایط زمین را در آنجا پیاده‌سازی نماید.

ماسک به عنوان اولین گام باید اتمسفر مورد نیاز را ایجاد کند و به همین منظور او معتقد است با آزادسازی گازهای گلخانه‌ای گرفتار شده در یخ‌های مریخ می‌توان فشار و درجه حرارت سیاره را فزایش داد. با رهاسازی بمب‌های هسته‌ای بر روی قطب‌های سیاره نیز می‌توان این مناطق را برای رهاسازی دی اکسید کربن آماده ساخت.

اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که میلیاردها سال پیش سیاره مریخ بخش عظیمی از ذخیره گازهای گلخانه‌ای خود را از دست داده است. بر این اساس نمی‌توان انتظار شکل‌گیری اتمسفر مورد نیاز برای نفس کشیدن انسان را در ذهن پرورش داد. در واقع گازهای گلخانه‌ای گرفتار در لایه‌های یخ مریخ آن‌قدر زیاد نیست که بتواند سطح سیاره را گرم کند. شاید هم حجم بالاتری از این گازهای گلخانه‌ای در لایه‌هایعمیق‌تر گرفتار شده باشند، اما با فناوری موجود نمی‌توان آنها را آزادسازی کرد.

اگر مسافری هم قصد سفر به مریخ را داشته باشد باید خود را در زیر دیواره‌ها و سقف‌های مستحکم مخفی کند تا از شر تشعشعات کیهانی در امان باشد و در زیر همان سقف، اتمسفر مورد نیاز خود را تهیه کند.

شاید ایلان ماسک با این یافته‌های جدید تا حدود زیادی ناامید شود بااین وجود تحقیقات در خصوص مریخ همچنان ادامه دارد و انسان هرگز از رویای خود برای زندگی بر روی این سیاره و یا اقمار دیگر سیارات مانند تایتان، اروپا و … دست نخواهد کشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. هیچ فاکتوری مثبتی نداره برای زندگی ، همش ضرر هستش برای انسان ، تازه اول بهتر نیست برن ماه سکونتگاه بسازن ببینیم میتونن یا همش جنبه تبلیغاتی داره فقط

  2. ای بابا اینهمه وقت سرکارمون گذاشتن؟ انقد بدم میا تا از یه چیزی مطمن نیستن الکی جو میدن

  3. عهههه عجب ضدحالی خوردن چقد بیچاره ها خودشونو براش آماده کرده بودن😐

  4. پس این همه برنامه چینی براشون بهم خورد