موتو زد 3 موتورولا

نگاهی نزدیک به موتو زد 3 موتورولا (Motorola Moto Z3)

در نگاه نزدیک به موتو زد 3 موتورولا (Motorola Moto Z3)، مشخصات فنی، ویژگی‌ها و امکانات موتو زد ۳ را زیر ذره‌بین خواهیم برد. آیا موتورولا با این اسمارت فون طرفداران را راضی کرده است؟

چند ماه پیش و زمانی که گوشی موتو زد 3 پلی به صورت رسمی معرفی شد، بسیاری از کاربران در انتظار معرفی نسخه پرچمدار این تلفن هوشمند نشستند؛ این انتظار حالا به پایان رسیده و موتورولا از گوشی جدید Moto Z3 پرده برداشته است.

موتو Z3 در آمریکا معرفی شد و قرار است به صورت اختصاصی توسط ورایزن به فروش رسد. این‌بار خبری از کلمه “Force” در اسم این گوشی نیست و مدیران برای افزایش مقاومت دستگاه از پوشش گوریلا گلس 3 استفاده کرده‌اند.

پشتیبانی از MotoMods هم‌چنان ادامه دارد. این موضوع چندان عجیب نیست چرا که از نظر فیزیکی، Moto Z3 دقیقا هم‌اندازه Moto Z3 Play است. موتورولا و ورایزن برای توسعه یک موتو مود جدید (که البته هم‌چنان در حال توسعه است) از فرصت موجود استفاده کرده و قصد دارند پشتیبانی گوشی های خانواده Moto Z3 از فناوری 5G را به محض چراغ سبز سازمان‌های تنظیماتی، امکان‌پذیر کنند. بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات فنی این محصول جدید داشته باشیم.

مشخصات فنی موتو زد 3 موتورولا

  • بدنه: گوریلا گلس 3 در هر دو بخش پشتی و جلویی، فریم آلومینیومی، پوشش نانو p2i برای دفع آب
  • صفحه نمایش: 6.01 اینچی، نسبت 18:9، وضوح 1080×2160، سوپر آمولد، MAX Vision
  • سیستم عامل: اندروید 8.1 اوریو
  • چیپست: اسنپدراگون 835، پردازنده هشت هسته‌ای (4 هسته 2.35 گیگاهرتزی + 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی)، پردازشگر گرافیکی آدرنو 540، 4 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی: 64 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی
  • دوربین پشتی: سنسور 12 مگاپیکسلی، لنز f/2.0، پیکسل‌های 1.25 میکرومتری، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری + سنسور 12 مگاپیکسلی مونوکروم، لنز f/2.0، پیکسل‌های 1.25 میکرومتری، فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، فلاش ال ای دی two-tone، فیلم‌برداری 4K
  • دوربین جلویی: سنسور 8 مگاپیکسلی، لنز f/2.0، فیلم‌برداری 1080p
  • اتصالات: 4G VoLTE (امکان ارتقا به 5G به کمک ماژول مخصوص)، نانو سیم، بلوتوث 5.0، وای فای دوال باند، A-GPS، گلوناس، NFC، پورت USB-C، رادیو FM
  • باتری: باتری 3 هزار میلی‌آمپر ساعتی، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 15 وات Motorola TurboPower
  • متفرقه: سنسور اثر انگشت، موتو دیسپلی، پشتیبانی از موتو مود

مشخصات فنی موتو زد 3 موتورولا تفاوت چندانی با نسخه Play ندارد، ولی در صورتی که آن را کنار موتو زد 2 فورس قرار می‌دهیم، تفاوت‌های زیادی به چشم می‌خورد. برای کنار هم قرار دادن اجزای اصلی، سازندگان از بدنه موتو زد 3 پلی با ابعاد 156.5 در 76.5 در 6.8 میلی‌متر و 156 گرم وزن استفاده کرده‌اند. شاید دو نسل اخیر تقریبا هم‌اندازه باشند، اما به‌کارگیری نمایشگر کشیده‌تر و استفاده بهینه‌تر از فضای موجود، این تلفن های هوشمند را از یکدیگر متمایز کرده است. به صفحه نمایش اشاره کردیم، بد نیست بگوییم که نمایشگر 6.01 اینچی سوپر آمولد موتو زد 3 پلی در نسخه جدید نیز وجود دارد.

موتو زد 3 موتورولا

مهم‌ترین تفاوت میان این گوشی های هوشمند را می‌توان استفاده از تراشه اسنپدراگون 835 و سنسورهای دوربین متفاوت عنوان کرد.

برای ورایزن، مدیران این شانس را پیدا کردند تا در مراسم معرفی گوشی جدید موتورولا، خود را در کانون توجه قرار داده و در مورد فناوری جدیدی سخن بگویند که هنوز به صورت عملی نمی‌توان از آن استفاده کرد. به این موضوع از روی ماژول بزرگ و ناتمام 5G Moto Mod هم می‌توان پی برد. به هر صورت، پیام ورایزن بلند و واضح بود: در سال 2019، ورایزن نخستین شرکتی است که فناوری 5G را در آمریکا ارائه خواهد کرد و حتی موبایلی برای پیاده‌سازی آن نیز در دسترس کاربران است.

موتو زد 3 موتورولا

هنوز زمان عرضه و قیمت دقیق این ماژول اعلام نشده است، اما داشتن دستگاهی فیزیکی با امکان اتصال به شبکه 5G در رویداد معرفی، کارآمد باشد یا نه، نویدبخش آینده‌ای روشن است.

تور سخت افزاری موتو زد 3 موتورولا

از زمان معرفی موتو مودز و پشتیبانی نسل‌های جدیدتر از آن، طراحی گوشی های موتورولا چندان دست‌خوش تغییر نشده است. این موضوع حتی باعث شده تا سازندگان از بدنه‌ای تقریبا هم‌اندازه با نسل‌های قبلی استفاده کنند. با این وجود، موتورولا با استفاده از نمایشگرهای جدید 18:9، به خوبی موفق به ایجاد تغییر در طراحی دستگاه شده است. البته این تغییر زمانی معنی پیدا می‌کند که بخواهید موتو زد ۳ موتورولا را با موتو زد 2 فورس که سال گذشته میلادی عرضه شد، مقایسه کنید؛ در غیر این صورت، ظاهر این موبایل هیچ تفاوتی با نسخه Play ندارد.

موتو زد 3 موتورولا

پوشش گوریلا گلس 3 از قاب‌های پشتی و جلویی شیشه‌ای محافظت کرده و فریمی باریک از جنس آلیاژ آلومینیوم سری 6000، آنها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. به علاوه، باید گفت پنل پشتی تخت تمایل بسیاری به جذب اثر انگشت کاربران دارد. همانند دیگر محصولات خانواده Moto Z، کاربران می‌توانند ماژول‌های اختصاصی را برای اضافه کردن قابلیتی خاص یا افزایش کارایی به دستگاه متصل کنند. هرچند، این ماژول‌ها در جای خود محکم نیستند و در صورتی که دائما آن را در جیب خود قرار داده یا خارج کنید، در جای خود حرکت خواهند کرد. با این وجود، دستگاه هم‌چنان ظاهری زیبا دارد.

مورد دیگر، کنار گذاشتن شیشه نشکن از قاب جلویی موتو زد 2 فورس است. موتو زد 3 موتورولا از پوششی استفاده می‌کند که شاید مقاومت آن در برابر شکنندگی کمتر باشد، ولی مقاومت بالاتری در برابر خط و خش دارد. شاید همین موضوع هم احتمالا باید ذلیل عدم استفاده سازندگان از کلمه “Force” در نام این گوشی باشد.

در مورد صفحه نمایش صحبت کردیم، بد نیست اشاره کنیم که پنل 6.01 اینچی سوپر آمولد توسط سامسونگ ساخته شده است. این نمایشگر با نسبت 18:9 ساخته شده و این یعنی وضوح آن برابر 1080×2160 پیکسل است. 240 پیکسل اضافی تغییری در اندازه دستگاه ایجاد نکرده و در عوض، سازندگان حاشیه‌های بالایی و پایینی را کاهش داده‌اند.

موتو زد 3 موتورولا

شاید رزولوشن صفحه در مقایسه با موتو زد 2 فورس کاهش پیدا کرده باشد، ولی به لطف استفاده از پنل سامسونگ، سطح کنتراست و رنگ‌ها بسیار زیباتر از پنل P-OLED قبلی هستند. از طرفی، حالا پیکسل‌های کمتری برای مدیریت در برابر پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر آدرنو 540 هستند؛ در نتیجه می‌توانیم شاهد افزایش نرخ فریم باشیم.

کاهش حاشیه‌ها به معنی حذف کلید هوم و به تبع آن، حذف اسکنر اثر انگشت از بخش جلویی دستگاه است. البته این موضوع هم به خاطر طراحی یکسان با نسخه Play، غافلگیرکننده نیست. موتو زد 3 موتورولا برای ناوبری در محیط اندروید از یک دکمه مجازی استفاده می‌کند، در حالی که حسگر اثر انگشت روی بخش راستی دستگاه جای گرفته است. پیش‌تر، بسیاری از محصولات سونی با اسکنر کناری در اختیار کاربران قرار گرفته بودند.

موتو زد 3 موتورولا

خوشبختانه این حسگر دقت و سرعت بسیار بالایی دارد. هرچند، نباید فراموش کنید که اینجا خبری از کلید پاور نیست و شما به وسیله این اسکنر قادر به قفل کردن دستگاه نیستید. برای این کار، سازندگان کلید پاور را سمت چپ گوشی تعبیه کرده‌اند. هرچند، شاید کمی عجیب باشد که کاربران بتوانند با لمس یک طرف گوشی، قفل آن را باز کرده و با لمس طرف دیگر، دستگاه را قفل کنند. در این صورت، استفاده از یک میانبر، گزینه بهتری برای قفل کردن گوشی خواهد بود.

موتو زد 3 موتورولا

خشاب سیم کارت در بخش بالایی جای گرفته و از آنجایی که این گوشی حداقل در زمان فعلی، به صورت اختصاصی توسط ورایزن به فروش می‌رسد، تنها از یک سیم کارت پشتیبانی می‌کند. ما امیدواریم در آینده نسخه دو سیم کارته این تلفن هوشمند نیز عرضه شود.

بخش پایینی دستگاه میزبان پورت یو اس بی نوع C است. متاسفانه در این گوشی خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا نیست، اما شما دانگل آن را در جعبه پیدا خواهید کرد.

موتو زد 3 موتورولا

موتو زد 3 موتورولا از اسنپدراگون 835 با پردازنده هشت هسته‌ای بهره برده و به مراتب قدرت بالاتری در مقایسه با اسنپدراگون 660 (تراشه موجود در موتو زد 3 پلی) دارد. به علاوه، پردازشگر گرافیکی آدرنو 540 هم به خوبی از پس پردازش بازی‌های سنگین بر می‌آید.

در مقایسه با نسل قبلی، نوع تراشه تغییری نکرده و حتی حافظه 4 گیگابایتی رم و 64 گیگابایتی داخلی نیز با موتو زد 2 فورس برابر است. هرچند، احتمالا این موضوع با عرضه نسخه مخصوص ورایزن با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی تغییر خواهد کرد. در مقایسه با نسل قبلی، حالا ظرفیت باتری نیز به 3 هزار میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. مورد آخر که شاید چندان مهم نباشد، وجود رادیو FM است؛ قابلیتی که به ندرت آن را روی یک پرچمدار می‌بینید.

موتو زد 3 موتورولا

دوربین موتو زد 3 موتورولا

ظاهرا دوربین موتو زد 3 موتورولا مستقیما از موتو زد 2 فورس گرفته شده و سیستم دوربین دوگانه این تلفن هوشمند از دو سنسور 12 مگاپیکسلی با لنز f/2.0، یکی رنگی و دیگری مونوکروم تشکیل شده است.

مطابق با اولویت شما، این سیستم را می‌توان یک ارتقا در مقایسه با دوربین موتو زد 3 پلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 در نظر گرفت. قطعا یک سنسور سیاه و سفید کارایی بالاتری از دوربینی 5 مگاپیکسلی برای عمق تصاویر دارد، اما باید دید که اطلاعات اضافی از سنسور 12 مگاپیکسلی دوم به خوبی توسط سنسور اصلی استفاده می‌شود یا نه.

موتو زد 3 موتورولا

دوربین این تلفن هوشمند، عملکرد بسیار خوبی داشته و به لطف نویز پایین و جزئیات بالا، احتمالا توجه هر کسی را به خود جلب خواهد کرد. هرچند، ثبت و بازتولید رنگ‌ها اتکاپذیر نبود و هنگام ثبت تصاویر HDR نیز انتظار بیشتری از Moto Z3 می‌رفت. شاید یک سال زمان برای بهینه‌سازی نرم افزاری و برطرف کردن مشکلات کافی باشد. موتورولا حالا چندین حالت جدید را هم در نظر گرفته است که می‌تواند لذت عکاسی با موبایل جدید آمریکایی‌ها را بیشتر کند.

برای دوربین سلفی، یک سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز f/2.0 در خدمت شماست که می‌توان آن را یک ارتقای واقعی در قیاس با نسل قبلی در نظر گرفت. هرچند، بر خلاف موتو زد 3 پلی، این‌بار خبری از فلاش LED سلفی نیست و سازندگان به استفاده از قابلیت screen-flash روی آورده‌اند. در ادامه، چند نمونه از تصاویر ثبت‌شده با دوربین این گوشی ضمیمه شده‌اند.

نمونه‌های HDR فوق‌العاده هستند. اکسپوژر تعادل خوبی در آنها دارد و خبری از اغراق نیست.

حالت پرتره در موتو زد ۳ موتورولا بسیار جذاب است، ولی مهندسان کمی باید روی افکت بوکه کار کنند.

ماژول شبکه 5G

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ظاهرا ورایزن در ارائه شبکه 5G کمی جلوتر از سایر اپراتورهای آمریکایی بوده و قصد دارد در سال جاری میلادی، این فناوری را در چندین شهر مختلف در اختیار کاربران قرار دهد. سپس، سال 2019 یک موبایل توسط سازنگان پیشنهاد می‌شود و ورایزن می‌خواهد بدانید که به کمک یک ماژول موتو مود می‌توان از نسل جدید اینترنت استفاده کرد.

موتو زد 3 موتورولا

چیزی که در شیکاگو پیش روی مهمانان قرار گرفت، نمونه اولیه از ماژول شبکه 5G بود که به وضوح می‌توان گفت با نسخه نهایی خود فاصله زیادی دارد. ما امیدواریم ضخامت این مدل غیر رسمی در نسخه نهایی کمی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، بخش بالایی 5G Moto mod کمی از دستگاه بلندتر است که ما حدس می‌زنیم آنتن باشد.

این ماژول، 10 برابر سرعت بالاتر از فناوری وایرلس امروزی را ارائه می‌کند که یادآور رکوردهای اخیر در دست‌یابی به سرعت بالاتر در شبکه 5G است. یک باتری 2 هزار میلی‌آمپر ساعتی هم ضمن تامین نیروی مورد نیاز دستگاه، به ضخامت و وزن آن می‌افزاید.

در هر صورت، اندازه کلی ماژول در وضعیت فعلی، بزرگ است. ما همچنین سوالاتی در مورد عملکرد این سیستم و نحوه ارائه آن داشتیم. همین موضوع نیز باعث شد تا مدیران در پاسخ به سوالات ما، تایید کنند که ماژول پیش رو در واقع یک ماکت از محصول نهایی است. مدل نهایی به مودم X50 کوالکام مجهز شده و می‌تواند به سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه دست یابد. علاوه بر این، احتمالا این ماژول با یک سیم کارت جداگانه، به صورت دقیق‌تر e-sim، در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.

قیمت و زمان عرضه موتو زد 3 موتورولا

کار توسعه این ماژول تمام شده باشد یا نه، پشتیبانی از شبکه 5G را به موبایل شما اضافه خواهد کرد. مطابق با اطلاعات مندرج در وب‌سایت رسمی موتورولا، 5G Moto Mod ابتدا در اختیار خریداران گوشی های موتو زد 3 و موتو زد 3 پلی قرار خواهد گرفت، ولی در نهایت، باید با موتو زد 2 فورس هم سازگاری داشته باشد. در این صورت می‌توان با استفاده از این ماژول، پشتیبانی از نسل جدید اینترنت را حتی به گوشی های قدیمی‌تر هم اضافه کرد. هرچند، احتمالا عرضه آن به خاطر سیم کارت داخلی محدود باشد.

موتو زد 3 موتورولا

موتو زد 3 موتورولا از تاریخ 16 آگوست (25 مرداد) با قیمت 480 دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. در پایان، از شما دعوت به تماشای ویدیوی جعبه‌گشایی این تلفن هوشمند می‌کنیم: