خودروی ناقص

50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی ایران انباشته شده است

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرد به دلیل بحران قطعه‌سازی و نبود قطعات، بین 40 تا 50 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی ایران انباشته شده است.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از متوقف شدن حدود 40 تا 50 هزار دستگاه خودروی ناقض در کارخانه‌های خودروسازی کشور خبر داد. محبی نژاد گفت متاسفانه وضعیت صنعت قطعه‌سازی بحرانی است و این بحران به شرکت‌های خودروسازی هم رسیده است. بسیاری از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند قطعات مورد نیاز خود را تولید کنند و این موضوع باعث شده هم‌اکنون حدود 50 هزار دستگاه خودروی ناقض به دلیل کسری قطعات در کارخانه‌های خودروسازی ایران انباشته شود.

دلیل انباشته شدن 50 هزار خودروی ناقص

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد مشکلات قطعه‌سازی و دلایل متوقف شدن تولید بسیاری از خودروها بیان کرد:

قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و به تعویق افتادن دریافت مطالباتشان از خودروسازان و همین‌طور قیمت‌گذاری دستوری خودرو که مانع از واقعی شدن قیمت قطعات تولیدی شده، دچار مشکلات عدیده‌ای هستند و در تولید قطعات با مشکل روبرو شده‌اند. بسیاری از مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی در گروه‌های دوم و سوم کالایی قرار گرفته‌اند و این موضوع باعث شده قطعه‌سازان برای دریافت ارز و واردات مواد اولیه دچار مشکل شده و نتوانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنند.

به گفته محبی نژاد، متاسفانه در شرایط فعلی که صنعت قطعه‌سازی دچار بحران شده، سیاست‌گذاری کلان صنعت خودرو هم به خوبی انجام نمی‌شود و بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. اکنون پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با تاخیر زیادی همراه شده و مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت، شدت پیدا کرده است.

گفتنی است طبق گزارشی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، تولید انواع خودرو در ایران در خردادماه امسال 19.6 درصد کاهش پیدا کرده که بخش زیادی از این کاهش تولید به نبود قطعات مربوط می‌شود. همچنین برخی مسئولان اعلام کرده‌اند انباشته شدن خودروهای ناقص در کارخانه‌ها به معنی دپو کردن آن‌ها برای فروش در گرانی نیست،‌ بلکه خودروسازان با کمبود قطعات مواجه شده‌اند. دور جدید تحریم‌ها علیه ایران نیز به تازگی شروع شده و صنعت خودروسازی ایران هم مورد تحریم قرار گرفته است که این مساله می‌تواند مشکل تامین قطعات را بیشتر از قبل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. ان شاءالله به زودی شاهد پلمپ شدن در این دو شرکت خودرو سازی باشیم.
    اینا تقاص خونهایی است که با تولید ارابه های مرگ ریخته شده.

  2. دوستان حتماً می دونند که سهام خودرو سازی سایپا رو تقدیم کردند به بنیاد ….

    معلوم نیست تو این کشور چه خبره!!!

  3. دیگ کم کم داره صدا اینا در میاد تاحالا که همه چی عالی بود چیشد یهو

  4. فقط با یه کپسلاک
    #آمریکا_هیچ_غلطی_نمیتواند-بکند

  5. حالا خوب چند روزه تحریم ها شروع شدن صنعت خودرو سازی داره از خواب خاله خرسه بیدار م یشه
    بیش از 40 ساله نتونن تو خود کشور قطع درست کنن و مواد اولیه رو به قطعات مورد نظر تبدیل کنن . به نظرم این زالوها نباشن بهترن نابود کردن اقتصاد ایرانو الان صادرات گوجه فرنگی از این ماشین های داغون و ارابه های مرگ بهتره