پهپاد زفیر

پهپاد زفیر رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون سوخت‌گیری را شکست

پهپاد زفیر کمپانی ایرباس با پرواز به مدت تقریبا 26 روز، رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف و بدون سوختگیری در جو را شکست.

پهپاد زفیر ساخت کمپانی ایرباس با پرواز به مدت 25 روز و 23 ساعت و 7 دقیقه در ارتفاع 70000 پا از سطح زمین رکورد طولانی‌ترین پرواز تاریخ را شکست. این پهپاد در روز 11 جولای سفر خود را از پایگاه ارتش آمریکا در ایالت آریزونا آغاز کرد و پس از تقریبا سه هفته، در روز چهارشنبه به زمین نشست. لازم به ذکر است که رکورد قبلی طولانی‌ترین پرواز بدون توقف و بدون سوخت‌گیری درون جو 14 روز بود و در سال 2015 توسط پیش نمونه پهپاد زفیر انجام گرفت.

پهپاد زفیر

پهپاد زفیر با استفاده از انرژی خورشیدی نیرو می‌گیرد و دارای صفحات خورشیدی بر روی بال‌های خود است. این پهپاد در طول روز کاملا با انرژی خورشیدی کار می‌کند و در همین حین باطری‌های لیتیوم-سولفر آن برای تامین انرژی مورد نیاز پهپاد در شب شارژ می‌شوند.

پهپاد زفیر

به گفته شرکت ایرباس این اولین آزمایش پرواز پهپاد زفیر بود و ثبت این رکورد قابلیت‌های این پرنده را به نمایش گذاشته و به اثبات رساند. پهپاد زفیر در ارتفاعی پرواز می‌کند که دوبرابر بیشتر از ارتفاع پرواز هواگردهای غیرنظامی است و تنها جت کنکورد و هواپیماهای جاسوسی U-2 و SR-71 Blackbird آمریکا توانایی پرواز در این ارتفاع را داشتند. پرواز در این ارتفاع به پهپاد زفیر امکان استفاده موثرتر از انرژی خورشیدی را می‌دهد.

یکی از دلایلی که این پهپاد توانایی پرواز طولانی مدت با استفاده از انرژی خورشیدی را دارد، وزن بسیار کم آن است. با وجود این که طول بال پهپاد زفیر 25 متر است، اما تنها 75 کیلوگرم وزن دارد و 4 نفر می‌توانند به راحتی آن را از زمین بلند کنند.

پهپاد زفیر

ایرباس در حال ساخت سایتی اختصاصی در غرب استرالیا برای انجام عملیات‌های این پهپاد است. دلیل انتخاب این محل شرایط جوی مناسب و حریم هوایی خلوت عنوان شده و به گفته ایرباس این سایت در ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

پهپاد زفیر

این مدل از پهپاد زفیر (Zephyr S) بیش از یک سال در دست توسعه بوده است و نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا سه فروند از این پهپاد را در اختیار دارد. این پهپاد به دلیل ارتفاع بالا و زمان طولانی پرواز خود، می‌تواند برای تجسس و ایفای نقش پلتفرم ارتباطی در هر دو بخش نظامی و غیرنظامی به کار رود. پروژه ساخت پهپاد زفیر با نام “شبه ماهواره ارتفاع بلند” شناخته می‌شود زیرا می‌تواند نقش‌های یک ماهواره را ایفا کند. این پهپاد خود از طریق ماهواره کنترل می‌شود، اما در صورت در دسترس نبودن ماهواره، نیروهای ویژه می‌توانند آن را از زمین و از فاصله 400 کیلومتری کنترل کنند.

پهپاد زفیر

ایرباس قصد دارد مدل بزرگ‌تری از این پهپاد با نام زفیر تی (Zephyr T) را بسازد که طول بال آن بیش از 30 متر خواهد بود و می‌تواند وزن بیشتری را حمل کند. همچنین ایرباس قصد دارد که رکورد پرواز فعلی را به 100 روز افزایش دهد.