بارش شهابی برساوشی

پیش به سوی بارش شهابی برساوشی ؛ شهاب باران امشب را چگونه تماشا کنیم؟

بار دیگر بارش شهابی برساوشی از راه رسیده و وقت آن است که با چشم دوختن به آسمان، نظاره‌گر صدها شهابی باشیم که روشنی بخش آسمان تیره هستند. اما شهاب باران امشب را چگونه تماشا کنیم؟

تنها کاری که برای تماشای بارش شهابی برساوشی باید انجام دهید؛ این است که به بیرون بروید، یک مکان تاریک پیدا کنید، به پشت خود دراز بکشید و به آسمان خیره شوید.

«بیل کوک» یکی از مقامات ارشد ناسا ضمن بیان جملات فوق، گفت:

نیازی به دوربین دو چشمی یا تلسکوپ نخواهید داشت و با چشم غیر مسلح نیز، این شهاب باران قابل رویت است.

اما چیزی که بارش شهابی برساوشی امسال را خاص‌تر از همیشه جلوه می‌دهد، نو بودن ماه است که آسمانی تاریک و بستری مناسب برای تماشای آن را پدید می‌آورد؛ حتی با وجود اینکه این شهاب باران به بزرگی سال‌های گذشته نیست. به عنوان مثال در سال 2016، در هر ساعت تعداد 200 شهاب در آسمان ظاهر می‌شد؛ اما امسال این تعداد در بهترین حالت به 60 الی 70 شهاب می‌رسد.

خاستگاه بارش شهابی برساوشی

نورافشانی هنرمندانه‌ی آسمان بر فراز زمین در این شب‌ها، حاصل نزدیک شدن سیاره‌ی ما به توده‌ای از ذرات سنگی است که دنباله‌دار سویفت تاتل (Swift-Tuttle) در جریان سفر 133 ساله‌‌اش به دور خورشید از خود به یادگار گذاشته است.

بارش شهابی برساوشی

هر ساله در فصل تابستان (امسال از 26 تیر تا 2 شهریور) زمین می‌بایست مسیر چرخش خود به دور خورشید را از میان این سنگریزه‌های فضایی باز کند که در این گیر و دار، برخی از بقایای دنباله‌دار با ورود به اتمسفر سیاره می‌سوزند. سوختن این سنگ‌ها در جو زمین، رگه‌هایی نورانی را پدید می‌آورد که ما به عنوان شهاب باران می‌شناسیم.

نکاتی برای تماشای این بارش شهابی برساوشی

از بامداد 21 مرداد، زمین به بخش پرتراکم این توده سنگی رسیده است و نقطه اوج بارش شهابی، امشب خواهد بود. شهاب باران در نیمکره شمالی و عرض‌های جغرافیایی میانی، واضح‌تر است؛ بنابراین ما در موقعیت خوبی برای تماشای آن قرار داریم. اگر علاقه‌مند به تماشای این رویداد هستید، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

بارش شهابی برساوشی

  • از روشنایی شهر دوری کنید و در نقطه‌ای تاریک مستقر شوید تا بتوانید شهاب‌های کم‌نور را ببینید.
  • به چشمان خود 30 دقیقه برای تطبیق یافتن با آسمان تاریک، فرصت دهید؛ بنابراین به محض قدم گذاشتن در فضای باز، نباید انتظار رویت بارش شهابی برساوشی را داشته باشید.
  • بر اساس اعلام وب‌سایت Space.com بهترین زمان برای تماشای این شهاب باران، حوالی ساعت 2 بامداد به وقت محلی است که صورت فلکی برساوش در بالاترین نقطه آسمان قرار می‌گیرد.
  • دوربین دوچشمی و تلسکوپ را فراموش کنید؛ زیرا با استفاده از این تجهیزات به تمام آسمان احاطه نخواهید داشت و تنها میدان دید خود را محدود خواهید کرد.
  • برای ثبت تصاویر از این رویداد، باید دوربین خود را روی تریپاد قرار دهید و از تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی (long-exposure) با سرعت شاتر چند ثانیه الی یک دقیقه استفاده کنید. اما این زمان از یک دقیقه تجاوز نکند؛ زیرا در این صورت حرکت ستارگان در آسمان، موجب پوشاندن رگه‌های نور شهاب‌ها خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. واقعا چه دل خوشی دارید ها . واقعا چ فکری کردین پاشیم بریم دراز بکشیم اینارو ببینیم

  2. عه امشبه؟ ساعت چند