تاریخچه گوشی های ال جی

تاریخچه گوشی های ال جی ؛ از پرادا تا وی 35 اس تینکیو

فارغ از سودآوری نه چندان مناسب بخش موبایل ال جی، قصد داریم نگاهی گذرا به تاریخچه گوشی های ال جی ، از مدل قدیمی پرادا گرفته تا گوشی تازه معرفی شده وی 35 اس تینکیو بی‌اندازیم.

سئول شهریست که دو غول بزرگ در آن زندگی می‌کنند؛ سامسونگ و ال جی. با وجود اینکه سامسونگ بسیار بزرگ‌تر است، اما ال جی نیز نوآوری‌های خود را داشته که تاثیر گذار بودند. این دو کمپانی در زمینه‌های مختلف رقیب یکدیگر هستند. در صنعت موبایل نیز پیشتر رقیب یکدیگر محسوب می‌شدند، اما امروزه ال جی موبایل چند پله از سامسونگ عقب‌تر است. در ادامه نگاهی به تاریخچه گوشی های ال جی و شماری از گوشی‌های برجسته این کمپانی خواهیم داشت.

تاریخچه گوشی های ال جی

تاریخچه گوشی های ال جی

گوشی LG LG-500 از اولین گوشی‌های این کمپانی بود.

کمپانی کره‌ای ال جی از سال 2002 وارد تجارت گوشی تلفن همراه شد و در همان سال با عرضه چندین گوشی، سعی کرد خود را به عنوان یک سازنده گوشی موبایل معرفی کند؛ تاریخچه گوشی های ال جی از اینجا آغاز می‌شود. این روند پیش رفت تا اینکه چند سال بعد ال جی موفق به عرضه گوشی‌هایی با قابلیت‌های نوین شد که اولین در نوع خود بودند. با این اوصاف غول کره‌ای این روزها حال در بهترین شرایط خود نیست و در حال حاضر جایگاهی بهتر از ششمین یا هفتمین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا ندارد.

ال جی پرادا

تاریخچه گوشی های ال جی

برای بررسی تاریخچه گوشی های ال جی با گوشی ال جی پرادا (LG KE850 Prada) شروع می‌کنیم. پرادا یک برند پوشاک لوکس ایتالیایی است که لوگوی آن در جلوی گوشی دهه 2000 ال جی به چشم می‌خورد و جلوه‌ای لوکس به گوشی می‌داد. ال جی پرادار در آخرین ماه سال 2006 رویت، در ابتدای 2007 معرفی و در انتهای نیمه اول 2007 نیز وارد بازار شد. ال جی پرادا اولین گوشی موبایلی بود که صفحه لمسی خازنی داشت؛ تا پیش از آن صفحه لمسی گوشی‌ها مقاومتی بود و باید فشار اندکی به صفحه وارد می‌شد.

ال جی پرادا با صفحه لمسی خازنی چند ماه زودتر از اپل آیفون به بازار عرضه شد و غول کره‌ای توانست اولین گوشی کوپرتینویی‌ها را در این زمینه شکست دهد. ال جی حتی ادعا کرد اپل طراحی آنان را سرقت کرده و صفحه لمسی خازنی اپل آیفون از روی ال جی پرادا کپی شده.

افسوس که ال جی پرادا هرگز نتوانست موفقیت اپل آیفون را تجربه کند. پرادا نمایشگر 3 اینچی داشت که در مقایسه با نمایشگر 3.5 اینچی اپل آیفون کوچکتر بود، ضمن اینکه نمایشگر گوشی ال جی توان نمایش 256 هزار رنگ را داشت، حال آن‌ که نمایشگر اپل آیفون 16 میلیون رنگ بود. مسئله دیگر این بود که ال جی پرادا علی رغم داشتن صفحه لمسی خازنی، از قابلیت چند لمسی پشتیبانی نمی‌کرد و فاقد یکی از بهترین قابلیت‌‌های این گونه صفحات لمسی بود.

و اما بدترین مورد مقدار حافظه داخلی این گوشی است. ال جی پرادا تنها 8 مگابایت حافظه داخلی داشت! البته می‌شد با استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی ظرفیت حافظه گوشی را تا 2 گیگ افزایش داد که البته در آن روزگار کارت حافظه‌های دو گیگابایتی بسیار گران بودند. در حالی که اپل آیفون 4 گیگابایت حافظه داخلی داشت که برای سال 2007 فضای حافظه زیادی تلقی می‌شد.

ال جی ویوتی

تاریخچه گوشی های ال جی

از ال جی ویوتی (LG KU990 Viewty) می‌توان به عنوان یکی دیگر از گوشی‌های برجسته در تاریخچه گوشی های ال جی یاد کرد. این گوشی یک دوربین 5 مگاپیکلسی داشت که در مقایسه با دوربین دو مگاپیکلسی اپل آیفون و ال جی پرادا از کیفیت بالاتری برخوردار بود. ال جی ویوتی به لنز اشنایدر کروزنخ، قابلیت فوکوس خودکار، لرزشگیر دیجیتال و فلش زنون مجهز بود! فیلم برداری به صورت حرکت آهسته نیز از دیگر قابلیت‌های این گوشی به شمار می‌رفت. ال جی ویوتی می‌توانست با رزولوشن 280×320 پیکسل به صورت 120 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. در حالت عادی نیز با رزولوشن 480×640 به صورت 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری می‌کرد.

این گوشی در سال 2007 معرفی و عرضه شد. به گفته ال جی، ظرف مدت 5 هفته اول فروش، بیش از 300 هزار دستگاه ال جی ویوتی در اروپا فروخته شد. یک خرده فورشی انگلیسی نیز اظهار داشت ال جی ویوتی می‌تواند فورش بیشتری نسبت به اپل آیفون داشته باشد،‌ اما از آنجا که ویوتی وارد بازار آمریکا نشد، نتوانست به چنین موفقیتی دست یابد و یک افسوس در تاریخچه گوشی های ال جی ایجاد کرد.

ال جی رینویر

تاریخچه گوشی های ال جی

در آن دوره ال جی، سامسونگ،‌ سونی اریکسون و نوکیا سعی داشتند تا گوشی‌هایی مجهز به دوربین‌‌های قدرتمند بسازند. چراکه آن موقع دوربین فاکتور اصلی برای انتخاب گوشی بود. امروزه نیز بسیاری به هنگام خرید یک گوشی هوشمند، دوربین را عامل اصلی انتخاب در نظر می‌گیرند. دیگر موبایلی که در بررسی تاریخچه گوشی های ال جی به آن نگاهی خواهیم کرد، ال جی رینویر (LG KC910 Renoir) است که در سال 2008 وارد بازار شد و توانست اولین گوشی کاملا لمسی مجهز به دوربین 8 مگاپیکلسی لقب بگیرد.

این گوشی پس از چند ماه بلاخره رقیبش، یعنی گوشی سامسونگ پیکسان (Samsung Pixon) را شکست داد؛ دیگر رقبای 8 مگاپیکسلی نیز غیر لمسی بودند. ال جی رینیور با 14 میلی‌متر ضخامت، باریک‌ترین گوشی 8 مگاپیکسلی بازار بود. از دیگر قابلیت‌های ال جی رینویر می‌توان به جی‌‌پی‌اس داخلی برای برچسب گذاری مکانی روی عکس‌ها، فوکوس دستی،‌ تشخیص پلک زدن و قابلیت‌های جالب دیگری از این قبیل اشاره کرد.

ال جی ایو

تاریخچه گوشی های ال جی

در تاریخچه گوشی های ال جی ، تجربه کوتاهی در همکاری با سیمبین نیز به چشم می‌خورد. اما ال جی نهایتا در سال 2009 شرط خود را روی اسب اندروید بست. اولین گوشی اندرویدی این کمپانی LG GW620 بود که با نام‌های ال جی ایو و ال جی اینتاچ مکس نیز شناخته می‌شد و اولین گوشی هوشمند ال جی است. همچون اچ تی سی G1 (اولین گوشی اندرویدی دنیا)، ال جی ایو نیز صفحه کلید فیزیکی QWERTY داشت که به صورت کشویی از کنار گوشی خارج می‌شد. در آن زمان ال جی اعلام کرد گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی بیشتری به بازار عرضه خواهد کرد،‌ اما دیگر دور فیچرفون‌ها نخواهد رفت.

ال جی آرنا

تاریخچه گوشی های ال جی

در تاریخچه گوشی های ال جی می‌بینیم که اوایل همان سال 2009 (پیش از ال جی ایو)، کمپانی ال جی گوشی ال جی آرنا (LG KM900 Arena) را راهی بازار کرد. این گوشی دارای نمایشگری بسیار درخشان با تراکم پیکسلی 311یکسل بر اینچ و و رزولوشن 800×480 پیکسل بود. نمایشگر توسط شیشه گوریلا گلس محافظت می‌شد و شاسی فلزی آن نشان می‌داد این یک گوشی گران قیمت است.

ال جی برای جلوه‌های بصری گوشی خود رابط کاربری کلاس-اس را ارائه داده بود که در آن به جای استفاده از منو، یک مکعب سه بعدی قرار داشت و برای رفتن از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌بایست مکعب را همچون یک چرخ و فلک چرخاند. ال جی آرنا با اینکه گوشی هوشمند نبود، اما از قابلیت مالتی تسکینگ (چند وظیفگی) پشتیبانی می‌کرد، در حالی که گوشی‌های اپل تا مدل آیفون 3GS فاقد چنین قابلیتی بودند. پشتیبانی از قابلیت چند لمسی در مرورگر، داشتن گوگل مپ در کنار جی‌پی‌اس داخلی (البته از ناوبری صوتی خبری نبود) و به همراه داشتن مجموعه مایکروسافت آفیس از دیگر قابلیت‌های جنجالی این گوشی بود.

ال جی نیو چاکلت (شکلات)

تاریخچه گوشی های ال جی

در تاریخچه گوشی های ال جی به نام‌های جالبی نیز می‌رسیم. گوشی ال جی نیو شکلات (LG BL40 New Chocolate) یکی از آن‌هاست. ال جی آن موقع پیش‌بینی میکرد تب گوشی‌هایی با نمایشگر وسیع در روزگار فعلی داغ می‌شود. گوشی ال جی نیو چاکلت که در سال 2009 معرفی و عرضه شد، دارای نمایشگر 4 اینچی با نسبت تصویر دیوانه کننده 21:9 بود. در کنار این ویژگی، پشتیبانی از قابلیت دالبی موبایل از نیو چاکلت یک گوشی عالی برای تماشای فیلم ساخته بود.

این گوشی نیز از رابط کاربری کلاس-اس و قابلیت مالتی تسکینگ پشتیبانی می‌کرد. به لطف برنامه وایز پایلوت (Wisepilot)، این گوشی ناوبری صوتی نیز داشت، اما افسوس که وایز پایلوت یک برنامه موقتی بود. ناگفته نماند به دلیل ابعاد نمایشگر، برنامه گوگل مپ به خوبی با آن تطبیق داده نمی‌شد.

تاریخچه گوشی های ال جی

LG KG800 Chocolate

نیو چاکلت فرزند ال جی شکلات (LG KG800 Chocolate) بود که در سال 2006 عرضه شده بود. شکلات یک گوشی کشویی و اولین موبایل از سری گوشی‌های «سیاه نشان» ال جی بود. شکلات دارای دکمه‌های جهت‌نما و چند کلید لمسی خازنی دیگر بود که هنگام بسته شدن گوشی خاموش شده و نمایی براق به گوشی می‌دادند.

ال جی کوکی

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی کوکی (LG KP500 Cookie) از دیگر اسامی جالبی است که با بررسی تاریخچه گوشی های ال جی به آن بر می‌خوریم. سال 2009 برای گوشی‌های موبایل قدری پیچیده بود. مهاجرت گسترده‌ای از گوشی‌های دکمه‌ای به گوشی‌های لمسی آغاز شده و عامل اصلی آن نیز ظهور گوشی‌های هوشمند بود. اما یک مشکل وجود داشت، این گوشی‌ها گران قیمت بودند. از این رو ال جی در صدد ساخت یک گوشی لمسی با قیمت مناسب برآمد.

حاصل این کار گوشی ال جی کوکی (به معنی شیرینی) بود. این گوشی یک نمایشگر 3 اینچی لمسی مقامتی با رزولوشن 400×240 پیکسل داشت. در این گوشی خبری از قابلیت ارتباطی 3G، وای فای و جی‌پی‌اس نبود. اما اهمیتی نداشت، زیرا قیمت آن بسیار مناسب بود و توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند و به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ها تبدیل شود. 2 میلیون دستگاه از این گوشی طی مدت 5 ماه به فروش رسید که این رقم تا ماه نهم به 5 میلیون گوشی رسید.

ویندوزی‌ها

تاریخچه گوشی های ال جی

LG E900 Optimus 7

تا فراموش نکردیم این نکته را نیز بیافزاییم که ال جی به سراغ ساخت گوشی‌های ویندوزی نیز رفت که شمارشان بسیار کم بود. خانواده گوشی‌های ویندوزی ال جی متشکل از LG E900 Optimus 7، LG C900 Optimus 7Q ،LG Quantum و LG Jil Sander Mobile است.

ال جی آپتیموس

 

تاریخچه گوشی های ال جی

و اما طی نگاهی گذارا به تاریخچه گوشی های ال جی به نقطه‌ای می‌رسیم که تاریخ فعلی کمپانی ال جی از آن‌جا آغاز شد. ال جی آپتیموس (LG GT540 Optimus) یک گوشی اندرویدی میان رده برای کسانی بود که قصد داشتند اولین گوشی هوشمند خود را خریداری کنند. سیاست ال جی در طراحی و عرضه این گوشی مشابه ال جی کوکی بود؛ یک گوشی با قیمت مناسب که توجه خریداران را جلب کند.

تاریخچه گوشی های ال جیپس از آن ال جی عضوی دیگر به خانواده ال جی اپتیموس اضافه کرد که آپیتموس 3دی  (LG  P920 Optimus 3D) نام داشت. این گوشی همزمان با اچ‌تی‌سی ایوو 3دی (HTC EVO 3D) معرفی و عرضه شد. هر دو گوشی دارای دوربین پشتی دوگانه بودند که برای فیلم برداری سه بعدی بود و اولین در نوع خود به شمار می‌رفتند.

تاریخچه گوشی های ال جی

پس از آن نیز نوبت به گوشی ال جی آپتیموس 2ایکس (LG Optimus 2X) رسید که اولین گوشی دارای پردازنده دو هسته‌ای در جهان بود.

آپتیموس 2ایکس در آخرین ماه سال 2010 معرفی و در فوریه 2011 وارد بازار شد. ال جی در آن زمان موفق شد موتورولا را شکست دهد. چرا که موترولا نیز مشغول ساخت یک گوشی هوشمند اندرویدی با پردازنده دو هسته‌ای بود و موترولا آتریکس (Motorola ATRIX) نام داشت. آتریکس یک ماه پس از آپتیموس 2ایکس معرفی و دو ماه پس از آن وارد بازار شد.

ال جی آپتیموس 2ایکس دارای تراشه تگرا 2 ساخت انویدیا بود. این گوشی همچنین اولین گوشی‌ای بود که توان فیلم برداری فول اچ‌دی داشت. آپتیموس 2ایکس با اندروید 2.2 فرویو عرضه و تا اندروید 4.0 آیس‌کریم ساندویچ آپدیت شد. عملکرد آپتیموس 2ایکس که به لطف پردازنده دو هسته‌ای آن قابل دستیابی بود، بهترین قابلیت این گوشی محسوب می‌شد. در آن زمان انویدیا وعده بازی‌های سنگین و با کیفیتی برای این گوشی داده بود که البته نتوانست به وعده خود عمل کند.

ال جی آپتیموس جی و ال جی نکسوس 4

تاریخچه گوشی های ال جی

اگر بخواهیم روراست و البته دقیق‌تر باشیم، آن نقطه‌ای که تاریخ فعلی کمپانی ال جی در زمینه صنعت موبایل‌سازی از آن‌جا شکل گرفت را می‌توان عرضه گوشی ال جی آپتیموس جی (LG Optimus G E975) در سال 2012 دانست. آپتیموس جی اولین گوشی‌ای بود که چیپست اسنپدراگون اس 4 پرو را به طور گسترده در دسترس کاربران قرار داد. این چیپست اولین چیپست کوالکام بود که پردازنده چهار هسته‌ای داشت.

تاریخچه گوشی های ال جی

LG OPTIMUS 4X HD

البته ال جی پیشتر با عرضه ال جی آپیتموس 4ایکس اچ‌دی (LG Optimus 4X HD P880) در سال 2012 موفق شد اولین گوشی دنیا با پردازنده 4 هسته‌ای را نیز روانه بازار کند؛ این گوشی به چیپست انویدیا تگرا 3 مجهز بود. می‌بینیم که در تاریخچه گوشی های ال جی اولین‌های فراوانی وجود دارد!

و اما به آپتیموس جی بازگردیم. توان پردازشی این گوشی مناسب استفاده از قابلیت Q Slide بود. قابلیتی که توسط ال جی ارائه شده بود و هنگام چند وظیفگی به جای تقسیم نمایشگر، از پنجره‌ها استفاده شده بود. البته این قابلیت برای همه برنامه‌ها در دسترس نبود، اما یک شروع به شمار می‌رفت. نمایشگر این گوشی دارای نسبت تصویر 16:10 بود و فضای لازم برای دواندن انگشت روی نمایشگر به منظور انجام کارهای مختلف را داشت.

تاریخچه گوشی های ال جی

سخت افزارهای ال جی اپتیموس جی به عنوان پایه طراحی گوشی ال جی نکسوس 4 (LG Nexus 4 E960) در نظر گرفته شد. این گوشی که با همکاری گوگل طراحی شد، تعریف جدید از عبارت «گوشی پرچمدار» را ارائه داد. نکسوس 4 با قیمت 300 دلار عرضه شد که برای یک گوشی هوشمند مجهز به چیپست اسنپدراگون اس 4 پرو قیمت کمی بود، پس از آن بهای گوشی به 200 دلار نیز کاهش یافت! دیگر گوشی‌های رقیب و هم رده 2 الی 3 برابر ال جی نکسوس 4 قیمت داشتند. نکسوس 4 یکی از اولین‌ گوشی‌هایی بود که از قابلیت شارژ بی‌سیم با استاندارد Qi پیشتیبانی می‌کرد.

ال جی جی 2 و ال جی جی فلکس

تاریخچه گوشی های ال جی

نسل بعدی تلفن‌های هوشمندی که در تاریخچه گوشی های ال جی به آن اشاره می‌کنیم،‌ گوشی ال جی جی 2 بود که در سال 2013 عرضه شد. از این‌جا به بعد ال جی دیگر نام آپتیموس را فاکتور گرفت و خانواده‌ فعلی جی که با آن آشنایی داریم وارد گود شدند. G2 یک گوشی بدون قاب بود که البته این ویژگی در آن زمان محبوبت فعلی را نداشت. محل دکمه‌ها شامل دکمه پاور و تنظیم صدا نیز عجیب بود و در پشت گوشی قرار داشتند.

 

تاریخچه گوشی های ال جی

در همان زمان ال جی یکی از آینده‌ نگرانه‌ترین طرح‌های سال را ارائه داد که ال جی جی فلکس (LG G Flex) نام داشت. جی فلکس به انعطاف پذیری گوشی‌هایی که هر روز شایعاتی درباره‌شان می‌خوانیم نبود، اما می‌توانست خم شود. نمایشگر، باتری، مادربرد و همه اجزا خمیده بودند. قابلیت خودترمیمی نیز از دیگر ویژگی‌های این گوشی بود که خط و خش‌های روی بدنه را ترمیم می‌کرد.

پنل نمایشگر‌های اولیه P-OLED (اولد پلاستیکی که فناوری انحصاری ال جی است) رزولوشن پایینی (در حد اچ‌دی) داشتند و از مشکلات دیگری نیز رنج می‌بردند. ال جی بسیاری از این مشکلات را در ال جی جی فلکس 2 مرتفع کرد، اما در نهایت گوشی‌های جی فلکس به تاریخ پیوستند و تولیدشان متوقف شد.

ال جی جی 3

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی G3 نیز یکی از اولین‌‌هاست که در سال 2014 عرضه شد. این گوشی هوشمند اولین نمایشگر با وضوح تصویر 1440 × 2560 پیکلسی (کیواچ‌دی) را داشت؛ رقیب اصلی جی 3 یعنی سامسونگ گلکسی اس 5 دارای نمایشگری با رزولوشن 1080 × 1920 (فول ا‌چ‌دی) بود. ال جی برای افزایش عمر باتری و همچنین جلوگیری از گرم شدن گوشی هنگام پخش تصویر با کیفیت کیواچ‌دی کارهای مختلفی نیز انجام داده بود که البته چندان موثر نبودند. امروزه همچنان بسیاری از گوشی‌های بالارده نیز دارای وضوح تصویر فول اچ دی هستند.

فوکوس لیزری نیز یکی دیگر از ارتقاهای جی 3 بود و نسبت به فوکوس خودکار که در بسیاری از گوشی‌های آن موقع رواج داشت عملکرد بهتری ارائه می‌داد. فروش 10 میلیون گوشی جی 3 در کمتر از یک سال آن را به یک گوشی موفق تبدیل کرده بود.

ال جی جی 4 و وی 10

تاریخچه گوشی های ال جی

در بررسی تاریخچه گوشی های ال جی به گوشی هوشمند G4 می‌رسیم،‌ یعنی زمانی که ال جی قصد داشت یک گوشی باکلاس بسازد. پشت این گوشی پرچمدار سال 2015 خمیده بود و امکان خرید نمونه‌هایی با قاب پشتی چرمی وجود داشت که دارای دوخت تزئینی نیز بود. در جی 4 دکمه‌های پشتی پذیرای حسگر اثرانگشت بودند؛ یک حرکت نوآورانه دیگر توسط ال جی! امروزه شاهد آن هستیم که حسگر اثرانگشت تقریبا همه‌ی گوشی‌های بالارده در قاب پشتی است. در نمایشگر کوانتوم IPS این گوشی (که کیفیت کیواچ‌دی داشت) برخی مشکلات رنگ که جی 3 داشت را برطرف کرده بودند. یک حرکت هوشمندانه دیگر ال جی این بود که در گوشی خود از چیپست کوالکام اسنپدراگون 808 استفاده و از اسنپدراگون 810 دوری کرده بود.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی جی فلکس 2

در آن موقع چیپست پرچمدار اسنپدراگون 810 از مشکل مصرف بیش از حد باتری و داغ شدن رنج می‌برد. البته قبل تپنده ال جی جی فلکس 2 همان چیپست اسنپدارگون 810 بود، اما ال جی یک اشتباه را دوبار تکرار نکرد.

تاریخچه گوشی های ال جی

در همان سال ال جی فبلت وی 10 (LG V10) را به عنوان رقیب فبلت‌های خانواده نوت سامسونگ معرفی کرد. این فبلت استاندارد نظامی MIL-STD-810G را داشت و یک گوشی بسیار جان سخت بود. قاب پشتی گوشی نیز به گونه‌ای بود که در دست می ماند و لیز نمی‌خورد. ویژگی منحصر به فرد این گوشی نمایشگر دوم آن بود که اعلان‌ها را نمایش و همچنین می‌شد میانبرها را نیز در آن قرار داد. دوربین سلفی آن نیز برای اولین بار به شکل نیمه ناچ (از طراحی‌های اولیه ناچ استایل) در کنار نمایشگر دوم قرار داشت. دوربین سلفی وی 10 دوگانه بود و از اولین گوشی‌هایی با دوربین دوگانه بود که عرضه می‌شد. یکی از این دوربین‌ها دارای دامنه دید 120 و دیگری 80 درجه بود. گرچه پیشتر گوشی‌هایی با دو دوربین ساخته شده بود که البته آن دوربین دوگانه برای فیلم برداری سه بعدی بود. البته وی 10 در کنار این ویژگی‌های عالی، گاهی اوقات از مشکل بوت رنج می برد که از نکات منفی آن بود.

نکسوس 5 و نکسوس 5 ایکس

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی نکسوس 5

ال جی در همکاری با گوگل دو گوشی دیگر به نام‌های نکسوس 5 (Nexus 5) و نکسوس 5 ایکس (Nexus 5X) را نیز به ترتیب در سال‌های 2013 و 2015 روانه بازار کرد. نکسوس 5 ایکس و نکسوس 6 پی (که توسط هوآوی ساخته شد) همزمان در بازار بودند. نکسوس 5 همچون نکسوس قبلی ساخت ال جی ارزان نبود، اما از خوش قیمت‌ترین پرچمداران بازار قلمداد می‌شد و طرفداران زیادی داشت.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی نکسوس 5 ایکس

اما نکسوس 5 ایکس با 16 گیگابایت حافظه، 380 دلار/480 یورو قیمت داشت که برای یک گوشی 16 گیگابایتی زیاد بود؛ از این رو نتوانست مشتریان زیادی را جذب کند.

ال جی جی 5 و وی 20

تاریخچه گوشی های ال جی

هنگام زیر و رو کردن تاریخچه گوشی های ال جی به نوآوری‌هایی نیز می‌رسیم که موفق نبودند. ال جی G5 به عنوان گوشی پرچمدار سال 2016 ال جی به بازار عرضه شد و دارای ساختاری ماژولار بود. دوربین پشتی این گوشی دوگانه بود و از اولین گوشی‌هایی محسوب می‌شد که دوربین دوگانه آن واقعا کارایی داشت. این امر نشان دهنده این بود که دست ال جی برای نوآوری بسیار باز است. زمانی که ال جی G5 با دوربین دوگانه وارد بازار شد، گوشی‌های هوآوی، سامسونگ و اپل به عنوان سه سازنده برتر گوشی در جهان فاقد چنین قابلیتی بودند. البته اچ‌تی‌سی در سال 2014 گوشی HTC One M8 را با دوربین پشتی دوگانه راهی بازار کرده بود که یکی از لنز وظیفه تشخیص عمق را بر عهده داشت.

اما ساختار ماژولاری جی 5 چندان موفق نبود و نتوانست کاربران زیادی را جذب کند. ال جی به جای استفاده از فلز، در قاب پشتی از ماده‌ای استفاده کرده بود که هنگام لمس حس پلاستیکی بودن به کاربر می‌داد. اما از سوی دیگر نمایشگر همیشه روشن گوشی نیز از جمله خصیصه‌های خوب و محبوب آن بود و تاثیر ناچیزی بر افزایش مصرف باتری داشت.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی وی 20

در همان سال ال جی وی 20 به عنوان جایگزین وی 10 و رقیب بمب جیبی سامسونگ، یعنی گلکسی نوت 7 وارد بازار شد؛ بزرگ‌ترین حسن وی 20 در مقایسه با نوت 7 این بود که وی 20 آتش نمی‌گرفت!

بدنه این گوشی از فلز سیقلی و براق ساخته شده بود و همچون نسل پیشین استاندارد نظامی MIL-STD-810G را داشت. درب پشتی وی 20 نیز همچون وی 10 جدا می‌شد و عمر باتری آن رضایت کاربران را به همراه داشت. وی 20 اولین گوشی اندرویدی بود که نسخه سیستم‌ عامل آن اندروید 7 نوقا بود.

ال جی جی 6 و وی 30

تاریخچه گوشی های ال جی

با ورق زدن تاریخچه گوشی های ال جی به سال 2017 می‌رسیم. ال جی سال گذشته گوشی پرچمدار LG G6 را روانه بازار کرد. این گوشی سرسختی و استاندارد نظامی خانواده وی را به امانت گرفته و دارای استاندارد IP68 بود. نمایشگر گوشی از HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کرد، اما کمبود چیپست کوالکام اسنپدراگون 835 باعث شد ال جی وادار به استفاده از نمونه ارتقا یافته چیپست پرچمدار سال 2016 کوالکام،‌ یعنی اسنپدارگون 821 شود. ال جی در طراحی گوشی جدید خود دور طراحی ماژولار را خط کشیده بود که البته متاسفانه باتری قابل جدا کردن نیز همراه با آن حذف شده بود. ال جی چند ماه بعد مدل جی 6 پلاس (+G6) را نیز به بازار عرضه کرد که دارای حافظه داخلی 128 گیگابایت بود.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی وی 30 نیز در همان سال به عنوان رقیب سامسونگ گلکسی نوت 8 وارد میدان شد. در وی 30 دیگر خبری از نمایشگر دوم نبود، اما بر خلاف دو نسل پیش، نمایشگر گوشی از نوع IPS به P-OLED ارتقاع یافته بود. با وجود پشتیبانی نمایشگر از HDR10 و دالبی ویژن، اما نقدهایی به نمایشگر آن وارد بود. ال جی برای ساخت وی 30 موفق به دریافت چیپست‌های اسنپدارگون 835 شده بود. روزنه دیافراگم f/1.6 دوربین پشتی دوگانه وی 30 نیز در آن زمان تک بود! اندکی بعد مدل وی 30 پلاس (+V30) با حافظه 128 گیگیابایتی نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

حالا چی؟

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی جی 7 تینکیو

در سال 2018 هستیم و به آخرین برگ از تاریخچه گوشی های ال جی می‌رسیم. سالی که در آن گوشی‌ها و فبلت‌های ال جی دارای هوش مصنوعی بوده و نام تجاری تینکیو (ThinQ) که عنوان کننده این قابلیت است را یدک می‌کشند. امسال ال جی یک گوشی پرچمدار به نام جی 7 تینکیو (LG G7 ThinQ) را به بازار عرضه کرده. جی 7 تینکیو شبیه نمونه ارتقاع یافته وی 30 است، البته ارتقاهایی همچون استفاده از چیپست کوالکام اسنپدارگون 845 و 6 گیگابایت حافظه رم (وی 30 دارای 4 گیگابایت حافظه رم بود) به همراه استفاده از حالت ناچ استایل را در گوشی پرچمدار سال 2018 ال جی شاهد هستیم. ناگفته نماند نمونه 128 گیگابایتی جی 7 تینکیو با نام جی 7 پلاس تینکیو (G7+ ThinQ) شناخته می‌شود.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی وی 30 اس تینکیو

فبلت‌های 2018 ال جی تا به امروز نیز ال جی وی 35 تینکیو (LG V35 ThinQ) و ال جی وی 30 اس تینکیو (LG V30S ThinQ) هستند. وی 30 اس تینکیو نیز نمونه ارتقا یافته وی 30 است و از چیپست مشابه استفاده می‌کند، اما دارای قابلیت هوش مصنوعی است، حافظه رم آن به 6 گیگابایت و حافظه داخلی‌اش در مدل وی 30 اس پلاس تینکیو (LG V30S+ ThinQ) نیز به 256 گیگابایت افزایش یافته. البته نسخه اندروید اولیه آن نیز 8 است، درحالی که برای وی 30 اندروید 7.1.2 بود.

تاریخچه گوشی های ال جی

ال جی وی 35 اس تینکیو

ال جی وی 35 تینکیو نیز مشابه نمونه ارتقا یافته وی 30 است. این فبلت نیز دارای قابلیت هوش مصنوعی است و حافظه رم آن به 6 گیگیابایت رسیده. اما حافظه داخلی آن برای مدل وی 35 تینکیو 64 گیگابایت و برای مدل ال جی وی 35 پلاس تینکیو  (LG V35+ ThinQ) 128 گیگابایت است و خبری از نسخه 256 گیگابایتی نیست.

تاریخچه گوشی های ال جی

تصویری گرافیکی و غیر واقعی از ال جی وی 40 تینکیو که بر اساس شایعات طراحی شده

فبلت پرچمدار ال جی که قرار است سامسونگ گلکسی نوت 9 را به مبارزه دعوت کند، ال جی وی 40 تینکیو نام دارد و ماه میلادی آینده معرفی می‌شود. چیپست این فبلت باید کوالکام اسنپدراگون 845 باشد، اما نمی‌توان درباره حافظه رم و حافظه داخلی گوشی حدسی زد. گفته می‌شود این گوشی 5 دوربین (دوربین اصلی سه‌گانه و دوربین سلفی دوگانه) دارد که در صورت صحت شایعات، اولین در نوع خود خواهد بود و بار دیگر یک نوآوری جدید که در آینده رواج ‌می‌یابد را از ال جی شاهد خواهیم بود.

تاریخچه گوشی های ال جی

همانطور که دیدیم ال جی سابقه‌ای درخشان و طولانی در نوآوری‌های دنیای گوشی به ویژه در زمینه دوربین و همچنین توان پردازشی و نمایشگر دارد. با وجود اینکه ال جی اولین‌های بسیاری داشت، اما این کمپانی مدتی‌ست که فاقد مدیریتی درست برای در صدر بودن است. این قضیه سوال‌های چند میلیون دلاری زیادی را در ذهن ما بدون پاسخ رها می‌کند: این کمپانی چه باید کند از اولین در بازار (منظور از نظر عرضه محصولات نوآورانه است) به پرفروش‌ترین در بازار تبدیل شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. جالب اینجا بود که اوپتیموس جی پرو رو رد کردین.شاید ارنردیک باهاش کارنکردین..ولی جی پرو کولاکی به پاکرده بود واقعآ گوشی خوبی بود

  2. یه مساله دیگه تنوع خیلی کمتر الجی توی بازار میانرده هاس. همه که نمیتونن سری جی و وی رو بخرن. مثلا سامسونگ سری a و c و j داره یا هواوی که سری y و honor و… داره که کل رنج های قیمتی رو ساپورت میکنه و حسابی توی بازارهای شلوغ مثل چین و هند فروش میرن. الجی باید مثل سامسونگ روی میانرده ها بیشتر کار کنه و حتما مردم توی اون موقع ترجیح میدن الجی بگیرن دستشون تا شیائومی و این عجق وجقی جات!

  3. جوابش ساده‌ست! ضعف در تبلیغات. شرکتای تازه به دوران رسیده چینی که قطعا کیفیتشون از الجی کمتره ولی با تبلیغات کلی فروش دارن، بخاطر سیاست تبلیغاتیشونه.

  4. همشون سروته یه کرباسن .هرکی از یکی بدتر

  5. با این حال بازم تنوع محصولاتش نسبت به بقیه کمتر و در عین حالم کیفیتش چندان قابل قبول نبوده

  6. من جی 2 و جی 4 داشتم عالی بود ولی بنظرم ضعف شرکتها در اینه که با چشم اندازی که اپل تعیین میکنه خودشونو تطبیق نمیدن. سونی و الجی و اچ تی سی این مشکلو دارن اما شرکتهای چینی مثل هواوی شیاومی وان پلاس اوپو و…خیلی خوب اینو فهمیدن.