خوردن حشرات

با خوردن حشرات به رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش خود کمک کنید!

نتایج یک آزمایش بالینی نشان داد که خوردن حشرات سرشار از پروتئین و به طور خاص جیرجیرک، بر شمار باکتری‌های مفید روده می‌افزاید و از بروز التهاب در بدن، می‌کاهد. بنابراین برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم، شاید جیرجیرک بهترین انتخاب برای منوی غذای شما باشد.

البته بدیهی است که بسیاری از مردم، خوردن حشرات را مشمئز کننده می‌دانند؛ اما به طور روز افزون بر تعداد تحقیقاتی که این نوع رژیم غذایی را سالم ارزیابی می‌کنند، افزوده می‌شود و شاید در آینده نزدیک، مصرف حشرات به یک توفیق اجباری بدل شود.

جمعیت جهانی روز به روز افزایش می‌یابد و پرورش احشام، به شدت سخت و مشکل‌ساز شده است. دام‌داری، دسترسی به منابع آب کافی و زمین‌های پهناور را می‌طلبد؛ ضمن اینکه یکی از عوامل افزایش گازهای گلخانه‌ای زمین، همین دام‌ها هستند که حجم زیادی از متان را روانه اتمسفر می‌کنند.

خوردن حشرات در برنامه غذایی حدود 2 میلیارد نفر قرار دارد

اما می‌دانیم که حشرات را می‌توان به عنوان یک منبع غذایی مناسب برای آینده‌ی بشر در نظر گرفت؛ چرا که در حال حاضر هم بسیاری از مردم در سراسر جهان، حشرات را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند. آن‌ها بسیار مغذی و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربی سالم هستند؛ دستگاه گوارش بدن انسان هم با خوردن حشرات و هضم آن‌ها، سازگاری خوبی دارد.

به گفته‌ی «والری استال» از انستیتو مطالعات زیست‌محیطی دانشگاه ویسکانسین-مدیسن:

در حال حاضر علاقه به خوردن حشرات رو به افزایش نهاده است. شماری از اروپایی‌ها و امریکایی‌ها، حشرات را منابع غذایی پایدار، دوست‌دار محیط زیست و سرشار از پروتئین می‌دانند و مصرف آن‌ها را به دام‌های سنتی ترجیح می‌دهند.

خوردن حشرات

علاوه بر این‌ها در اسکلت خارجی  فلس مانند حشرات، فیبرهایی وجود دارد که با فیبرهای موجود در میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات، متفاوت است. از آنجایی که رژیم غذایی غنی از فیبر، موجب رشد پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید در روده می‌شود؛ تاثیر خوردن حشرات در افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش انسان، مورد مطالعه‌ی استال و تیم تحقیقاتی او قرار گرفت.

در این آزمایشی بالینی که به روش تصادفی دوسویه کور انجام شد، 20 فرد بالغ سالم در محدوده سنی 18 تا 48 سال حضور داشتند که به مدت دو هفته، نیمی از این افراد برای صبحانه مافین یا میلک‌شیک حاوی 25 گرم  جیرجیرک پودر شده را میل کردند. به سایر افراد نیز همین صبحانه اما بدون پودر جیرجیرک داده شد.

در ادامه به مدت دو هفته، جیرجیرک از صبحانه همه‌ی افراد حذف شد و سپس رژیم غذایی دو گروه، با یکدیگر تعویض شد. در این مدت نه داوطلبان و نه محققان، نمی‌دانستند که پودر جیرجیرک در صبحانه‌ی کدام گروه وجود دارد.

خوردن حشرات

در طول دوره‌ی مطالعه، نمونه خون و مدفوع شرکت‌کنندگان گرفته ‌شد و آن‌ها پرسش‌نامه‌ای را نیز درباره وضعیت گوارشی خود، قبل و پس از مصرف دو هفته‌ای جیرجیرک تکمیل کردند. از نمونه خون برای بررسی فاکتورهای مختلفی از جمله عملکرد کبد و آنزیم‌های مرتبط با التهاب استفاده شد و نمونه مدفوع نیز برای بررسی تغییرات شیمیایی و فعالیت میکروبی دستگاه گوارش مورد آزمایش قرار گرفت.

هیچیک از داوطلبان، تغییر خاصی را در پرسش‌نامه‌ی خود ذکر نکردند و محققان نیز شاهد اثرات جانبی در دستگاه گوارش یا تغییر محسوس در ترکیب میکروبی آن نبودند. اما چیزی که نظر محققان را به خود جلب کرد، افزایش یک آنزیم متابولیک بود که با سلامت روده در ارتباط است و همین‌طور کاهش یک پروتئین التهابی به نام تی‌ان‌اف-آلفا در پلاسمای خون؛ وجود این پروتئین در خون می‌تواند به گستره‌ی وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، افسردگی شدید، آلزایمر و بیماری‌های التهابی روده دلالت داشته باشد.

مورد دیگر، افزایش قابل توجه و 5.7 برابری یک نوع باکتری پروبیوتیک با نام علمی Bifidobacterium animalis در روده‌ی افراد تحت آزمایش بود. از این باکتری به نیکی یاد می‌شود و اثرات مفیدی چون افزایش واکنش دفاعی بدن و عملکرد بهتر و سالم‌تر دستگاه گوارش به آن نسبت داده شده است.

البته باید به این نکته توجه داشت که این آزمایش، در سطح کوچکی انجام شد و برای تعمیم دادن نتایج آن، به مطالعات وسیع‌تری نیاز است. با این حال یافته‌های استال و تیم تحقیقاتی او، بار دیگر بر پتانسیل سلامت‌بخشی خوردن حشرات صحه گذاشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. ملخ خوب سرشار از پروتئین تمرینت که تو باشگاه تموم شد ۲تا ملخ میندازی بالا پروتئین بدنت تامین میشه😁😁

  2. مد میشه !!!شرط میبندم

  3. خوش به حال گداهای اروپا وقتی گشنه بشن از جیرجیرکا میندازن بالا ماشا الله همه جا هم که حشرس

  4. به به عالیه، مخصوصاً برشته بشه

  5. دوستان اگه با دقت خونده باشین مطلبو و یه دید کلی نسبت به غذاهای یسری کشور ها داشته باشین این حشرات کاملا مفید هستن و ضرری ندارن و یسری کشور ها جزو منوی غذاشونه (منطور من نه همه حشرات یسریاشون مثل جیذجیرک) و دوس دارم به کشور مام برسه چون نسبت به قط اندازشون مواد مغذی زیادی دارن

  6. با این وضعیتی که در پیشه ما به همینم میرسیم …. دریای خزر رو به روسیه فروختن
    خلیج فارس را به چین
    خاک کشور را به امارات
    برق کشور را به افغانستان
    آب کشور را به عراق
    گاز کشور را به ترکیه
    و بودجه کشور را به لبنان و یمن و سوریه داده اند…
    بقیش رو خودتون دارین میبینین

  7. اووووق دیگ همین یکارمون مونده سوسک و ملخ بخوریم

  8. من یکی هیچوقت تن به همچین کاری نمیدم .جونمو از سر راه نیاوردم ک

  9. اینهمه آدم دارن میخورن بابا شاید اونقدر ها هم بدمزه نباشه
    خرچنگ رو میخوریم اینم روش

  10. آقا اکثر حشرات بدنشون پر از سَم و ایناس
    شاید ضررش قابل جبران نباشه

  11. ابا این لاوضاع واقعا به این چیزا هم رو میاریم یواش یواش

  12. هر چقدر که فایده داشته باشن 100% کنارش ضررها و بیماریهایی داره که شاید کشف نشده باشه حتی
    همون بهتر اصلا سمتو سوی اینا نریم.