مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

سامسونگ گلکسی نوت 9 (Samsung Galaxy Note 9) و سونی اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم (Sony Xperia XZ2 Premium) دو مورد از قوی‌ترین پرچمداران اندرویدی هستند. در این مطلب با مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم به برتری پرچمدار سونی یا سامسونگ در این رقابت نزدیک پی‌ می‌بریم.

سونی سال جاری، به وسیله معرفی دو پرچمدار نگاه همه را به خود جلب و بخشی از عقب افتادگیش طی سال‌های گذشته را جبران کرد. از این دو گوشی اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم را می‌توان بهترین مدل خطاب کرد، به طوری که یکی از انگشت شمار پرچمداران دارای نمایشگر 4K HDR بوده و دوربین آن قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همینطور که این گوشی مشغول جولان دادن برای خود در بازار موبایل بود، سامسونگ گلکسی نوت 9 ظاهر شد.

بهترین پرچمداران سونی و سامسونگ تا امروز

با مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم به قیمت بالای هر دو گوشی پی می‌بریم، پس باید پیش از خرید کاملا محتاط بود و همه جوانب را در نظر گرفت. در این مطلب آن‌ها را با یکدیگر در زمینه‌های مختلف مقایسه خواهیم کرد.

طراحی

در سونی اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم دیگر خبری از طراحی مکعب مستطیلی خسته‌کننده و همیشگی محصولات قدیمی این شرکت نیست. اگرچه این برای کاربران پروپاقرص سونی خبر خوبی محسوب می‌شود، اما شاید گوشی همچنان از نظر طراحی به خوبی پرچمداران اخیر سامسونگ نباشد.

مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

در طراحی پرچمدار سونی ترکیب فلز و شیشه به کار رفته که سال‌ها است در دسته‌بندی پرچمداران تبدیل به یک استاندارد شده و دیگر مزیت تلقی می‌شود، همانطور که در گلکسی نوت 9 نیز شاهد آن هستیم. با مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم به زیبایی فوق‌العاده هر دو گوشی می‌رسیم، اما پرچمدار سونی روی هم رفته حجیم‌تر بوده و حین نگه داشتن آن در دست، احتمالا سر خوردن گوشی بیشتر است.

سامسونگ موفق شده بدون افزایش حجم گوشی، علاوه بر عدم حذف درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری، یک فضا به منظور قرارگیری قلم اس پن نیز در بدنه در نظر بگیرد! امروز گوشی‌سازان برای راحتی کار خود در طراحی و کمک به کاهش ضخامت دستگاه‌ها، اقدام به حذف این درگاه می‌کنند و سونی نیز یکی از آن‌ها است. پس اگر از نیاز به استفاده از آداپتور جک صوتی بیزار هستید، گلکسی نوت 9 باید انتخاب شما باشد.

نمایشگر

با دقت به نمایشگرهای دو گوشی، مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم لذت‌‌ بخش‌تر می‌شود. در یک طرف رقابت، سامسونگ به عنوان برترین سازنده پنل‌های AMOLED موبایل قرار دارد و در طرفی دیگر، سونی به عنوان تنها شرکت استفاده‌کننده از نمایشگرهای 4K HDR در برخی گوشی های هوشمند دیده می‌شود.

صفحه نمایشگر گلکسی نوت 9 دارای اندازه 6.4 اینچ و رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل بوده و نوع پنل آن، بهترین نوع همان سوپر AMOLED معروف است. نسبت ابعاد تصویر این صفحه نمایش عدد عجیب 18.5:9 است. در کنار مشخصات فنی، باید به انحنای نمایشگر گلکسی نوت 9 از هر دو طرف نیز اشاره کنیم که به جرات یکی از اصلی‌ترین دلایل زیبایی بی‌نظیر گوشی به شمار می‌رود.

مقایسه گلکسی نوت 9

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم از یک نمایشگر 5.8 دارای رزولوشن 2160 در 3840 پیکسل استفاده می‌کند. پنل آن از نوع HDR IPS LCD بوده و دارای نسبت ابعاد تصویر متداول 16:9 است. اگرچه پنل صفحه نمایش این گوشی امولد نیست، اما کافی است سری به یوتیوب زده و یکی از ویدیوهای 4K HDR را پخش کنید تا به اعجاز صفحه نمایش اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم پی ببرید.

نمایشگر گلکسی نوت 9 نیز قادر به پخش ویدیوهای HDR بوده و همان کیفیت بالای هیپنوتیزم‌کننده را در اختیارتان قرار می‌دهد. از نظر کیفیت صفحه نمایش با مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم راه به جایی نخواهیم برد، چرا که هر دو جزو برترین‌ها بوده و هیچ کاستی حین بررسی‌های عادی درونشان دیده نمی‌شود.

رابط کاربری

قدرت گرفتن هر دو گوشی از اندروید به معنی شباهت نرم افزاری آن‌ها نیست، به همین دلیل با مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم از نظر رابط کاربری به تفاوت‌های زیادی پی خواهیم برد. در این بخش انتخاب برنده دشوار است، چرا که همه چیز به ترجیح کاربران برمی‌گردد. با این حال، سامسونگ به خاطر ارائه افکت‌ها و ویژگی‌های بصری زیاد که درون رابط کاربری اکسپرینس آن به طور فراوان گنجانده شده‌اند، تجربه متفاوتی از کار با اندروید در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این برابری نسبی حین مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم بر اساس رابط کاربری، در صورتی است که دو قابلیت نرم افزاری کلیدی پرچمدار سامسونگ را وارد بازی نکنیم. قلم اس پن که اصلی‌ترین ویژگی محصولات سری Note این شرکت شناخته می‌شوند، کوله‌باری از قابلیت‌های منحصربه‌فرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قابلیت‌هایی که حتی در پرچمداران سری S سامسونگ نیز در دسترس نیستند.

مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

ویژگی نرم افزاری دوم، که فوق‌العاده کاربردی محسوب می‌شود، نسخه جدید DeX است. پیشتر با استفاده از دکس داک می‌توانستیم پرچمداران سال 2017 و به بعد سامسونگ را به نمایشگرهای ثانویه متصل کنیم، اما اکنون این کار به صورت مستقیم و بدون نیاز به یک ایستگاه پایه امکان‌پذیر شده است. کافی است یک کابل اچ دی ام آی (و یک آداپتور یو اس بی C به اچ دی ام آی) خریداری کرده و بعد از اتصال گوشی به یک صفحه نمایش خارجی، رابط کاربری را به شیوه‌ای متفاوت و بهینه مشاهده کنید.

عملکرد

تراشه اسنپدراگون 845 که مغز متفکر هر دو گوشی به شمار می‌رود، به حدی قدرتمند است که نتوان به وسیله اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌های سه بعدی عادی حداکثر توانش را به طور چشمی سنجید، هر چند هر دو گوشی قطعا در بنچمارک‌های مختلف امتیازهای متفاوتی به دست می‌آورند.

اما انتظار داریم گلکسی نوت 9 به لطف مجهز شدن به یک سیستم خنک‌کنندگی مبتنی بر آب جدید، بیشتر حین اجرای بازی‌های سه بعدی سنگین برای مدت زمانی طولانی دوام آورده و کمتر داغ کند. پرچمدار تازه وارد سامسونگ یک گوشی در دسته‌بندی گیمینگ تلقی نمی‌شود، اما سازنده تمامی قابلیت‌های یک گوشی گیمینگ را درونش جای داده است.

مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

شاید به نظر برسد اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم به خاطر داشتن نمایشگر 4K، حین اجرای بازی‌های سه بعدی تجربه‌ای متفاوت در اختیارمان قرار خواهد داد، اما نکته اینجاست که متاسفانه تعداد کمی بازی و اپلیکیشن مخصوص نمایشگرهای 4K HDR سونی بهینه‌سازی شده‌اند. به عبارت دیگر اگرچه گوشی های دارای این دسته از نمایشگرها ظرفیت بالایی دارند، اما توسعه‌دهندگان به خاطر انگشت شمار بودنشان، هنوز زمان زیادی به منظور بهره‌برداری از این ظرفیت صرف نکرده‌اند.

از نظر حافظه رم اختلافی بین دو گوشی وجود نداشته و هر دو مجهز به 6 گیگابایت حافضه اصلی هستند، اما در بخش فضای ذخیره‌سازی، سامسونگ عملکرد بهتری داشته است. مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم نشان داد نسخه پایه پرچمدار سامسونگ دارای 128 گیگابایت ظرفیت داخلی است، اما پرچمدار ژاپنی به 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز شده است. برای گلکسی نوت 9، یک نسخه مجهز به 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت ظرفیت داخلی نیز وجود دارد.

دوربین

از نظر ساختاری دوربین هر دو گوشی مشابه و دوگانه است، اما یک تفاوت مهم، نه تنها بین این دو مدل، بلکه بین دوربین همه گوشی های سامسونگ و سونی وجود دارد. سامسونگ طی سال‌های اخیر، همواره از سنسورهای 12 مگاپیکسلی در پرچمدارانش استفاده کرده و بیشتر بر روی کیفیت متمرکز بوده است، اما رزولوشن پرچمداران و میان‌رده‌های سونی حول عدد 20 می‌گردد!

مقایسه گلکسی نوت 9 و اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

دوربین دوگانه پرچمدار سونی از یک سنسور اصلی 19 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و یک سنسور سیاه و سفید 12 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 تشکیل شده، اما وضوح تصویر هر دو سنسور دوربین گلکسی نوت 9 برابر 12 مگاپیکسل است. در کمال تعجب نمی‌توان یک گشودگی دریچه دیافراگم ثابت برایش عنوان کرد!

یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های دوربین پرچمداران سال 2018 سامسونگ، مجهز شدن به گشودگی دریچه دیافراگم متغیر به شمار می‌رود، به طوری که بسته به میزان نور محیط می‌تواند بین دو مقدار f/2.4 و f/1.5 تغییر پیدا کند. دوربین دوگانه گوشی اکسپریا برای ثبت تصاویر هنری سیاه و سفید مناسب است، در حالی که گوشی گلکسی به منظور ثبت تصاویر پرتره حرفه‌ای و بزرگنمایی (اپتیکال) تا دو برابر بدون کاهش کیفیت (به خاطر سنسور ثانویه از نوع تله فوتو) کاربرد دارد.

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

دومین ویژگی منحصربه‌فرد دوربین پرچمداران سال جاری سامسونگ امکان فیلم برداری سوپر اسلوموشن محسوب می‌شود، قابلیتی که از مدت‌ها قبل توسط سونی عرضه شده بود. اکسپریا ایکس زد 2 قادر به فیلم برداری در نرخ 960 فریم بر ثانیه با رزولوشن فول اچ‌دی است، در حالی که گلکسی نوت 9 در همین نرخ فریمی، ویدیوهایی با رزولوشن اچ‌دی ضبط می‌کند. فیلم برداری سوپر اسلوموشن برای 0.4 ثانیه به جای 0.2 ثانیه، برتری دیگر دوریین پرچمدار سونی در این بخش است.

باتری

گلکسی نوت 9 با وجود داشته بدنه‌ای نازک‌تر، باتری بزرگتری دارد، در حالی که اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم نسبت به جثه بزرگش، دارای باتری تقریبا کوچکی است. ظرفیت باتری دو گوشی به ترتیب 4 هزار میلی‌آمپر ساعت و 3540 میلی‌آمپر ساعت است.

گلکسی نوت 9 باتری بزرگتری داشته و رزولوشن نمایشگر آن کمتر است، اما از طرفی ابعاد صفحه نمایش گوشی 0.6 اینچ از اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم بزرگتر است. از آنجایی که این‌ها تنها بخشی از فاکتورهای تاثیرگذار در دوام یک باتری هستند، قضاوت واقعی را به زمان انجام تست‌های واقعی بر روی باتری گلکسی نوت 9 موکول می‌کنیم. گفتنی است هر دو گوشی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سونی باید یه تغییر ی تو شکل و شمایل گوشی هاش بده… فقط همینش آذار دهندست

  2. سلام
    جرا چیزی راحی ایزوی فوق العاده بالاتر دوربین سونی و قابلیت عکاسیش درشب و portrait Angle چیزی ننوشتید
    مگه اینا قابلیت محسوب نمیشن؟؟؟؟

  3. جفتشون عالین هیچ نقصی حد عقلش برا منو شمایی ک میخونیو کامنت میزارین ندارن
    سونی از دید من قدرت بالایی برای اراعه سنسور صفحه نمایش اسپیکر و.. داره ک والا نمیدونم چرا امروزا اینقد بد اراعه میده از همه مهم تر طراحی جدیدش ک از دید من قشنگ نیست و همون امنی بالانس خیلی خفن تر بود

    و در ضمن به قابلیت دوربین سونی ک اینجا ذکر نشده قدرتش تو شب هست ک اصلا انگار حسودیش میشده نویسنده سایتی ک کپی کردین

  4. سونی رو جون به جونش کنی بازم نمیتونه قابل رقابت و مقایسه با هیچ گوشی باشه