سردترین نقاط کره زمین

سردترین نقاط کره زمین را بشناسید

زندگی در سردترین نقاط کره زمین دشوارتر از چیزی است که تصور می‌کنید! در این مطلب، عکس‌هایی از سردترین مناطق کره زمین را مشاهده خواهیم کرد، مکان‌هایی که حتی فکر زندگی برای چند دقیقه در آنجا نیز دشوار و طاقت‌فرسا است.

همانطور که افزایش دما می‌تواند شدیدا آزاردهنده باشد، کاهش دما نیز طاقت‌فرسا و در برخی مواقع کشنده خواهد بود. در دمای صفر درجه که آب یخ می‌زند، احساس بسیار بدی به ما دست داده و تصور می‌کنیم در حال منجمد شدن هستیم. حال شرایطی را در نظر بگیرید که دمای هوا از صفر درجه نیز چند ده درجه بیشتر کاهش پیدا کند! در سردترین نقاط کره زمین چنین وضعیتی حاکم است.

آشنایی با سردترین نقاط کره زمین

در ادامه با هشت مورد از سردترین مناطق دنیا که تا امروز از نظر کاهش دما رکورددار بوده‌اند آشنا خواهیم شد. بهتر است فکر سفر کردن به این مناطق به منظور ماجراجویی را از سرتان بیرون کنید!

اینترنشنال فالز، مینه‌سوتا آمریکا

کمترین دمای ثبت شده: منفی 40 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

منطقه اینترنشنال فالز یکی از سردترین نقاط کره زمین تلقی شده و جزو معدود نقاط واقع در ابالات متحده آمریکا است که دمای آن تا این اندازه شدیدا کاهش پیدا می‌کند. در حالت کلی، اینترنشنال فالز را به عنوان دومین منطقه بسیار سرد در سرتاسر آمریکا خطاب می‌کنند، اما این منطقه پایین‌ترین دمای متوسط را در کل کشور دارد (بین 0 تا 2 درجه سانتیگراد).

در سال 2002 سرانجام این منطقه با عنوان «یخچال کشور» (Icebox of the Nation) نام‌گذاری شد و از آن زمان همه سال یک فستیوال چهار روزه برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم به پخت بوقلمون پرداخته و روی برف اسکی می‌کنند.

استنلی، آیداهو آمریکا

کمترین دمای ثبت شده: منفی 47 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

مقام سردترین نقطه آمریکا در دست این منطقه است. این شهر در 210 کیلومتر بویزی به عنوان مرکز ایالت آیداهو قرار دارد. این شهر علاوه بر داشتن رکورد از نظر کاهش بیشینه دما، از نظر تعداد روزهای دارای سرمای بیشینه نیز بین سال‌های 1995 تا 2005 رکورددار بوده است. شهر استنلی در دل کوه‌های راکی واقع شده و توسط سه جنگل ملی بویزی، چالیز و ساوتوث احاطه شده است.

پراسپکت کریک، آلاسکا آمریکا

کمترین دمای ثبت شده: منفی 62.1 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

همانطور که انتظار داشتید، در لیست سردترین نقاط کره زمین سرانجام به آلاسکا رسیدیم. پراسپکت کریک یک زیستگاه بسیار کوچک بوده و در 290 کیلومتری شمال فیربنکس آلاسکا واقع شده است. پیشتر، این منطقه محل استخراج معادن مختلف و همچنین محل زندگی نزدیک به 27 هزار نفری بود که بر روی پروژه خط لوله آلاسکا کار می‌کردند. بعد از اتمام این پروژه در سال 1977، در یکی از سردترین نقاط کره زمین کمتر رفت و آمد انسان‌ها مشاهده می‌شود.

از نظر ثبت کمترین درجه هوای ممکن در یکی از مناطق ایالات متحده آمریکا، پراسپکت کریک رکورددار است، به طوری که در اولین ماه سال 1971، کاهش دمای بیشینه آن به منفی 62 درجه رسید! اگرچه خط لوله آلاسکا از یکی از سردترین نقاط کره زمین عبور می‌کند، اما به خاطر عایق حرارتی فایبر گلاس 10 سانتی‌متری به کار رفته درون آن، نفت عبور کرده از داخلش یخ نمی‌زند.

اسنگ، قلمرو یوکان کانادا

کمترین دمای ثبت شده: منفی 63.9 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

همانطور که متوجه شد‌ه‌اید، با پیش رفتن در لیست سردترین نقاط کره زمین وضعیت همینطور وخیم‌تر می‌شود. از نظر کاهش دمای بیشینه در آمریکای شمالی، این منطقه رکورددار است. این یک روستای واقع در دره‌ای کاسه‌ای شکل بوده و در نزدیکی رودخانه سفید واقع شده است.

در سال 1947 و وقتی که کاهش دما به بیشترین میزان خود در این منطقه در طول تاریخ رسید، جمعیت اهالی ساکن در روستا که بومیان منطقه و همچنین معامله‌گران پوست حیوانات بودند، تنها بین هشت الی ده نفر گزارش شد. کاهش دما به حدی بود که مرکز هواشناسی واقع در اطراف منطقه نمی‌توانست دما را به طور دقیق محاسبه کند و مجبور شد داده‌های جمع‌آوری شده را به منظور آنالیز به منطقه‌ای دیگر ارسال کند.

یاکوتسک، سیبری روسیه

کمترین دمای ثبت شده: منفی 64.4 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

یاکوتسک مرکز ایالت یاکوتیا در روسیه بوده و یکی از سردترین نقاط کره زمین واقع در سیبری به شمار می‌رود. در زمام کاهش شدید دما در زمستان‌ها، رودخانه لنا کاملا یخ می‌بندد، به طوری که می‌توان از آن به عنوان یک جاده فصلی استفاده کرد! گفتنی است این منطقه نزدیک به شش منطقه زمانی از مسکو پایتخت روسیه دورتر است. یکی از شگفتی‌های این منطقه، امکان پیدا کردن تمامی عناصر موجود در جدول تناوبی داخل آن است!

بر اساس افسانه‌های قدیمی مردم این منطقه، زمانی که آفریدگار مشغول پرواز بر فراز کره زمین به منظور توزیع نعمات و منابع طبیعی در نقاط مختلف بود، بعد از رسیدن به یاکوتسک دستانش به طور کامل یخ زد، به همین دلیل هر چه در دست داشت در این منطقه فرود آمد.

ورخویانسک، سیبری روسیه

کمترین دمای ثبت شده: منفی 69.8 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

اگر تا امروز تصور می‌کردید سردترین نقاط دنیا در آلاسکا آمریکا واقع شده‌اند، کاملا در اشتباه بودید، چرا که این مقام در دستان سیبری روسیه است. ورخویانسک از نظر کاهش دمای بیشینه هوا یکی دیگر از وحشتناک‌ترین و سردترین مناطق دنیا بوده و در نزدیکی قطب شمال قرار دارد. این شهر کوچک در سال 1638 کشف شد و از آن زمان تا سال 1917، به عنوان محلی برای تبعید زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ورخویانسک علاوه بر دست دست داشتن رکورد سومین منطقه بسیار سرد در سرتاسر کره زمین، سومین شهر کوچک روسیه نیز به شمار می‌رود. شگفتی ورخویانسک این است که اگرچه دمای آن در زمستان‌ها به طور وحشتناکی کاهش پیدا می‌کند، اما طیف گسترده‌ای از درجه حرارت‌ها طی فصل‌های مختلف درونش رخ می‌دهد. میانگین دمای ماهانه در دی ماه حدود منفی 45.8 درجه بوده و در مرداد، این میانگین به 16 درجه بالای صفر می‌رسد! شگفت‌انگیز نیست؟

اویمیاکن، سیبری روسیه

کمترین دمای ثبت شده: منفی 71.2 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

اویمیاکن سیبری، سردترین نقطه دنیا با ساکنان دائمی است. این روستا که از قطب شمال حدود 350 کیلومتر فاصله دارد، نزدیک به 210 هزار نفر را در خود جای داده، هر چند زمین آن همواره منجمد است. در این منطقه، مدارس زمانی که دمای هوا به کمتر از منفی 52 درجه می‌رسند، تعطیل خواهند شد.

ساکنان یکی از سردترین نقاط کره زمین همیشه خودروهایشان را روشن نگه می‌دارند، چرا که گرم کردن ماشین در چنین هوایی به منظور راه انداختن آن یکی از دشوارترین کارهایی است که می‌توان تصور کرد! این نقطه دنیا نیز پیشتر به منظور تبعید زندانی‌های سیاسی شوروی سابق مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فلات شرق قطب جنوب

کمترین دمای ثبت شده: منفی 100 درجه سانتیگراد

سردترین نقاط کره زمین

در لیست سردترین نقاط کره زمین به غول مرحله آخر می‌رسیم. فلات شرق قطب جنوب بین گنبد آرگوس و گنبد فوجی قرار داشته و به گفته محققان، کاهش دمای بیشینه آن تا منفی صد درجه سانتیگراد نیز می‌رسد! نه تنها این منطقه سردترین نقطه کره زمین تلقی می‌شود، بلکه این کمترین دمای ممکن بر روی کره زمین به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، در کره خاکی امکان کاهش دما بیشتر از این میزان وجود ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. من سرد ترین نقطه جهان از خیلی وقت پیش و هر سایت هر کسی میدونست خود منم اویمیاکن میدونستم میدونم نمیدونم منفی 100 درجه واقعیت داره یا نه چون اینجور چیز امکان نداره من نه اینو از کسی شنیده بودم نه تو سایت دیگه دیده بودم اولین بارم منفی صد درجه میبینم

  2. شما عکس اولیه رو ببین همه تو همون حالت یخ زدن خود عکاس عکس اخرش بوده چه لباسی میخواد چه جنسی می خواد چه فناوری میخواد بتونی بری داخل دمای 100 درجه فکر کنم نباشه اصلا

  3. هرچی کهستاز گرما خیلی بهتره .من خودم بدترین سرما رو ترجیح میدم😖😖

  4. این مردمش چجوری دووم میارن . فک کنم کلا مژه هاشونم یخ بزنه نشه پلک زد

  5. اخ الان این سرما بدجور مزه میده