بارش شهابی برساوشی

تصاویری دیدنی از بارش شهابی برساوشی 21 مرداد ماه

در هفته‌ی جاری، برخی از ساکنان نیمکره شمالی زمین فرصت تماشای یک آتش بازی طبیعی در آسمان شب را پیدا کردند که حاصل بارش شهابی برساوشی بوده است. عکاسان نجومی، تصاویری از این پدیده زیبا به ثبت رسانده‌اند که شما را به دیدن آن‌ها دعوت می‌کنیم.

اوج این شهاب باران، شامگاه یکشنبه 21 مرداد تا سحرگاه دوشنبه 22 مرداد رخ داد و در هر دقیقه حدود 60 تا 70 شهاب نورانی در آسمان قابل رویت بودند. نو بودن ماه در این شب‌ها نیز مزید بر علت شد تا رصدگران، دید واضح‌تری از بارش شهابی برساوشی امسال داشته باشند. همزمان با ظهور این گوی‌های آتشین در آسمان شب که حاصل سوخته شدن سنگ‌های فضایی پس از ورود به اتمسفر زمین بود؛ علاقه‌مندان در اقصی نقاط دنیا، فرصت را مغتنم شمرده و اقدام به ثبت تصاویری زیبا از شهاب باران کردند.

این تصویر توسط یکی از عکاسان نجومی با نام «سرجیو گارسیا ریل» در تاریخ 21 مرداد به ثبت رسیده است که در آن می‌توان بارش شهابی برساوشی را بر فراز دریاچه اسپراگ در پارک ملی کوهستان راکی مشاهده کرد.

بارش شهابی برساوشی 21 مرداد 97

در پارک ملی گالیچیکای مقدونیه، عکاس نجومی «استویان استویانوفسکی» تصویر این رویداد را در آسمانی صاف و پرستاره و با چشم‌اندازی کوهستانی به ثبت رساند. به گفته‌ی او، این عکس در نزدیکی یک آبشخور و ساعت 23 به وقت محلی گرفته شده است.

بارش شهابی برساوشی 21 مرداد 97

«تایلر لیویت» نیز در حومه لاس وگاس، این تصویر را از یک شهاب درخشان که به سمت مریخ سیر می‌کند، شکار کرد. نزدیک شدن سیاره سرخ به زمین در این شب‌ها، آن را درخشان‌تر کرده و جلوه‌ی زیباتری به این عکس داده است.

بارش شهابی برساوشی 21 مرداد 97

در جنوب آیداهو نیز، عکاس نجومی «کاترین اوستدیک» این عکس را از فرزند خود گرفته که صبورانه در حال رصد کردن آسمان است. البته در این تصویر اثری از شهاب باران دیده نمی‌شود؛ اما مریخ به عنوان درخشان‌ترین شی در آسمان شب، خودنمایی می‌کند.

بارش شهابی برساوشی 21 مرداد 97

بر خلاف بسیاری از علاقه‌مندان ساکن امریکا که به دلیل هوای ابری یا دود ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها، فرصت تماشای این بارش شهابی برساوشی را از دست دادند؛ اکثر اروپایی‌ها از نعمت داشتن هوای صاف در این شب‌ها برخوردار بودند. «جیانلوکا ماسی» نیز از با استفاده از این فرصت، از جوار قلعه‌ی سانتا ماریای ایتالیا و در قالب پروژه تلسکوپ مجازی، اقدام به پخش زنده‌ی تصاویر شهاب باران در فضای مجازی کرد.

بارش شهابی برساوشی 21 مرداد 97

البته اگرچه نقطه اوج بارش شهابی برساوشی سپری شده است، اما زمین هنوز در تیررس این شهاب ها قرار دارد و تا اواخر ماه آگوست (حدود دو هفته‌ی آینده) همچنان می‌توان آن‌ها را رویت کرد. رویداد این‌چنینی بعدی، بارش شهابی جباری (Orionid) است که بهترین زمان برای تماشای آن، 29 و 30 مهر ماه خواهد بود.