داروی پیشگیری از ایدز

داروی پیشگیری از ایدز را حالا می‌توان مستقیما در خانه تست کرد

استارتاپ Nurx در اقدامی تازه، ارسال پستی کیت‌های تست داروی پیشگیری از ایدز در خانه را آغاز کرد. با این کار دیگر نیازی به تحمل مراحل سخت مراجعه به کلینیک و مواجهه با پزشک نخواهد بود.

در حرکتی که می‌تواند ـآغازگر برنامه‌های بزرگتر برای ارسال داروهای تجویزی باشد، یکی از استارتاپ‌های سیلیکون ولی با نام “Nurx” از روز چهارشنبه کار تست خانگی داروی پیشگیری از ایدز Truvada را آغاز کرد.

مصرف روزانه قرص‌ها که تخمین زده می‌شود آلوده شدن افرادی که در معرض خطر هستند را بیش از 90 درصد کاهش می‌دهد، کار آسانی نیست. در واقع چندین ماه طول می‌کشد تا افراد مختلف بتوانند داروی PrEP (پیشگیری پیش از در معرض قرارگرفتن) را دریافت کنند. سرویس جدید Nurx برای کاهش همین زمان و رساندن آن به چند روز طراحی شده است.

بعد از شروع آزمایش این دارو هنگام متولد شدن نوزاد و کنترل و پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به فرزند در سال 2015، سال گذشته، این استارتاپ کالیفرنیایی داروی Truvada (که با نام PrEP نیز شناخته می‌شود) را هم به لیست سرویس‌های خود اضافه کرد. سال گذشته، Nurx با کمک بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیلیکون ولی موفق به جذب سرمایه 36 میلیون دلاری شد. این شرکت همچنین چلسی کلینتون (Chelsea Clinton)، فرزند هیلاری کلینتون را هم به هیئت مشاوران اضافه کرد.

در حال حاضر، استارتاپ‌های انگشت‌شماری هستند که داروی پیشگیری از ایدز را در مدت زمانی کوتاه در اختیار خریداران قرار می‌دهند، اما این نخستین باری است که یکی از این شرکت‌ها به آزمایش خانگی روی آورده است؛ سخت‌ترین بخش برای دسترسی پیدا کردن به PrEP.

داروی پیشگیری از ایدز

“Hans Gangeskar”، موسس و مدیر ارشد اجرایی Nurx اقدام جدید شرکت را یک حرکت برجسته و بسیار مهم برای پیشگیری از شیوع HIV می‌داند. وی در گفتگویی با بیزنس اینسایدر، ضمن اشاره به کنار زدن یکی از موانع کلیدی در درمان، گفت بسیار امیدوار است که بتوانند این دارو را در مدت زمانی کوتاه در اختیار کلینیک‌های اجتماعی قرار دهد.

در حال حاضر، دسترسی به PrEP محدود است. جدای از نیاز به مراجعه به یک مرکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی، برای دریافت نسخه هم لازم است بیماران به کلینیک مراجعه کرده و با درخواست PrEP (مکالمه‌ای که برای بسیاری از افراد وحشتناک است)، امیدوار باشند که ارائه‌کننده، دارو را برای آنها تجویز کند. در اغلب موارد، بیماران برای چندین مرتبه ویزیت و انجام آزمایش‌های بیشتر، به متخصصان بیماری‌های عفونی ارجاع داده می‌شوند.

Jessica Horwitz، رییس بخش توسعه بالینی Nurx، در گفتگو با بیزنس اینسایدر به نیاز به حضور فیزیکی افراد در کلینیک‌ها اشاره کرد و گفت که «وارد شدن به اولین بخش در اغلب موارد سخت‌ترین بخش است.» آنها با سرویس جدید خود این راه پرپیچ‌وخم را برای افرادی که به دارو نیاز دارند، کوتاه کرده‌اند.

چگونه داروی پیشگیری از ایدز را دریافت کنیم؟

برای دریافت داروی پیشگیری از ایدز ، بیماران ابتدا باید از طریق وب‌سایت Nurx، فرمی مخصوص را برای درخواست ارزیابی توسط یکی از ارائه‌کننده‌های خدمات بهداشتی در شبکه این استارتاپ تکمیل کنند تا متوجه شوند که دریافت دارو ایده خوبی هست یا نه.

بیش از 1.2 میلیون نفر در آمریکا به ویرویس HIV مبتلا هستند و مردانی که با جنس موافق خود رابطه دارند، بیش از سایرین در معرض خطر هستند. خانم‌ها و آقایان دگرجنس‌گرا که رابطه محافظت‌نشده داشته یا از داروهای تزریقی استفاده می‌کنند هم در معرض خطر هستند.

سپس، بیماران یک کیت تست را در بسته پستی از Nurx دریافت خواهند کرد. در پروسه‌ای مشابه سرویس‌های آزمایش خانگی ژنتیک مثل Ancestry یا 23andMe، بیماران نمونه‌های شخصی را جمع‌آوری کرده و آن را برای آزمایشگاه‌های مورد تایید Nurx ارسال می‌کنند. به جای ارسال نمونه‌ای از بزاق دهان، لازم است بیماران نمونه‌هایی از خون و ادرار خود را هم برای آزمایشگاه ارسال کنند. این کار برای اطمینان از اینکه بیماران HIV مثبت نیستند و کلیه‌های آنها به درستی کار می‌کند، انجام می‌شود. در واقع اطمینان از این دو موضوع، برای مصرف دارو اهمیت دارد.

زمانی که مراحل مذکور به پایان می‌رسد، بیماران، داروی PrEP را مستقیما در منزل خود دریافت خواهند کرد؛ بدون اینکه نیاز به حضور فیزیکی در کلینیک‌ها باشد.

داروی پیشگیری از ایدز

مدل دریافت داروی پیشگیری بدون نیاز به حضور در کلینیک‌ها، به یک رویه بزرگ در آمریکا تبدیل شده است. ژوئن، آمازون با خرید داروخانه آنلاین PillPack، گامی مهم در جهت ارائه خدمات بهداشتی برداشت.

چند روز پیش نیز داروخانه بزرگ CVS Health با همکاری خدمات پستی ایالات متحده آمریکا (USPS)، برنامه‌ای جدید را برای ارسال پستی داروهای پیشگیری از تقریبا 10 هزار فروشگاه معرفی کرد. هم‌اکنون نیز تعداد انگشت‌شماری از استارتاپ‌ها مثل Nimble و Capsule، سرویس‌هایی مشابه را با استفاده از خدمات تحویل پیک، به همراه داروخانه‌های مستقل ارائه می‌کنند.

PrEP قدم منطقی بعدی برای ما بود چرا که به راحتی می‌توان آن را از طریق دورپزشکی انجام داد، اما تعادل ما برای رشد، پیدا کردن زمینه‌های بالینی است؛ جایی که نیاز به [دارو] وجود دارد و جایی که دسترسی یک مشکل است.

کیت‌های خانگی تست داروی پیشگیری از ایدز در 19 ایالت مختلف در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. سرویس کنترل تولد Nurx نیز هم‌اکنون در 20 ایالت مختلف در دسترس مردم بوده و توسط اغلب فرم‌های بیمه سلامتی پوشش داده می‌شود و این یعنی برای اغلب مشتریان، این سرویس رایگان است.

تیم Nurx در حال بررسی زمینه‌های دیگر سلامت جنسی بوده و تا پایان سال، برنامه‌های جدیدی را معرفی خواهد کرد. Horowitz گفت سال آینده به تفکر در مورد راه‌های رشد مراقبت اولیه اختصاص خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ایران بدجوری توی ایدز گیر افتاده

  2. کسی تست کرده؟ جواب گرفته؟ چه تضمینی داره اخه