بازگشت گوگل به چین

بازگشت گوگل به چین بعد از اعتراض کارکنان محقق شد

بازگشت گوگل به چین در حالی اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کاربران به سیاست‌های کنونی شرکت در عدم شفاف‌سازی فرآیند‌ها اعتراض کردند. اعتراض کارکنان گوگل سبب شد بزرگترین موتور جستجوی دنیا سرانجام به فکر راهی به منظور بازگشت به چین بیفتد.

در ابتدای ماه میلادی جاری خبری مبنی پیدایش پروژه‌ای با نام Dragonfly منتشر شد که هدف از آن، بازگرداندن بزرگترین موتور جستجوی دنیا به کشور چین بود. البته نکته مهم اینجا است که قرار بود مکانیزم‌های عملکردی گوگل به منظور استفاده کاربران چینی تغییر پیدا کرده و محتواها بر اساس قوانین سانسور این کشور فیلتر شوند.

بازگشت گوگل به چین

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یک نامه توسط کارمندان گوگل با هدف افزایش شفافیت پیرامون پیامدهای اخلاقی نوشته و تاکنون به دست هزار و چهارصد نفر از کارمندان شرکت امضا شده است. در این نامه از رهبران گوگل خواسته شده در همکاری با کارکنان شرکت، فرآیند نظارت بهتر و شفافیت بیشتری در سیستم پیاده‌سازی کنند.

اعضای امضاکننده نامه توقع دارند پروژه‌های آینده دارای یک ساختار بررسی اخلاقی باشند. از مسئولان بالادست گوگل همچنین خواسته شده تا ارتباطات داخلی قابل مشاهده‌ای پیرامون هر زمینه جدیدی از نگرانی‌های اخلاقی قابل توجه داشته باشند.

بازگشت گوگل به چین

در سال 2010، گوگل با هکرهای چینی به مشکل برخورد کرد و به همین دلیل در پاسخ، بیشتر سرویس‌های خود را در این کشور تعطیل کرد. سرمایه‌گذاران در حال حاضر از عدم تلاش گوگل به منظور پیدا کردن راهی برای بازگشت به چین ناراضی بوده و مدتی است فشار را بر روی رهبران این شرکت افزایش داده‌اند تا سرانجام خواسته بازگشت گوگل به چین محقق شود. تعداد قابل توجهی از کارمندان گوگل نیز شرکت را به خاطر از دست دادن بزرگترین جامعه کاربران اینترنتی سرزنش کرده و توقع دارند به وسیله پیاده‌سازی ساز و کارهای درخواست شده، زمینه بازگشت کاربران چینی به موتور جستجوی گوگل فراهم شود.