دوربین نیکون Z6

دوربین نیکون Z6 با سنسور فول فریم 24.5 مگاپیکسلی معرفی شد

دوربین نیکون Z6 با سنسور 24.5 مگاپیکسلی در لندن معرفی شد. در ادامه، نگاهی عمیق به مشخصات، امکانات و قیمت دوربین بدون آینه و فول فریم نیکون زد ۶ خواهیم داشت.

بعد از شایعات و تیزرهای فراوان، نیکون دوربین بدون آینه و فول فریم Z6 را معرفی کرد؛ محصولی جدید که می‌توان آن را یک رقیب جدی برای Sony A7 III در نظر گرفت. بسیاری از مشخصه‌های دوربین پیش رو مشابه آن مدل بوده و شامل سنسور 24.5 مگاپیکسلی با دامنه حساسیت 100 تا 51 هزار و 200 ایزو، عکاسی پیاپی با نرخ 12 فریم بر ثانیه، 273 نقطه در فوکوس خودکار و فیلم‌برداری 4K می‌شود. نیکون زد 6 مانت لنز بسیار بزرگتری دارد که البته به لطف دسته بزرگتر، استفاده آسان‌تر از دوربین، خصوصا زمانی که از لنزهای بزرگ استفاده می‌کنید را به ارمغان می‌آورد. در واقع این دوربین می‌تواند پیامی روشن برای عکاسان حرفه‌ای باشد که تمایلی به استفاده از دوربین‌های ارگونومیک سری A7 سونی ندارند.

دوربین نیکون Z6

در بخش بیرونی، نیکون Z6 با مدل پرچمدار Z7 یکسان است و این دو مدل، امکانات مشترک بسیاری دارند. هر دوی این دوربین ها از تثبیت‌کننده داخلی پنج-محوره (VR به معنی کاهش لزرش) بهره می‌برند که نخستین بار است آن را در دوربین های نیکون با لنز قابل تعویض می‌بینیم. این محصولات همچنین رابط کاربری یکسانی داشته و با بلوتوث LE، وای فای و پشتیبانی از SnapBridge/PC به دست کاربران می‌رسند. متاسفانه، دوربین های جدید نیکون تنها از کارت‌های حافظه XQD سونی پشتیبانی کرده و فقط یک خشاب وجود دارد، اما در آینده پشتیبانی از کارت‌های CFexpress Type B به آنها افزوده خواهد شد. در بخش پشتی هرکدام از این محصولات می‌توان یک نمایشگر لمسی را برای انجام تنظیمات لازم پیدا کرد، اما عدم چرخش آن احتمالا ویدیو بلاگرها را ناراحت می‌کند.

جدای از آن، Nikon محصولی قدرتمند را برای فیلم‌برداران طراحی کرده است. در نیکون Z6 پورت‌های اختصاصی برای هدفون و میکروفون وجود دارد و در هر دوی دوربین‌ها از ضبط ویدیوهایی با وضوح 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه و 1080p در نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. نیکون Z6 و Z7 همچنین از فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز برای ویدیوها پشتیبانی می‌کنند تا این دوربین توانمند با محصولات شرکت‌های سونی و کانن در یک رده قرار گیرد. فراتر از آن، شما قادر به ضبط ویدیوهای 10 بیتی با وضوح 4K با پروفایل رنگی N-log نیکون از طریق پورت HDMI به Atomos یا دیگر رکوردرها هستید. نیکون مدعی وجود بازه دینامیکی 12 استاپ است که می‌توان آن را یک ویژگی فوق‌العاده برای افرادی در نظر گرفت که می‌خواهند بیشترین کنترل را روی کنتراست و رنگ داشته باشند.

دوربین نیکون Z6

تفاوت اصلی میان دوربین های جدید نیکون، نوع سنسورهای آنها است. نیکون زد 6 سنسوری با وضوح پایین‌تر دارد (24.5 مگاپیکسلی در برابر سنسور 45.7 مگاپیکسلی Z7) و تعداد نقاط فوکوس آن نیز پایین‌تر است (273 در مقایسه با 497 نقطه در Z7). در بخش مثبت ماجرا، Z6 پیکسل‌های بزرگتری دارد که می‌توانند نور بیشتری را دریافت کنند؛ به همین جهت دامنه حساسیت این دوربین بین 100 تا 51 هزار و 200 است، در حالی که Z7 با دامنه حساسیت 64 تا 25 هزار و 600 ارائه می‌شود. این دوربین همچنین می‌تواند تصاویر را با سرعت بالاتر ثبت کند (12 فریم بر ثانیه در مقایسه با 9 فریم بر ثانیه در Z7). برای ویدیوها، Z6 قادر به انجام بازخوانی یک سنسور فول فریم است، در حالی که Z7 باید از برخی پیکسل‌ها عبور کرده یا برای جلوگیری از آن، از APS-C استفاده کند.

در کنار این دوربین‌ها، سازندگان یک سیستم لنز جدید با نام Z-Mount را هم معرفی کرده‌اند. این سیستم با “flange distance” یا «فاصله بین گیره لنز و سنسور» 16 میلی‌متری ارائه شده که یک سوم آن روی f-mount است. به علاوه، حالا قطر آن نیز با 17 درصد افزایش به 55 میلی‌متر رسیده است. فاصله کوتاه‌تر به نیکون اجازه ساخت دوربین های کامپکت با لنزهای سوپر واید را می‌داد که پیش از آن، سازندگان قادر به تولید آنها نبودند، در حالی که flange distance بزرگتر اجازه ورود نور بیشتر به سنسور و گوشه‌ها را می‌دهد. در عوض، همین موضوع باعث می‌شود نیکون لنزهایی بسیار درخشان همچون 58mm f/0.95 Z-Noct Nikkor را که در آینده معرفی خواهد شد، تولید کند.

دوربین نیکون Z6

نیکون سه لنز اولیه Z-Mount را که با دوربین های جدید در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، معرفی کرده است: 24-70mm f/4 zoom ،50mm f/1.8 prime و 35mm f/1.8 prime. سه لنز احتمالا شما را محدود خواهد کرد، ولی اگر پیش از این صاحب لنزهای مختلف هستید، نیکون آداپتور 250 دلاری FTZ F-Mount را هم نمایش داده است که با تمام 90 لنز فعلی نیکون سازگاری دارد. این وفق‌دهنده فاقد اجزای اپتیکال بوده و با آن کیفیت تصاویر ثبت‌شده کاهش پیدا نخواهد کرد. به این موارد باید پشتیبانی از فوکوس خودکار، Focus-Peaking، کلید AE lock، عکاسی سایلنت و تثبیت‌کننده داخلی را هم اضافه کرد. نیکون قصد دارد طی چند سال آینده، مجموعه‌ای از لنزهای جدید را نیز معرفی کند.

آداپتور می‌تواند مشکلات لنز را برا کاربران DSLR حل کند، اما موضوع مهم منظره‌یاب الکترونیکی نیز وجود خواهد داشت. بسیاری از کاربران حرفه‌ای دوربین های DSLR هم‌چنان نسبت به عملکرد مناسب منظره‌یاب‌های الکترونیکی مشکوک بوده و تصور می‌کنند آنها نمی‌توانند بی‌درنگی و وضوح منظره‌یاب‌های نوری را فراهم کنند. پاسخ نیکون به این دسته از کاربران، منظره‌یاب الکترونیکی 3.69million dot 0.8X OLED با پوشش 100 درصدی است. نیکون باور دارد منظره‌یاب‌های الکترونیکی به اندازه صفحه اولد که در برابر آنها قرار می‌گیرد، مهم هستند؛ به همین دلیل آنها از عدسی‌های ناکروی ضد انعکاس و پوشش فلورین در پنجره چشمی بهره برده‌اند.

دوربین نیکون Z6

طی رویدادی که در لندن برگزار شد، استیو دنت (Steve Dent) از «انگجت» شانس عکاسی با دوربین نیکون Z6 را پیدا کرد. او می‌گوید سازندگان برای مغلوب کردن سونی، دقیقا همان‌گونه که او می‌خواسته عملکرد کرده‌اند. دوربین نیکون Z6 بسیار زمخت به نظر می‌رسد و به لطف دسته بزرگتر، ارگونومی بهتری در مقایسه با Sony A7 III دارد. در همین حال، به شکلی غافلگیرکننده هم سبک است.

در بررسی کوتاهی که طی این رویداد انجام شد، دوربین زد 6 می‌توانست تصاویر را با سرعت و کیفیتی بسیار بالا ثبت کند و عملیات فوکوس نیز به خوبی انجام می‌شد. بعد از ثبت سریع چند تصویر، فقط تعداد کمی از آنها بدون فوکوس مناسب ذخیره شده بودند. (برای نخستین‌بار در محصولات نیکون) سیستم ویدیو از قابلیت فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز هم بهره می‌برد و این سیستم حداقل به اندازه Sony A7 III (اگر بهتر نباشد) در ردیابی سوژه‌ها و فوکوس مجدد توانمند است.

برای درک بهتر عملکرد سیستم جدید لنز، استیو دنت با استفاده از لنزهای F-Mount یعنی مدل‌های Nikkor 14-24mm f/2.8 و Nikkor 24-70mm f/2.8 چند تصویر مختلف ثبت کرد. سپس او مدل‌های Z-Mount 35mm f/1.8 prime و Z-Mount 24-70mm f/2.8 را امتحان کرد. لنزهای قدیمی در زمینه سرعت فوکوس خودکار و دقت عملکردی فوق‌العاده داشتند و در مقایسه آنها با لنزهای Z-Mount، افت کیفیت خاصی دیده نمی‌شد. آداپتور وزن و ضخامت چندانی را اضافه نمی‌کند، در نتیجه عکاسی با یک لنز بزرگ F-Mount اگر از عکاسی با یک D4 یا D850 آسان‌تر نباشد، سخت‌تر هم نخواهد بود.

نیکون با امکان‌پذیر کردن ضبط ویدیوهایی 4K با عمق رنگ 10 بیتی، گامی پررنگ در زمینه فیلم‌برداری با محصولات خود برداشت و دوربین نیکون Z6 با پاناسونیک GH5s که در یک بازه قیمتی هستند، رقابت می‌کند. این در حالی‌ست که چنین چیزی را در هیچ‌کدام از دوربین های شرکت سونی نمی‌توانیم پیدا کنیم. به هر صورت، ویدیوی 10 بیتی اکسترنال به بالا رفتن نرخ داده کمک کرده و پروفایل N-log هم درجه‌بندی رنگ و ایجاد ویدیوهای HDR را آسان‌تر خواهد کرد.

قیمت دوربین نیکون Z6

دوربین نیکون Z6 با امکاناتی فوق‌العاده توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند؛ اما یک موضوع مهم دیگر نیز وجود دارد: قیمت. در این زمینه خبر خوبی برای شما داریم.

دوربین نیکون Z6 بعد از عرضه Z7 در ماه سپتامبر (شهریور)، اواخر سال جاری میلادی با قیمت 2 هزار دلار (2 هزار و 99 پوند) ارائه خواهد شد. مدل دیگر به همراه Z-Mount 24-70mm f/4 نیز 2 هزار و 600 دلار (2699 پوند) قیمت خواهد داشت. در واقع، دوربین پیش رو همانند Sony A7 III قیمت‌گذاری شده است تا در نهایت شاهد یک رقابت جدی میان دوربین های بدون آینه فول فریم باشیم. هم‌اکنون پیش‌فروش دوربین نیکون زد 6 از طریق B&H Photo و Adorama آغاز شده است.

گالری عکس دوربین نیکون Z6

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چرا اینمقدر فریم دوربینش پایینه