اسکلت درون تابوت

با بررسی محتویات تابوت تاریخی مصر پرده از برخی اسرار آن برداشته شد

اخیرا کشف یک تابوت تاریخی در شهر اسکندریه مصر که سه اسکلت انسان را در خود جای داده بود، خبرساز شد. حالا باستان‌شناسان با بررسی این اسکلت‌ها، آن‌ها را متعلق به دو مرد و یک زن می‌دانند که در اوایل دوره بطلمیوسی (سال 305 تا 30 پیش از میلاد) می‌زیستند.

در هنگام برداشتن درپوش این تابوت تاریخی عظیم و 27 تنی، هیچ کتبیه‌ یا دست نوشته‌ای که هویت اسکلت‌های درون آن را فاش سازد، یافت نشد و نفوذ گنداب به داخل تابوت نیز، سبب وارد آمدن آسیب به این اسکلت‌ها و سخت‌تر شدن کار محققان شده بود.

تابوت تاریخی مصر

در ابتدا تصور می‌شد که بقایای سه افسر نظامی در این تابوت باستانی به خاک سپرده شده است اما با توجه به جنسیت مونث یکی از آن‌ها، این فرضیه رد شد؛ زیرا با چشم‌پوشی از برخی موارد استثنا، باید گفت که معمولا زنان در قوای نظامی مصر باستان عضویت نداشتند.

پس این بقایا متعلق به چه کسانی است؟ پاسخ این سوال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما وزارت آثار باستانی مصر با بررسی استخوان‌ها، به اطلاعاتی درباره آن‌ها دست یافت.

هویت اجساد درون این تابوت تاریخی همچنان نامعلوم است

زن مورد اشاره در هنگام مرگ بین 20 تا 25 سال سن داشته و بلندی قامت او نیز 164 سانتی‌متر متر بوده است. هر دو مرد اما سن بیشتری داشتند؛ به طوری که محققان سن یکی از آن‌ها را بین 35 تا 39 و دیگری را بین 40 تا 44 سال تخمین زده‌اند. قد آن‌ها نیز به ترتیب 165.5 و 184.5 سانتی‌متر اندازه‌گیری شد.

اسکلت مرد مسن‌تر یک ویژگی جالب توجه برای باستان‌شناسان هم داشت؛ حفره‌ای کوچک با قطر کمتر از 2.5 سانتی‌متر در جمجمه که ظاهرا این مرد مدت زیادی را با این جراحت بهبود یافته، زندگی کرده است.

اسکلت

این حفره احتمالا ناشی از عملی موسوم به تریپنیشن (trepanation) بوده است که شامل سوراخ کردن تعمدی جمجمه با مته یا چیزی شبیه به آن برای درمان گستره وسیعی از بیماری‌ها از جمله سردرد، شکستگی، صرع و فشار خون می‌شود.

به گفته‌ی «زینب حشیش» مدیر مرکز مطالعات بقایای استخوانی در وزارت آثار باستانی مصر:

این نوع عمل جراحی سابقه طولانی دارد و قدیمی‌ترین جراحی شناخته شده در دوران ماقبل تاریخ محسوب می‌شود؛ اما در مصر باستان چندان مرسوم نبود و در تعداد کم‌شماری از جمجمه‌های باستانی کشف شده در مصر، حفره‌های ناشی از این نوع جراحی دیده شده است.

همچنین محققان عقیده دارند که این اجساد در بازه‌های زمانی متفاوتی درون تابوت قرار گرفته‌اند؛ چرا که اسکلت‌های یافت شده روی یکدیگر تلنبار شده بودند.

محتویات تابوت تباستانی مصر

از درون تابوت تاریخی اسکندریه، سه لوح طلایی نیز به سلامت بیرون کشیده شد. روی این لوح‌ها، نقش و نگارهایی وجود دارد و باستان‌شناسان در تلاش برای بررسی و احتمالا رمزگشایی از آن‌ها هستند. محققان مایع قرمز رنگ درون تابوت را نیز ناشی از نفوذ گنداب فاضلاب به آن و درآمیختن با پوشش تجزیه شده‌ی اسکلت‌ها می‌دانند. جالب اینکه چندی پیش هزاران نفر با امضای طوماری خواستار نوشیدن این مایع شده بودند.

همچنان بررسی‌های بیشتر با استفاده از سی-تی اسکن و آزمایش DNA در دست اقدام است تا مشخص شود که آیا همه‌ی این اجساد متعلق به یک خانواده بوده‌اند یا خیر؟