فناوری نمایشگر محصولات اپل

احتمال تغییر فناوری نمایشگر محصولات اپل برای کاهش مصرف انرژی

“IHS Markit” در گزارشی جدید از تغییر فناوری نمایشگر محصولات اپل به منظور افزایش طول عمر باتری خبر داد. اما آیا از این تکنولوژی در آیفون های 2018 استفاده می‌شود؟

تحلیل‌گران مرکز تحقیقاتی IHS Markit از احتمال استفاده از اکسید پلی‌کریستالی کم‌دما (LTPO) به جای ترانزیستور لایه نازک پلی‌سیلیکون کم‌دما (LTPS TFT) که هم‌اکنون در بک پلین نمایشگرهای اولد استفاده می‌شود، خبر دادند. بک پلین بخشی از صفحه نمایش است که از آن برای روشن یا خاموش کردن پیکسل‌ها استفاده می‌شود و به همین جهت، این بخش برای مصرف انرزی، وضوح صفحه یا حتی نرخ بازخوانی مسئول است.

فناوری نمایشگر محصولات اپل

مطابق با این گزارش، اپل سه پتنت مرتبط با LTPO را در سال‌های 2014، 2015 و 2018 ثبت کرده است. تحلیل‌گر این گزارش، “David Hsieh” یک سوال جالب در این رابطه مطرح کرده است: اگر اپل پنل‌های اولد خود را از دیگر شرکت‌ها تامین می‌کند، چرا به ساخت سیستم بک پلین اختصاصی خود بدون همکاری با تامین‌کنندگان OLED علاقه‌مند است؟ او چند پاسخ برای این سوال دارد:

  • برای مشارکت و درگیری نزدیک‌تر در فناوری و هزینه اجزای اولد انعطاف‌پذیر
  • برای کاهش مصرف انرژی در محصولات اپل
  • برای دست‌یابی به تحرک الکترونی بالا برای وضوح بالاتر نمایشگرها
  • برای مدیریت بهتر زنجیره تامین صفحه نمایش ها و شرکای تجاری

در صورت نغییر فناوری نمایشگر محصولات اپل و استفاده از LTPO، مصرف انرژی صفحه نمایش می‌تواند 5 تا 15 درصد کاهش پیدا کند (به تصویر بالا نگاه کنید). هرچند، در این زمینه همه چیز مثبت نیست. هم‌اکنون LTPO به ترانزیستورهای لایه نازک بزرگتری نیاز دارد که معنای آن، قرارگیری ترانزیستورهای کمتر در لایه صفحه نمایش است و این یعنی نمایشگرهایی با رزولوشن پایین‌تر. در نهایت، نیاز به ماسک بزرگتر در این فناوری (20 درصد بزرگتر از LTPS) نیز به اجزای گران‌تری نیاز دارد. به این مورد باید فرآیند تولید پیچیده‌تر اجزای LTPO را هم اضافه کرد.

این تحلیل‌گر معتقد است اپل پیش از استفاده از این فناوری در آیفون ها، آن را بر روی نمایشگر کوچکتر اپل واچ آزمایش خواهد کرد.