سیگنال موجودات فضایی از طریق برخورد ستاره های نوترونی به ما خواهد رسید!

سیگنال موجودات فضایی از طریق برخورد ستاره های نوترونی به ما خواهد رسید!

سیگنال موجودات فضایی نشانه‌ای از وجود فرازمینی‌هاست که دانشمندان برای دهه‌ها به دنبال کشف آن بوده‌اند؛ با این وجود دانشمندانی از کشور ژاپن به تازگی پدیده برخورد ستاره های نوترونی را به عنوان فرصتی برای پیدا کردن این سیگنال‌ها معرفی کرده‌اند.

سیگنال موجودات فضایی در صورت واقعی بودن این موجودات می‌تواند تنها راه ارتباطی آن‌ها با سیاره ما باشد؛ از سال‌های گذشته تاکنون تحقیقاتی با نام اختصاری ستی (SETI) و با هدف کشف هوش فرازمینی در جریان بوده و دانشمندان زیادی در تلاش برای دریافت این سیگنال‌ها، تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

از طرف دیگر، در چند ماه گذشته خبر مشاهده برخورد دو ستاره نوترونی برای اولین بار در تاریخ، جنجال‌های زیادی را در دنیای ستاره شناسی به وجود آورد و بسیاری از پژوهشگران را شگفت‌زده کرد. در همین رابطه، دانشمندانی از دانشگاه کیوتو ژاپن با ارتباط دادن جستجو برای کشف سیگنال موجودات فضایی و بحث برخورد این اجرام آسمانی، اعلام کرده‌اند که از طریق مشاهده ادغام ستاره‌ های نوترونی فرصت ارزشمندی برای تایید وجود فرازمینی‌ها در جهان اطراف ما به وجود می‌آید.

سیگنال موجودات فضایی از طریق برخورد ستاره های نوترونی به ما خواهد رسید!

تحقیق جدید در مورد دریافت سیگنال موجودات فضایی

یوکی نیشینو (Yuki Nishino)‌، فیزیکدانی ژاپنی که با همکاری یکی دیگر از پژوهشگران ژاپن مقاله مربوط به این نظریه را منتشر کرده‌اند، در این رابطه می‌گوید که اگر تمدنی فرازمینی در کهکشان دیگری وجود داشته باشد و این موجودات فضایی هم قصد داشته باشند که با ساکنان زمین ارتباط برقرار کنند، کمک گرفتن از سیگنال‌های قوی ایجادشده با برخورد ستاره های نوترونی و امواج گرانشی این اتفاق می‌تواند ایده هوشمندانه‌ای برای این فرازمینی‌ها باشد.

به صورت دقیق‌تر نیشینو می‌گوید که پدیده برخورد این اجرام تقریبا توجه تمامی ستاره شناسان ساکن زمین را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود که تجهیزات گوناگون ستاره شناسی این دانشمندان به سمت نقطه مشخصی از فضا قرار بگیرد؛ حال اگر موجودات فرازمینی بتوانند زمان وقوع این برخورد در کهکشان خود را پیش‌بینی کنند و هنگام ادغام ستاره‌ها و یا قبل یا بعد از آن سیگنال‌های مصنوعی مربوط به خود را به سمت ما بفرستند، دانشمندان می‌توانند هم زمان با بررسی پدیده در حال وقوع، از وجود این بیگانگان مشتاق باخبر شوند.

سیگنال موجودات فضایی از طریق برخورد ستاره های نوترونی به ما خواهد رسید!

تصویری خیالی از شرایط پس از برخورد ستاره های نوترونی

البته بحث پیش‌بینی برخورد ستاره های نوترونی موضوعی است که توسط دانشمندان زمینی هم قابل‌اجرا بوده و وقوع چنین اتفاقی را در اکثر مواقع می‌توان با رصد جت نورانی چرخان ایجادشده قبل از ادغام، شناسایی کرد. از طرف دیگر محققان در حال کار بر روی تجهیزات پیشرفته‌ای هستند که با ردیابی امواج گرانشی و سایر نشانه‌های موجود، تا سال‌ها پیش از برخورد زمان دقیق رخ دادن پدیده را برای ستاره شناسان مشخص می‌کنند.

سیگنال موجودات فضایی از طریق برخورد ستاره های نوترونی به ما خواهد رسید!

البته علاوه بر فرض‌های اولیه مختلفی که دانشمندان ژاپنی برای بررسی‌های خود در نظر گرفته‌اند، می‌توان اطمینان داشت که اگر قرار باشد که سیگنال موجودات فضایی از این طریق به زمین برسد، انرژی فوق‌العاده زیادی باید برای تولید سیگنال مورد نظر صرف شود و همچنین، توانایی این فرازمینی‌ها در پیش‌بینی برخورد ستاره‌ها در کهکشانشان هم باید به میزان قابل‌توجهی پیشرفته باشد.

از طرف دیگر تمدن فرازمینی فرضی مورد نظر باید نسبت به برقراری ارتباط با ما مشتاق باشد؛ فیزیکدان ژاپنی در این رابطه می‌گوید که یکی از مراحل ایجاد تمدنی فوق پیشرفته به جا گذاشتن اطلاعات مختلف از وجود آن تمدن است و چنین موجوداتی به احتمال قوی تمایل زیادی به شناساندن خود به سایر جانداران کیهان خواهند داشت.

اما نکته جالب‌توجهی که نیشینو هم به آن اشاره کرده این است که عملی کردن ایده جستجو برای سیگنال موجودات فضایی در هنگام برخورد ستاره های نوترونی نسبتا کار راحتی است و از آنجایی که دانشمندان در زمان وقوع این پدیده به هر حال تمامی توجه خود را به محل برخورد منعکس می‌کنند، با در نظر گرفتن اطلاعات موجود در حوزه ستی می‌توان به صورت هم زمان، علاوه بر بررسی پدیده، در مورد واقعی بودن فرازمینی‌ها هم اطلاعات کسب کرد.

مقاله مربوط به کار پژوهشی این تیم ژاپنی در 1 آگوست، در ژورنال “Astrophysical Journal Letters” به چاپ رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چون من به چشم خودم سفینشونو دیدم و شاید بدبین تر از من کسی وجود نداشت و همیشه میگفتم این چیزا چرته،اما الان میدونم اونها خیلی وقته هستند و وقتی با اون تکنولوژی میان زمین و سفینشون در کسری از ثانیه بدون اینکه هیچ صدایی تولید کنه ناپدید میشه پس خوب بلدن خودشونو هرجا که هستند از چشم ضعیف انسانها پنهان کنند.

  2. علتش چیه علت اون سیگنال ها

  3. علوم جهانو کشف میکنن ما هنوز گیر قیمت پرایدیم که قرارا 10 تومن بره روش

  4. عین پیام عصبی توی بدن