جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل

جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل بر روی افزایش سرعت وای فای متمرکز هستند

با شروع نمایشگاه IFA 2018، تا چند روز آینده شاهد معرفی لپ تاپ‌هایی با مشخصات سخت افزاری جدید خواهیم بود. اهالی سانتا کلارا نیز پیش از همه دست به معرفی جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل زده و از پردازنده های سری Amber Lake Y و پردازنده های سری Whiskey Lake U خود پرده برداشته اند.

نمایشگاه IFA 2018 تا ساعاتی دیگر به طور رسمی برپا خواهد شد و کمپانی‌های تکنولوژی آماده عرضه جدیدترین و بهترین محصولاتشان در برلین هستند. گرچه هنوز تا زمان شروع رسمی این نمایشگاه کمی فاصله داریم اما اینتل پیش‌قدمی کرده و دست به معرفی محصولات جدیدش زده تا هنگام معرفی مشخصات لپ تاپ‌های جدید این نمایشگاه، کسی دچار سردرگمی و کمبود اطلاعات نشود. جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل شامل سه مدل جدید از پردازنده های سری Whiskey Lake U و سه مدل جدید از پردازنده های سری Amber Lake Y می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اینتل از همان معماری سابق خود در ساخت پردازنده های نسل هشتم استفاده کرده و بنابراین شاید بهتر باشد این پردازنده‌ها را نسل 8.5 بنامیم. پردازنده‌های سری U برای کاربران آشنا هستند و پیش‌تر نیز اخباری درباره ایجاد تحولاتی در آن به گوش رسیده بود. حالا پردازنده های سری Whiskey Lake U اینتل از وای فای با سرعت بسیار بالا پشتیبانی می‌کنند و با توجه به اختصاص یافتن این سری از پردازنده‌ها به لپ تاپ‌های میان‌رده، این تحول منجر به رضایت هرچه بیشتر کاربران قشر متوسط لپ تاپ‌های جدید مجهز به چیپ اینتل خواهد شد.

جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل

جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل قادر به پشتیبانی از وای فای با سرعت چند گیگابیتی هستند

هر دو سری پردازنده های جدید سری U و سری Y به طور پیش‌فرض از دستیاران مجازی مانند کورتانا و الکسا پشتیبانی می‌کنند. این موضوع احتمال به کارگیری هرچه بیشتر دستیاران دیجیتالی را در دیوایس‌های نمایشگاه IFA 2018 را قوت می‌بخشد و احتمالا شاهد ایفای نقش بیشتری از سوی آن‌ها خواهیم بود.

با توجه به اینکه پردازنده های سری Y برای اولین بار در گروه پردازنده های نسل هشتم اینتل قرار می‌گیرند، شناسایی آن‌ها راحت خواهد بود اما این موضوع درباره سری U کمی متفاوت است، چرا که پردازنده‌های Kaby Lake R که پارسال معرفی شده بودند نیز عنوان نسل هشتم پردازنده های اینتل را یدک می‌کشیدند. با این وجود هنوز یک راه مطمئن برای شناسایی پردازنده های سری Whiskey Lake U‌ وجود دارد و آن، مشاهده متن «بهینه‌سازی شده برای ارتباطات» یا «Optimized for Connectivity» روی آن‌هاست تا هیچ خریداری دچار اشتباه نشود.

پردازنده های سری Whiskey Lake U در سه مدل زیر به تولید می‌رسند:

  • نسخه دو هسته‌ای، 4 ترد i3-U145U با فرکانس 2.1 گیگاهرتز (قابل بوست تا فرکانس 3. گیگاهرتز)
  • نسخه چهار هسته‌ای، 8 ترد i5-8265U با فرکانس 1.6 گیگاهرتز (قابل بوست تا فرکانس 3.9 گیگاهرتز)
  • نسخه چهار هسته‌ای، 8 ترد i7-8565U با فرکانس 1.8 گیگاهرتز (قابل بوست تا فرکانس 4.6 گیگاهرتز)

پردازنده های سری Amber Lake Y همگی دو هسته‌ای و 4 تردی بوده، از لحاظ قدرت پردازشی در سطح پایین‌تری نسبت به سری U قرار دارند و در این سه مدل در دسترس خواهند بود:

  • نسخه m3-8100Y با فرکانس 1.1 گیگاهرتز (قابل بوست تا 3.4 گیگاهرتز)
  • نسخه i5-8200Y با فرکانس 1.3 گیگاهرتز (قابل بوست تا 3.9 گیگاهرتز)
  • نسخه i7-8500Y با فرکانس 1.5 گیگاهرتز (قابل بوست تا 4.2 گیگاهرتز)
در علوم رایانه، اجرای یک ریسه اجرایی یا رشته اجرایی (به انگلیسی: Thread) کوچترین توالی از دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شده‌است که زمان‌بند سیستم‌عامل می‌تواند آن‌ها را به شکل مستقل مدیریت کند. به عبارتی، ترد توانایی انجام کارهای همزمان توسط یکی از هسته‌های پردازنده است. با تقسیم رقم ترد به تعداد هسته‌های پردازنده، توانایی هر هسته برای انجام کارهای همزمان ارزیابی می‌شود.

منبع: ویکی‌پدیا

به نظر می‌رسد اینتل در نمایشگاه IFA‌ امسال قصد معرفی پردازنده‌های سری Cannon Lake با معماری 10 نانومتری را ندارد و تنها شاهد جدیدترین پردازنده های نسل هشتم اینتل هستیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود چیپ‌های سری 9 این کمپانی نیز در تاریخ نهم مهرماه عرضه شوند.