تکنولوژی های موبایل

بررسی داغ‌ترین تکنولوژی های موبایل در سال 2019

سال‌ها است تکنولوژی های موبایل دستخوش تغییر و تحول اساسی قرار نگرفته و روند یکسانی را طی می‌کنند. اما با توجه به روند پیشرفت کنونی و ظهور فناوری های موبایل جدید، انتظار داریم در سال 2019 چند تکنولوژی موبایلی جدید دنیای فناوری را زیر و رو کنند. در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شاید تصور کنید منظورمان از داغ‌ترین تکنولوژی های موبایل چیزی شبیه به دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو و یا سنسور دوربین موبایل مجهز به گشودگی دریچه دیافراگم متغیر سامسونگ گلکسی اس 9 است، اما نگاه ما فراتر از این مسائل را می‌بیند. حتی دوربین سه گانه 40 مگاپیکسلی هواوی نیز آن فناوری خاص و متحول‌کننده‌‌ای نیست که به دنبالش هستیم.

ظهور تکنولوژی های موبایل جدید در محصولات تجاری

تکنولوژی های موبایل که در سال آینده در محصولات تجاری ظهور خواهند کرد، مفاهیم جدیدی تلقی نشده و سال‌ها است حضور دارند، اما وقت آن رسیده تا از یک مفهوم کلی و استفاده شده در آزمایشگاه یا نهایت چند گوشی خاص، در محصولات قابل خرید توسط عامه مردم بیشتری به کار بروند. انتظار داریم پرفروش‌ترین و بزرگترین گوشی‌ساز دنیا در حال حاضر یعنی سامسونگ، در سال آینده در زمینه تغییر و تحولات اساسی تکنولوژی های موبایل باز هم پرچمداری کند. در ادامه به بررسی فناوری های موبایل تغییردهنده بازی در سال آتی خواهیم پرداخت.

5 + 7

در حال حاضر، تراشه‌های موبایل قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارند، به طوری که چیپست بالارده‌ای همچون اسنپدراگون 845، با داشتن پردازنده هشت هسته‌ای دارای حداکثر سرعت 2.8 گیگاهرتز، جلوی سنگین‌ترین اعمال پردازشی نیز زانو نخواهد زد. با این حال، تراشه‌های پرچمدار کنونی در مقابل نسل جدید تراشه‌های موبایل مجهز به فناوری ساخت 7 نانومتری، مخصوصا در زمینه بهینگی مصرف انرژی، حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

تکنولوژی های موبایل

هواوی تراشه کایرین 980 را با فناوری ساخت 7 نانومتری تولید کرد و قرار است آیفون‌های سال جاری نیز از تراشه A12 مجهز به همین تکنولوژی قدرت بگیرند. در ذکر عظمت چیپست کایرین 980 که اولین چیپ 7 نانومتری دنیا محسوب می‌شود همین بس که درونش، 6.9 میلیارد ترانزیستور به کار رفته است! این تراشه مغز متفکر هواوی میت 20 و میت 20 پرو و همچنین دیگر پرچمداران 2019 هواوی خواهد بود.

در مقایسه با مهمترین تراشه موبایل پرچمدار کنونی یعنی اسنپدراگون 845، که از فناوری ساخت 10 نانومتری بهره می‌برد، کایرین 980 نزدیک به 20 درصد سرعت بیشتر و 40 درصد مصرف بهینه‌تری دارد. وارد شدن تراشه‌های دارای ساختار 7 نانومتری، که در دنیای فناوری برای نخستین مرتبه تولید شده‌اند، اتفاقی متحول‌کننده خواهد بود.

اما نوبت به شماره 5 می‌رسد. فناوری 5G بعد از سال‌ها تست در محیط‌های آزمایشگاهی و یا مناطق محدود، سرانجام قرار است در سال آینده توسط عموم مردم (همچنان تعدادی کم) مورد استفاده قرار بگیرد. انتظار داریم تا انتهای بهار سال آینده، نخستین گوشی پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل معرفی شود. در این زمان باید به سرعت‌های گیگابیتی فکر کنید! آیا این جزو شگفت‌انگیزترین و داغ‌ترین تکنولوژی های موبایل تا امروز نیست؟ جایگزینی 4G با 5G بسیار بااهمیت‌تر و تاثیرگذارتر از جایگزینی 3G با 4G خواهد بود.

تکنولوژی های موبایل

مهمترین کاربرد 5G، سیستم‌های بلادرنگ خواهد بود. در دسته‌بندی انواع نرم افزارها، منظور از سیستم‌های بلادرنگ آن‌ مواردی است که در صورت عدم ارسال و یا دریافت داده درونشان راس زمان مورد نیاز، فاجعه پیش خواهد آمد. مهمترین نمونه کاربرد 5G در تکنولوژی های موبایل آتی همچون IOT و مخصوصا اتومبیل‌های خودران است.

در جامعه‌ای که اتومبیل‌های خودران درونش در حرکت هستند، همه این وسایل با یکدیگر در ارتباط بوده و داده‌هایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند. به عنوان نمونه یک خودرو بعد از تشخیص یک تصادف، شی مزاحم در مسیر عبور و یا هر چیز دیگری، آن را به سایر اتومبیل‌های منطقه گزارش خواهد داد. بدیهی است در صورت عدم ارسال و دریافت سریع این اطلاعات چه مشکلی ممکن است به وجود بیاید.

اتومبیل‌های خودران

درست همانند زمانی که ما انسان‌ها پشت فرمان هستیم، تصمیم‌گیری به صورت آنی و بلادرنگ صورت می‌گیرد. به عقیده کوالکام، تکنولوژی 5G سرعتی برابر فیبر نوری را در قالب اتصال وایرلس در اختیار ما قرار می‌دهد که تضمین‌کننده عدم بروز چنین مشکلاتی است.

اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر

سال آینده انتظار داریم اسکنرهای اثر انگشت زیر نمایشگر، که امروز در تعدادی انگشت‌شمار گوشی هوشمند وجود دارند، تبدیل به یکی از داغ‌ترین تکنولوژی های موبایل سال شده و در مقیاسی گسترده‌، در تعداد زیادی گوشی به کار بروند. تعداد حدودی دستگا‌ه‌های مجهز شده به این نوع اسکنر در سال 2019 برابر 100 میلیون عدد خواهد بود. سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا، اسکنر اثر انگشت را در میان‌رده‌های سری A سال آتی به کار برده و به همین دلیل در افزایش کمی آن نقش به سزایی خواهد داشت.

تکنولوژی های موبایل

یکی از مهمترین نتایج متداول شدن آن در تکنولوژی های موبایل امکان کاهش ضخامت گوشی های هوشمند است. همچنین وقتی دیگر نیازی به قرار دادن ماژول اسکنرهای اثر انگشت کنونی نباشد، فضا برای قرار دادن دیگر ماژول‌ها باز خواهد شد. سنسورهایی که در آینده تکنولوژی های موبایل منتظر آن هستیم از نوع التراسونیک هستند و با اسکنرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش کنونی که اپتیکال بوده و سرعت پایینی دارند، تفاوت زیادی دارند. این نوع سنسور را قرار است در سامسونگ گلکسی اس 10 مشاهده کنیم.

تکنولوژی های موبایل

نسل اول اسکنرهای اثر انگشت التراسونیک کوالکام با نمایشگرهای دارای حداکثر ضخامت 300 میکرون کار می‌کرد، اما این محدودیت اکنون به 800 میکرون (0.8 میلی‌متر) رسیده است. از آنجایی که هواوی در دومین ماه سال 2019 قراردادی را با کوالکام عقد کرد، بعید نیست این شرکت از سامسونگ جلوتر زده و میت 20 پرو را به اسکنر اثر انگشت التراسونیک مجهز کند.

دوربین‌های چند گانه با کاربردهای متفاوت

دوربین سه گانه هواوی پی 20 مجهز به رزولوشن 40 مگاپیکسل، همه ما را شگفت‌زده کرد، اما تکنولوژی های موبایل آتی کاربردی فراتر از عکاسی و فیلم برداری خواهند داشت. به عبارت دیگر، دوربین‌های موبایل سه گانه‌ای که قرار است در گوشی های سامسونگ و اپل سال آینده به کار بروند، بیشتر در زمینه تصویربرداری سه بعدی و مخصوصا فناوری واقعیت افزوده کاربرد دارند.

در حال حاضر دوربین گوشی اوپو آر می‌تواند برای ناوبری از طریق ژست‌های حرکتی و دیگر اهداف واقعیت افزوده مورد استفاده قرار بگیرد، اما آن چیزی که اپل از واقعیت افزوده در سر دارد، ورای تصور است، به همین دلیل وجود سه سنسور بر روی ماژول دوربین اصلی آن الزامی است.

تکنولوژی های موبایل

امروز واقعیت مجازی کاربردهای زیادی داشته و مخصوصا در زمینه بازی و سرگرمی طرفداران زیادی دارد، اما به عقیده تیم کوک مدیر عامل اپل، آینده متعلق به واقعیت افزوده است. توسعه یک دنیای کاملا خیالی در واقعیت مجازی و برقرار کردن امکان تعامل انسان با آن، کار دشواری است، اما وقتی در واقعیت افزوده تلاش می‌شود دنیای مجازی و خیالی با هم ترکیب شده و همچنان امکان برقراری تعامل فراهم شود، قضیه شدیدا بغرنج خواهد شد.

نمایشگرهای تمام صفحه، بدنه‌های منعطف و تاشو

رییس سامسونگ به صراحت اعلام کرد در سال 2019، از دو سری S و Note همانند همیشه پرچمدارانی معرفی می‌شود، اما یک سری پرچمدار جدید نیز وارد بازی خواهد شد. این مدیر با تاکید بر تمرکز سامسونگ بر روی استفامت و کیفیت نشان داد بعد از سال‌ها آزمایش، سرانجام نمایشگرهای منعطف می‌توانند در محصولات تجاری به کار بروند. از سال 2020 دو سری پرچمدار نوت و اس ترکیب شده و هر سال، دو گوشی پرچمدار معرفی خواهد شد که یکی از آن‌ها مجهز به صفحه نمایش (و بدنه) منعطف است.

تکنولوژی های موبایل

باید اعتراف کنیم سال‌ها است تکنولوژی های موبایل جدیدی روی کار نیامده و گوشی های هوشمند تقریبا یکنواخت شده‌اند. وجود دوربین‌های دوگانه و یا سه گانه، حذف حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش و این چنین تغییرات، تکنولوژی های موبایل متحول‌کننده مورد نظر ما نیستند. اما این یکنواختی با ارائه اولین گوشی انعطاف‌پذیر دنیا توسط سامسونگ شکسته خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مبایل منعطف همیشه جوز اینا هست