هواوی

برنامه‌های هواوی در حوزه هوش مصنوعی در نمایشگاه ایفا 2018

هواوی در نمایشگاه ایفا 2018 برلین (IFA 2018)، استراتژی‌های آینده خود در حوزه هوش مصنوعی همراه یا Mobile AI را تشریح کرد. در این رویداد، اسپیکر هوشمند AI Cube و قدرتمندترین و هوشمندترین چیپست جهان بر پایه هوش مصنوعی یعنی کایرین 980 معرفی شدند.

تکامل هوش مصنوعی به پیشبرد پیشرفت‌های جذاب و جدید در حوزه فناوری کمک کرده است. هوش مصنوعی همراه یا همان Mobile AI به عنوان ترکیبی از هوش مصنوعی روی دستگاه (On-Device AI) و هوش مصنوعی بر پایه سرویس های ابری یا به عبارت دیگر:

هوش مصنوعی همراه = هوش مصنوعی روی دستگاه +‌ هوش مصنوعی برپایه سرویس ابری؛

هواوی به توسعه دستگاه‌های هوشمند و تبدیل آن‌ها به دستگاه‌هایی باهوش از طریق قابلیت‌های دو سمته که از توسعه هماهنگ‌ تراشه‌ها، دستگاه‌ها و سرویس‌های ابری پشتیبانی می‌کنند متعهد است. هدف نهایی، ارائه تجربه کاربری به مراتب بهتر است. هوش مصنوعی روی دستگاه‌ها نیازمند تسهیل کامل دسترسی به این قابلیت‌ها و ارزش دستگاه‌ها، همزمان با بهره‌برداری حداکثری از حجم گسترده اطلاعات، سرویس‌ها و قابلیت‌های محاسباتی قدرتمندی است که در پرتو بزرگ‌داده‌ها و سرویس‌های ابری در دسترس قرار گرفته‌اند. با ادغام کردن کامل دستگاه‌های هوشمند با سرویس‌های ابری و بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی روی دستگاه‌ها همچنان به پیشرفت در جهت تکامل هوشمندی دستگاه‌ها ادامه می‌دهد.

چهار المان کلیدی در هوش مصنوعی همراه هواوی عبارتند از : هوشمندی، ادراک، امنیت و قدرت.

a. هوشمندی: توانایی دستگاه برای حس کردن زیربنای هوش مصنوعی و نقطه‌ای شروع برای تعامل میان انسان و دستگاه. آنچه که یک دستگاه قادر به حس کردن آن است و میزان دقت حس کردن، تاثیری مستقیم روی سطح هوشمندی آن داشته و مشخص می‌کند که آیا این تعامل، طبیعی و مناسب است یا خیر؟!

b. ادراک: اگرچه حس کردن، پایه و اساس قابلیت‌های هوش مصنوعی به حساب می‌آید، ادراک، المانی است که پتانسیل هوش مصنوعی هوشمندانه را به حداکثر می‌رساند. با فعال شدن ادراک با دقت بالا به واسطه حس کردن قدرتمند، دستگاه‌های هوشمند به معنای واقعی، شما را شناخته و درک می‌کنند تا سرویس‌های شخصی‌سازی شده را ارائه دهند.

c. امنیت: مقادیر و انواع برتر اطلاعات، به هوشمندی بیشتر منجر خواهند شد. با وجود این، تمامی این اطلاعات می‌توانند به چالش‌های جدید حریم خصوصی و امنیتی منجر شوند. همان‌طور که سطح عمومی هوشمندی دستگاه افزایش پیدا می‌کند، لازم است تا سیستمی پایدار را برای اطمینان از وجود امنیت و حفاظت از حریم خصوصی، توسعه دهیم. سلب هویت از اطلاعات، المانی ضروری است تا اطمینان حاصل شود امنیت اطلاعات در حوزه دستگاه‌های هوشمند، رعایت شده و مطمئن شویم هوش مصنوعی روی دستگاه و همچنین هوش مصنوعی بر پایه سرویس‌های ابری، به طور مستقل عمل می‌کنند.

d. قدرت: دستگاه‌های هوشمند مجبورند موارد را در سناریوهای پیچیده‌تر نیز پردازش کنند. از همین رو باید تراشه قدرتمندی در اختیار داشته باشند که می‌تواند استفاده از توان باتری را بهینه‌سازی کرده و از پردازش موارد نیز به صورت پویا پشتیبانی می‌کنند.

Huawei پلتفرم تراشه-دستگاه-سرویس‌ابری خود را به صورت باز قرار می‌دهد تا قدرت را به توسعه دهندگان آزاد و تجاری علاقه‌مند به سرویس‌های خود انتقال دهد:

a. سه قابلیت HiAI امکان برقراری ارتباط را با شرکا فراهم کرده تا مشتریان بتوانند تجربه سطح بالا و سرویس‌های کاربردی هوشمندانه را در اختیار داشته باشند.

1. سرویس‌های ابری: پلتفرم سرویس ابری هواوی امکان بهره‌برداری به منظور کاربری سریع، سرویس دهی با سرعت بالا و پیشنهاد با دقت بالا را در کنار قابلیت‌های کلیک برای استفاده فراهم می‌کند.

2. دستگاه: پلتفرم قابلیت کاربردی، کاربر را در تمامی سناریوها درک می‌کند. این پلتفرم می‌تواند نیازهای کاربران را پیش‌بینی کرده و تعاملات طبیعی با کاربر داشته تا باعث شود اپلیکیشن، هوشمندتر و قدرتمندتر شود.

3. تراشه: عملکرد تراشه، به واسطه استفاده از واحد پردازش عصبی یا همان NPU بهبود یافته است تا کاربران به امنیتی در سطح تراشه، برای تجربه کاربردی قدرتمندتر و امن‌تر دسترسی داشته باشند.

b. آینده روشن‌تر برای هوش مصنوعی: HiAI 2.0

به منظور ارتقای روند توسعه هوش مصنوعی روی دستگاه‌ها، هواوی به بازکردن درهای همکاری با توسعه‌دهندگان، متعهد است. از زمان راه‌اندازی پلتفرم محاسباتی همراه HiAI در سال 2017 میلادی، هواوی با توسعه‌دهندگان و شرکای خود همکاری داشته تا مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته بر پایه هوش مصنوعی را ایجاد کند. اپلیکیشن‌هایی که اولین مجموعه از آن‌ها، در حال حاضر در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند. در دسترس قرار گرفتن چنین برنامه‌هایی، شروع دوره‌ای جدید در هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

در مسیر ایجاد تغییرات گسترده در حوزه هوش مصنوعی روی دستگاه‌های هوشمند، هواوی در IFA 2018 از HiAI 2.0 به عنوان اکوسیستمی جدید با پشتیبانی از قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی قدرتمندتر در کنار رابط‌ها و عملگرهای پرقدرت‌تر پرده‌برداری می‌کند. این اکوسیستم جدید، تا حد زیادی بهره‌وری توسعه اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را بهبود بخشیده و در نتیجه امر، به سیکل‌های توسعه سریع‌تر خواهد انجامید. هوشمندی بیشتر پردازنده Kirin 980 نیز به بهبود محیط توسعه برای تمامی توسعه‌دهندگان و شرکا کمک خواهد کرد تا بتوانند اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را سریع‌تر از همیشه تولید کنند. هواوی معتقد است همکاری باز، کلید دست‌یابی به پتانسیل‌های بدون محدودیت هوش مصنوعی بوده که در مقابل، آینده‌ای روشن‌تر و هوشمندانه‌تر را برای تمامی مشتریان ایجاد خواهد کرد.

Kirin 980: قدرتمندترین و هوشمندترین چیپست با هوش مصنوعی

پردازنده Kirin 980 پیشرفته‌ترین تراشه هوش مصنوعی برای گوشی های هوشمند در جهان است. این تراشه، فرایند تولید 7 نانومتری را یدک کشیده و قدرتمندترین توانایی‌های هوش مصنوعی را در کنار بهترین عملکرد، بهره‌وری بهینه انرژی و سریع‌ترین ارتباط برای کاربران همراه ارائه می‌دهد.

هواوی

1. با بهره‌مندی از فرایند تولید 7 نانومتری TSMC، کایرین 980 تعداد 6.9 میلیارد ترانزیستور را در خود ادغام کرده تا بتواند در حد چشمگیری عملکرد و بهره‌وری انرژی را بهبود دهد.

2. Kirin 980 اولین تراشه SoC تجاری جهان است که بر پایه Cortex-A76، با فرکانس غالب تا 2.6 گیگاهرتز توسعه یافته است. Kirin 980 از اولین معماری چندهسته‌ای سه سطحی در صنعت استفاده کرده و بهره‌وری انرژی بهینه را همزمان با ارائه عملکرد چشمگیر، به کار بسته است.

3. Kirin 980 اولین تراشه تجاری است که از پردازشگر گرافیکی Mali-G76 استفاده می‌کند. با فناوری نوآورانه بهینه‌سازی GPU و عملکرد تضمین شده باتری، پردازشگر گرافیکی Mali-G76 امکان اجرای بازی‌های آنلاین چندنفره سطح بالا (MMOG) را به طور روان و همراه با لذت فراوان فراهم می‌کند.

4. کایرین 980 اولین تراشه همراه جهان است که دو واحد پردازش عصبی را در خود ادغام کرده است. این ترکیب، قدرتمندترین قابلیت‌های محاسباتی بر پایه هوش مصنوعی را در این صنعت ارائه داده و از سناریوهای هوش مصنوعی بیشتری پشتیبانی کرده تا گوشی‌های همراه را به سمت دوران هوشمندی سوق دهد. اکوسیستم HiAI قدرتمندتر و بازتر، قابلیت‌های توسعه هوش مصنوعی بهبودیافته و محیط توسعه مناسب را برای توسعه‌دهندگان آماده می‌کند.

5. Kirin 980 از ISP 4.0 توسعه‌یافته توسط هواوی استفاده می‌کند. این ترکیب از دوربین‌های بیشتری پشتیبانی کرده و تا حد زیادی توان عملیاتی و قابلیت‌های کاهش نویز را بهبود داده و تجربه عکاسی سطح بالایی را در اختیار کاربران دستگاه‌های الکترونیکی همراه قرار خواهد داد.

6. Kirin 980 اولین تراشه SoC جهان است که از LTE Cat.21 پشتیبانی می‌کند. این ساختار، پشتیبانی از حداکثر نرخ دانلود 1.4 گیگابیت بر ثانیه را به همراه داشته تا تجربه ارتباط بهینه را در هر زمان و هر جایی ارائه داده و دست‌یابی به ارتباط همراه سریع و پایدار را در شرایط ارتباطی پیچیده و متفاوت به دنبال داشته باشد.

هوش مصنوعی در خانه های هوشمند با هواوی AI Cube

AI Cube اولین دستگاه دو در یک مجهز به روتر 4G و یک اسپیکر هوش مصنوعی با بهره‌مندی از دستیار دیجیتالی الکسای آمازون است.

بازار در حال رشد برای محصولات اینترنت اشیا (IoT) و هوشمندی روزافزون تکنولوژی 4G، بازار امروز را به بستری مناسب برای فناوری‌های توسعه یافته بر پایه خانه هوشمند تبدیل کرده است. این فرصت منحصربه‌فرد، با افزایش تقاضا برای قابلیت‌های ارتباطی، مصادف شده است که با رشد خانوارهایی که به اینترنت دسترسی دارند، سرعت گرفته است. بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تعداد خانوارهای با ارتباط اینترنتی می‌تواند تا سال 2020 میلادی به 300 میلیون برسد. هواوی پیش‌بینی کرده که اکثریت این خانوارها با استفاده از ارتباط پهن‌باند بی‌سیم 4G (WBB) به اینترنت متصل شده تا توسعه راهکارهای WTTx (بی‌سیم به X) به مسئله‌ای با اهمیت بالاتر تبدیل شود.

به عنوان یک پیشتاز در این حوزه، هواوی خود را نسبت به ارائه ارتباط یکپارچه و زمینه‌سازی برای سبک‌زندگی هوشمندانه، متعهد کرده است. برای رسیدن به این اهداف، هواوی به طور فعال در حال تقویت گزاره ارزشی مجموعه محصولات خود بوده که از گوشی های هوشمند آغاز شده است. هواوی در این راستا مجموعه متنوعی از محصولات خود را به پشتیبانی از هوش مصنوعی مجهز کرده است.

HUAWEI AI Cube در واقع محصولی دو در یک شامل یک روتر 4G و اسپیکر هوشمند هوش مصنوعی مجهز به دستیار دیجیتالی الکسای آمازون است. این محصول، راهکاری طبیعی‌تر و مناسب‌تر را در جهت ارتباط با اینترنت و کنترل دستگاه‌های هوشمند در اختیار مشتریان قرار داده است. از آنجایی که این دستگاه از دستیار دیجیتالی الکسای آمازون پشتیبانی می‌کند، مشتریان به مجموعه‌ای از محتویات و سرویس‌هایی که در اکوسیستم آمازون در دسترس قرار گرفته‌اند نیز دسترسی خواهند داشت. پیمایش در میان این محتویات را می‌توان با استفاده از ورودی‌هایی بر پایه زبان طبیعی انجام داد. جدیدترین اسپیکر هوش مصنوعی هواوی به نحوی طراحی شده تا نه تنها هابی مرکزی برای شبکه‌های خانگی کاربر باشد بلکه دستیاری هوشمند باشد که زندگی کاربرانش را بهبود می‌بخشد.

هواوی AI Cube

AI Cube از بدنه سفید رنگ مات در قسمت بالا در کنار قسمت پایه‌ای که با پارچه سه بعدی یکپارچه خاکستری رنگ پوشانده شده است بهره می‌برد. طراحان هواوی، نسبت دو قسمت متفاوت را به نحوی طراحی کرده‌اند که از نسبت طلایی تبعیت کرده و رابط کابلی را به طور هوشمندانه‌ای در قسمت پایین پایه پنهان می‌کند. به این ترتیب، امکان یکپارچه‌سازی اسپیکر با دکورهای خانگی به شکلی آسان‌تر فراهم خواهد شد.

تقاضا برای 4G Wi-Fi: با پشتیبانی از Wi-Fi در بستر 4G LTE، دستگاه AI Cube می‌تواند تقاضاهای ارتباطی بی‌شماری را که در حوزه خانه‌های هوشمند در حال افزایش است پاسخگو باشد. راه‌اندازی، کاملا سرراست بوده و تنها به قراردادن سیم کارت 4G برای راه‌اندازی ارتباط اینترنتی LTE Category 6 با سرعت دانلود 300Mbps نیاز خواهد بود. علاوه بر این، AI Cube با استاندارد 802.11ac Wi-Fi هم سازگار است. به این ترتیب، روتر یاد شده دو بانده بوده و می‌تواند در کانال‌های 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی سرویس‌دهی کرده و اطلاعات را با استفاده از راهکار LAN تا سرعت 1200Mbps انتقال دهد.

فناوری صدای اختصاصی HUAWEI Histen: با تجهیز به کاواک صوتی بزرگ 400 میلی‌لیتری و دیافراگم آلومینیومی، AI Cube صداهای واضح را در طیف متوسط، بالا و کامل به همراه صدای بم مناسب در رزولوشن بالا ایجاد می‌کند. اسپیکر هوش مصنوعی هواوی از HUAWEI Histen هم پشتیبانی می‌کند که مجموعه قابلیت‌های اسپیکری شامل باس مجازی، اکولایزر خطی فاز، کنترل تطبیقی بهره و سیستم تشخیص صدای از راه دور را تقویت می‌کند.

تجربه هوش مصنوعی مجهز به الکسا: کاربران می‌توانند با الکسا به صورت معمولی صحبت کرده و به بیش از 50 هزار مهارت این دستیار دیجیتالی دسترسی داشته باشند یا بیش از 12 هزار دستگاه خانه هوشمند مجهز به الکسا را در میان 2 هزار برند کنترل کنند. علاوه بر این، AI Cube به کاربران این امکان را خواهد داد تا به اکوسیستم وسیع محتویات آمازون دسترسی داشته باشند و از تجربه‌ای کامل و غنی در بستر اینترنت اشیا لذت ببرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هر روز دارن بیشتر پیش میرن