درک زمان

درک زمان متاثر از مداخلات مغزی است

درک زمان و اینکه ما زمان را کند و یا سریع احساس کنیم مقوله ای است که تحت تاثیر مغز صورت می گیرد. در واقع این مغز است که پندار شما از زمان را تعیین می کند.

درک زمان در انسان متفاوت است. این در حالی است که ساعت همواره کار خود را انجام می دهد و متاثر از درک انسان نیست، بدین معنا که زمان یک ساعت همواره یک ساعت است و کم و یا زیاد نمی شود، اما درک ما از یک ساعت کم و زیاد می شود یعنی در مواردی ممکن است احساس کنیم که زمان بسیار کند و یا تند سپری می گردد.

یک تجربه یک دقیقه ای سخت می تواند به نظر چندین دقیقه برسد و از سوی دیگر یک رویداد یک دقیقه ای لذت بخش ممکن است به نظر تنها چند ثانیه باشد. نقل قولی که به انیشتین در این زمینه نسبت داده می شود اینگونه است؛ یک دقیقه نشستن بر روی یک اجاق داغ به نظر یک ساعت خواهد آمد، اما صحبت کردن یک ساعته با کسی که دوستش داریم به نظر یک دقیقه می آید.

درک زمان در LEC مغز

پژوهشگران اخیرا دریافته اند که بخش خاصی از مغز درگیر این موضوع است و پندار انسان از طول زمان را تغییر می دهد و در آن مداخله می نماید. محققان نروژیِ در جریان مطالعات اخیر خود به این نتیجه رسیدند که شبکه ای از سلوهای مغزی موسوم به LEC  یا کورتکس اینتوراینال جانبی، تجربه زمان و پندار و درک انسان از زمان را دستخوش تغییر می کند.

درک زمان

نتایج پژوهش های صورت گرفته در این خصوص دارای اهمیت بالایی است و فهم انسان از درک زمان را دستخوش استحاله ای عمیق می کند. این شبکه سلولی مغزی نشانگرهای زمانی برای رویدادها ایجاد کرده و نظم رویدادها در یک تجربه را مشخص می کند.

این تحقیق نشان داد که در زمان داشتن یک تجربه لذات بخش، نشانگر های زمانی به درستی زمان هر رویداد و توالی رویدادها را تعیین می کنند. توالی رویداد ها به سرعت نشانه گذاری می شد. اما در خصوص تجربه و کنش ناراحت کننده، در این نشانه گذاری های زمانی اختلال ایجاد می شود و روند نشانه گذاری کند می گردد؛ برخی تکراری شده و برخی همپوشانی خواهند داشت.

وجود تکرار و همپوشانی های متعدد در نهایت برداشت و درک از زمان را دچار اختلال کرده و چنین به نظر می رسد که زمان زیادی سپری شده است.

این تحقیق به صراحت بیان می کند که کنش های انسانی سیگنال های زمانی در بخش LEC را تغییر می دهد و این بخش تصور خاص خود را از طول زمان به انسان می دهد. بر این اساس انسان درک متفاوتی از محدوده زمانی که یک تجربه و یا یک فعالیت در محدوده آن رخ داده خواهد داشت.

زمان مقوله ای شگفت انگیز است و انسان همواره تلاش کرده تا آن را در قالب فهم و درک خود بگنجاند. هر یک از رشته های علمی از فیزیک نظری گرفته تا روانشناسی و یا عصب شناسی، سعی داشته اند تا زمان را در قالب نظریه های خود جای دهند. هر چند نمی توان منکر پیشرفت های متعدد علمی شد که در خصوص زمان صورت گرفته است، اما این مقوله همچنان برای انسان به شکل یک معما باقی مانده است.