افزایش آفات با تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی افزایش آفات محصولات کشاورزی را در پی دارد

تغییرات اقلیمی به طرق مختلفی بشریت را تهدید می‌کند که یکی از آن‌ها، کاهش بازده محصولات کشاورزی است. در همین راستا، محققان مطالعه‌ی تازه‌ای را با هدف بررسی تاثیر گرمایش جهانی روی افزایش جمعیت حشرات و آفات گیاهی ترتیب دادند و به نتایج نگران کننده‌ای دست یافتند.

دانشمندان معتقدند تغییرات اقلیمی به طور جدی امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تخمین زده می‌شود که تنها در اروپا، آفات گیاهی عامل از دست رفتن 16 میلیون تن از محصولاتی نظیر گندم، ذرت و برنج تا سال 2050 باشند. یازده کشور اروپایی، افزایش حداقل 75 درصدی اتلاف گندم را تجربه خواهند کرد و وضعیت کشورهای امریکایی و آسیایی نیز بهتر از این نخواهد بود.

آفات محصولات کشاورزی

خساراتی که حشرات روی محصولات ذرت به بار خواهند آورد، می‌تواند در امریکا (به عنوان بزرگترین تولید کننده‌ی ذرت در جهان) به 40 درصد برسد و برای کشور چین، ضایعات 27 میلیون تنی در برنج‌کاری پیش‌بینی می‌شود. آن‌طور که در این مقاله‌ی تازه عنوان شده است؛ هر 2 درجه سانتی‌گراد افزایش دما، موجب از بین رفتن 31 درصد از محصولات ذرت، 19 درصد برنج و 46 درصد گندم در سطح جهان خواهد شد و در مجموع، میزان ضایعات این سه محصول به 213 میلیون تن خواهد رسید.

پروفسور «جاشوا تیوکسبری» از دانشگاه کلرادو بولدر و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید:

به طور میانگین، خسارت ناشی از حشرات را بدین صورت می‌توان توصیف کرد که به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد افزایش دما، بازدهی محصولات 2.5 درصد کاهش می‌یابد. البته این رقم، حدود نصف زیانی است که به صورت مستقیم از نوسانات دمایی نشات می‌گیرد؛ اما در عرض‌های جغرافیایی شمالی‌تر، آسیبی که افزایش شمار حشرات روی میزان تولید محصول وارد می‌کند، به مراتب بیشتر از تاثیر مستقیم تغییرات اقلیمی خواهد بود.

تغییرات اقلیمی سبب افزایش فعالیت و تولیدمثل آفات کشاورزی می‌شود

اما چرا در نواحی معتدله و سردسیر، بالا رفتن دما روی افزایش جمعیت آفات تاثیر بیشتری می‌گذارد؟ در پاسخ باید گفت که حشرات به دمای بهینه‌ای برای رشد و نمو حداکثری خود نیاز دارند (نه خیلی گرم، نه خیلی سرد) و در حال حاضر دمای مناطق گرمسیری به این دمای بهینه بسیار نزدیک است. اما این موضوع در مورد مناطق معتدله و سردسیر صدق نمی‌کند و با بالا رفتن دما در این نواحی، محیط مناسب دیگری برای افزایش جمعیت حشرات ایجاد خواهد شد.

پروفسور «کرتیس دویش» از دانشگاه واشنگتون و یکی دیگر از نویسندگان مقاله، نقش حشرات در کاهش بازده محصولات را از دو جنبه مورد بررسی قرار داده است: نخست اینکه در دمای بالاتر، نرخ متابولیک حشرات افزایش می‌یابد. دوم اینکه هوای گرمتر، نرخ زاد و ولد در حشرات را افزایش می‌دهد؛ بنابراین آفات بیشتری خواهیم داشت که از محصولات بیشتری تغذیه می‌کنند.

آفات گیاهی

البته شاید این امکان وجود داشته باشد که با اصلاح نباتات و پرورش گیاهان مقاوم به آفت، بتوان این خسارت را به حداقل رساند. همچنین این امید نیز وجود دارد که دولت‌های جهانی با درک خطراتی که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به همراه خواهند آورد، سیاست‌هایی را به منظور توقف این روند اتخاذ نمایند؛ پیش از آنکه دیر شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بخدا انسان داره همه چیزو نابود میکنه

  2. همه چیز یه جا خوشک سالی
    افت
    گرونی
    بدبختی
    الودگی