لوازم یدکی خودرو

افزایش قابل توجه قیمت لوازم یدکی خودرو و رواج قطعات تقلبی در بازار ایران

با افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به واردات، قیمت لوازم یدکی خودرو و سرویس‌های تعمیر ماشین به شدت افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آن، شاهد رواج قطعات یدکی تقلبی در بازار ایران هستیم.

این روزها موج گرانی خودرو به لوازم یدکی و سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر خودرو نیز رسیده است و قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار حتی تا سه برابر هم افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت ماشین های داخلی و خارجی، رشد شدید نرخ ارز، مشکلات تامین و تخصیص ارز برای واردات قطعه و دپوی قطعات توسط برخی واردکنندگان سودجو باعث شده بسیاری از قطعات و لوازم مصرفی خودرو در بازار کمیاب شود و علاوه بر افزایش قیمت، شاهد عرضه قطعات یدکی تقلبی در بازار باشیم.

با گذری در بازار متوجه می‌شویم که قیمت روغن موتور تا 40 درصد، قیمت یاتاقان خودرو تا 300 درصد و قیمت لنز ترمز، دیسک و صفحه کلاچ، شمع، تسمه پروانه و تسمه تایم تا سه برابر افزایش پیدا کرده و مالکان خودروها را به دلیل هزینه‌های سنگین تعمیرات و دریافت خدمات با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران در مورد افزایش قیمت روغن موتور گفت گرانی روغن موتور به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل، لوازم بسته‌بندی مانند بشکه، مواد پتروشیمی تهیه ظروف پلاستیکی، دستمزد، نرخ حامل‌های انرژی و به ویژه افزایش قیمت روغن پایه در کنار افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است. نیک آیین در ادامه افزود:

شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور می‌گویند قیمت روغن پایه توسط شرکت نفت افزایش پیدا کرده و با این روند، نرخ انواع محصولات روغنی نسبت به سه ماه پیش افزایش پیدا کرده است. روغن موتور تولید داخلی بیشترین سهم را در بازار دارد و با این وجود، وابستگی افزایش قیمت روغن موتور به نرخ دلار نیز مشهود است. این عوامل در کنار توقف عرضه روغن موتور توسط برخی شرکت‌های تولیدکننده از یک ماه و نیم پیش باعث شده قیمت انواع روغن موتور در بازار حدود 40 درصد افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران اضافه کرد کمبود لوازم یدکی خودرو از جمله روغن موتور باعث پیدایش محصولات تقلبی در بازار شده است. انواع شمع، تسمه پروانه و تسمه تایم تقلبی با برچسب برندهای معروف در بازار عرضه می‌شوند و این قطعات تقلبی به دلیل کمبود قطعات اصلی در بازار به سرعت مصرف می‌شوند. در حال حاضر، قطعات تقلبی چینی با برچسب‌های برندهای معتبر مانند بوش، ان جی کا و نظایر آن در بازار به فروش می‌رسند و حتی اخیرا در یک وانت نیسان، انواع کارتن خالی بسته‌بندی دیسک و صفحه کلاچ با برند ساچ آلمان را مشاهده کرده‌ایم.

لوازم یدکی خودرو

نیک آیین در ادامه اظهار کرد تا جایی که به اتحادیه مربوط می‌شود، امسال تعرفه دستمزد خدمات برای سرویس انواع خودروها هیچ تغییری پیدا نکرده، اما قیمت لوازم یدکی خودرو به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده است. همچنین متاسفانه شرکت‌های تامین‌کننده این قطعات، گارانتی ارائه نمی‌کنند و جبران خسارت استفاده از قطعات بی کیفیت بر عهده تعمیرکاران افتاده است.

وی در خصوص گرانی سایر لوازم یدکی خودرو نیز بیان کرد قیمت فیلتر روغن و بنزین تا 2 برابر افزایش داشته و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این کالا اعلام می‌کنند بیشتر مواد اولیه مورد نیاز تولید یعنی کاغذ وارداتی با مشکلات ناشی از تخصیص ارز و افزایش نرخ دلار مواجه شده‌اند و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت این اقلام بودیم. در برخی اقلام مانند یاتاقان نیز قیمت‌ها 300 درصد افزایش یافته و قیمت لنت ترمز هم با ممنوع شدن واردات این کالا و ناکافی بودن ظرفیت تولید داخلی، دو برابر شده است.

راهکار حل مشکل بازار لوازم یدکی خودرو

غلامرضا بخشی زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات خودرو هم درباره آشفته‌بازار قطعات یدکی گفت اکنون بازار به هم ریخته و مسئولان تاکید دارند در این زمینه مصاحبه نکنیم. طبق آخرین مذاکراتی که با مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی داشتیم، قرار شد تا دو هفته آینده وضع بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو به سر و سامان برسد.

بخشی زاده تاکید کرد ترخیص و عرضه قطعات یدکی دپو شده در گمرک موجب کاهش قیمت می‌شود و در حال حاضر بسیاری از قطعات یدکی که قبلا وارد کشور شده به دلیل مشکلات تامین و تخصیص و مابه‌التفاوت نرخ ارز در گمرک باقی مانده است. واردکنندگان با اعتباری که نزد شرکت‌های تامین‌کننده این قطعات داشتند اقدام به واردات این اقلام کردند، اما اکنون اعلام شده که این شیوه واردات ممنوع است. اگر دولت می‌خواهد با ارز ثانویه کالاها را ترخیص کند، بهترین کار این است کالاهایی که قبلا به صورت اعتباری ثبت سفارش شده‌اند را ترخیص کند و از این به بعد واردات با نرخ ارز ثانویه صورت بگیرد.

فعلا دست نگه دارید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو بیان کرد در حال حاضر کمبودی در بازار قطعات یدکی نداریم، اما با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت این اقلام با توجه به نرخ دلار و مابه‌التفاوتی که می‌خواهند دریافت کنند تعیین می‌شود. وی به مشتریان توصیه کرد در شرایط نابسامان فعلی، تا جای ممکن از تعویض قطعات یدکی و دریافت خدمات خودرو خودداری کنند تا وضع این بازار مشخص شده و زمینه برای سودجویی برخی افراد فراهم نشود. وی در نهایت از مشتریان خواست تا قطعات مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.