زندگی در دنیای شبیه سازی شده

ایلان ماسک و طرح مجدد سناریوی زندگی در دنیای شبیه سازی شده

زندگی در دنیای شبیه سازی شده  سناریویی است که بشدت مورد علاقه ایلان ماسک است. بر اساس سناریوی زندگی در دنیای شبیه سازی شده، آنچه که در اطراف خود مشاهده می کنیم از جمله کیهان، کهکشانها و ستاره ها، جملگی بخشی از دنیای شبیه سازه شده هستند.

از نظر ایلان ماسک مدیر شرکت اسپس اکس، محتمل ترین سناریو در خصوص کیهان و واقعیت اطراف ما، زندگی در دنیای شبیه سازی شده  است. تنها با این نگرش می توان پارادوکس های واقعیت را حل کرد و سوالات بی شمار در خصوص واقعیت و زندگی فرازمینی را پاسخ داد.

ماسک اعتقاد دارد آنچه که به عنوان واقعیت مشاهده می کنیم شبیه سازی واقعیت است که توسط تمدنهای پیشرفته صورت گرفته است. از نظر ماسک، عمر ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ساله کیهان به تمدنهای فرازمینی این فرصت را داده تا دانش فناوری خود را به بالاترین و پیشرفته ترین مراحل برسانند. آنها با چنین دانشی در تکاپو برای شبیه سازی واقعیت می افتند.

ماسک تاکید دارد که این تنها یک احتمال است، اینکه شبیه سازی های بسیاری وجود دارد که واقعیت و یا جهان های چند لایه تصور می شوند. جهان های شبیه سازی شده از جایی کنترل می شوند و اینکه چرا در این پایگاه فرایند شبیه سازی آغاز شده به احتمال زیاد به خاطر این بوده که واقعیت در دنیا آنها خسته کننده بوده است. یعنی اینکه شبیه سازی فرصتی است برای خلاص شدن از شر واقعیت های خسته کننده.

از نظر ماسک همانطو ر که انسانها با توسعه بازی های رایانه ای و یا ساخت فیلم، فرایند شبیه سازی را انجام داده و سعی می کنند چیزی جذاب تر از واقعیت ارائه دهند، به احتمال بسیار، دنیاهای شبیه سازی شده ای که خود ما بخشی از آن هستیم، راهی برای خلق چیزی جذاب تر از واقعیت بوده است؛ بدین معنا که واقعیتی که در پس پرده ساخت شبیه سازی ما وجود داشته واقعیت خسته کننده ای بوده است.

البته ایلان ماسک تنها طرفدار نظریه و سناریوی زندگی در دنیای شبیه سازی شده نیست و بسیاری از فلاسفه، فیزیکدان ها و کیهان شناسان، این سناریو و نظریه را قانع کننده و پاسخگوی پیچیدگی های واقعیت عنوان کرده اند.

زندگی در دنیای شبیه سازی شده تنها به یک مورد ختم نمی شود

زندگی در دنیای شبیه سازی شده

اگر تمدن های بیگانه قادر بوده اند تا دنیای شبیه سازی شده را خلق کنند و دنیای اطراف ما هم یکی از آنهاست، می توان نتیجه گرفت که شاید آنها هزاران، میلیونها و یا میلیاردها دنیای شبیه سازی شده را خلق کرده باشند. در این صورت ساکنان دنیاهای شبیه سازی شده هرگز قادر به فهم حقیقت نخواهند بود، زیرا خالقان دنیاهای شبیه سازی شده تمامی شواهد و مدارک را به گونه ای تغییر می دهند که ساکنان دنیاهای شبیه سازی شده قادر به فهم حقیقت نباشند.

در واقع ایده شبیه سازی درصدد یافتن راه حلی برای پارادوکس فرمی است. پارادوکس فرمی درصدد پاسخ دادن به این سوال است که موجودات فرازمینی کجا زندگی می کنند. بسیاری سعی کرده اند تا این پارادوکس را حل کنند، اما سوال اصلی همچنان باقی است؛ موجودات فرازمینی کجا زندگی می‌کنند؟

ماسک نظریات دیگری هم دارد، اینکه آینده بشر در گرو سفر به سیارات دیگر  و اسکان  در آنجاست که البته شامل منظومه شمسی و حتی وراء آن نیز خواهد شد. ماسک همچنین به عنوان مدیر شرکت خودروسازی برقی موسوم به تسلا اعتقاد دارد که انسان باید خود را از شر سوخت های فسیلی رها سازد. از نظر ماسک، سناریویی که در آن دی اکسید کربن وارد اتمسفر و اقیانوس ها می شود و همچنان رو به افزایش است، سناریویی مبهم است و مشخص نیست که آینده بشر را با چه مخاطراتی روبرو می کند. او انرژی های جایگزین را راه حل مشکل عنوان می کند.

او اخیرا ایده هواپیمای فراصوت را مطرح کرده که قادر است به صورت عمود بلند شده و یا بر روی زمین بنشیند، اما از نظر ماسک این ایده در حال حاضر چندان اولویتی برایش ندارد، زیرا آینده بشر با مخاطراتی مواجه است و لذا ماسک سعی دارد بر روی ایده هایی متمرکز شود که در صدد یافتن راه حلی برای تهدیدات زندگی بشر است.

ماسک در توصیف خود می گوید که هر لحظه در زندگی او شامل شکل گیری ایده های مختلف در ذهنش است و همین ویژگی او را از دیگر انسانها متمایز می سازد. او این تفاورت را در سن ۵ سالگی احساس کرده بود. تفاوت او با دیگران به حدی بوده که او حتی تصور می کرده که دیوانه است و اگر مقامات دولتی بدانند که او چقدر عجیب است به یقین او را به جایی دور تبعید می کنند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. سلام
    کل صحبت هاش با هم پاردوکس داره
    یک جا داره میگه این الکی شبیه سازی شدس
    یعین هر کاری که بکنی حقیقت چیزه دیگس و نمیتوانی به حقیق برسی و توش دست ببری
    یک جا دیگه میگه میشه دست برد
    یک جا دیگه میگه خود همین دروغ در حال نابودی باید کمک کرد تا نابود نشه
    اگه این دنیا حقیقت نسیت پس هر کاری ما بکنیم خواستی بزگتر از خواست ما هست
    و همه چیز بدون تغییر باقی میمونه
    مثل بازی کامپیوتری هر تغییری بعد از مرگ از اول شروع میشه
    البته تو فیلم ماتریکس هم بهش اشاره شده
    که یک جای فیلم نشون میده
    چند هزار بار خواستن همه چیز از بین ببرن دوباره همه چیز از اولش شروع شده
    خلاصه
    کل صحبت هاش تناقض داره با هم
    راستش مابقی کاراش خوبه ولی
    تو خود شناسی نمیدونه دقیقا کجا قرار داره
    این نوع افکر این نشون میده
    موفق باشید

  2. همین مونده یه ادم معتاد الکلی بیاد واسمون ایده بده

  3. مقاله مفیدی بود ولی کلا اعتقادات این طرف رو نمیتونم قبول کنم

  4. اینا به چیا فکر میکنن حالا من گل دقدم اینه که شارژ گوشیم تموم نشه خاموش بشع

  5. چ طرحایی در میارن ازخودشون