تبدیل کشور قطر به جزیره

پروژه عربستانی‌ها برای تبدیل کشور قطر به جزیره با حفر یک کانال آبی بزرگ

عربستانی‌ها پروژه‌ی عجیبی را به طور جدی دنبال می‌کنند و می‌خواهند با تبدیل کشور قطر به جزیره از طریق احداث یک کانال دریایی بزرگ، تنش در روابط خود با دوحه را وارد مرحله‌ی جدیدی کنند.

طبق شواهد موجود، عربستان سعودی طرح تبدیل کشور قطر به جزیره را به صورت جدی دنبال می‌کنند. در این طرح، قرار است با حفر یک کانال به طور 60 کیلومتر در سراسر مرز عربستان با قطر، تنها مرز خشکی این دو کشور از بین برود و قطر به یک جزیره تبدیل شود. اولین بار، یک روزنامه عربستانی به نام «سبق»، جزئیاتی از طرح ایجاد یک آبراه دریایی میان عربستان و قطر را منتشر کرد که با اجرای آن، قطر دیگر هیچ مرز خشکی نخواهد داشت.

جزئیات طرح تبدیل کشور قطر به جزیره

در گزارش روزنامه سبق چاپ ریاض نوشته شده بود که طرح ایجاد آبراه مذکور در انتظار تایید نهایی مقامات عربستانی است و پس از آن با حفر کانالی میان منطقه «سلوی» در عربستان و «خورالعدید» در خلیج فارس تحت مالکیت قطر، ارتباط خشکی این دو کشور به کلی قطع می‌شود. این کانال دارای طول 60 کیلومتر، عرض 200 متر و عمق 15 تا 20 متر خواهد بود و امکان تردد کشتی‌های کانتینری و مسافری در آن فراهم می‌شود.

تبدیل کشور قطر به جزیره

عربستان و قطر از مدت‌ها پیش در پی یک بحران سیاسی، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند. دولت عربستان مدعی شده که قطع روابط با قطر برای جلوگیری از تروریسم و افراط‌گرایی لازم و ضروری است. در ابتدای مطرح شدن طرح تبدیل کشور قطر به جزیره ، خیلی‌ها آن را یک شوخی می‌دانستند و هیچوقت جدی گرفته نشد، اما حالا به نظر می‌رسد این موضوع جدی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم و حتی سایر رسانه‌های عربستانی از جمله روزنامه مکه نیز مجددا به آن پرداخته‌اند.

سعود القحطانی، مشاور ارشد محمد بن سلمان، اخبار مربوط به تبدیل کشور قطر به جزیره از طریق حفر کانال «سلوی» را در یک توییت منتشر کرد و در ضمیمه‌ی آن نوشت:

به عنوان یک شهروند عربستانی، بی صبرانه منتظر مشخص شدن جزئیات مربوط به پروژه ایجاد کانال در شرق سلوی هستم. این طرح، یک پروژه تاریخی است که می‌تواند جغرافیای منطقه را تغییر دهد.

طبق اخبار منتشر شده، تاکنون چند شرکت برای حفر و احداث این کانال اعلام آمادگی کرده‌اند. گفته می‌شود این طرح حدود 3 میلیارد ریال عربستان برای سعودی‌ها هزینه خواهد داشت. در حالی که قطری‌ها تاکنون واکنش خاصی به این اخبار نشان نداده‌اند، شنیده می‌شود که به زودی جزئیات بیشتری از این طرح اعلام خواهد شد.

تبدیل کشور قطر به جزیره

روزنامه السبق در گزارش خود یادآور شده بود که طبیعت منطقه مورد نظر ماسه‌ای بوده و هیچ مانعی مانند کوه یا مناطق صعب‌العبور برای حفر و احداث کانال وجود ندارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تکمیل این کانال آبی بزرگ حداکثر یک سال طول بکشد. حفر این کانال می‌تواند علاوه بر تبدیل کشور قطر به جزیره ، رونق اقتصادی و گردشگری را برای عربستانی‌ها به همراه داشته باشد. قرار است مجمتع‌های گردشگری در طول ساحل جدید ایجاد شود، به گونه‌ای که هر یک از این مجتمع‌ها سواحل اختصاصی خود را داشته باشند. علاوه بر آن، 5 هتل اصلی در طول این گذرگاه دریایی احداث می‌شود.