انتقال کوه یخ به دبی

انتقال کوه یخ به دبی برای رفع مشکل کم آبی در این شهر!

یک شرکت مهندسی قصد دارد با انتقال یک کوه یخ از قطب جنوب به بندر دبی، منبع تامین آب آشامیدنی شهروندان را فراهم کند.

به نظر شما یک شهر به سرعت در حال رشد که صحراهایی وسیع دارد و از نظر منابع آبی در مضیقه است، برای تامین آب آشامیدنی سکنه‌ی پرشمار خود چه باید بکند؟ شاید پارک کردن یک کوه یخ عظیم در لب ساحل!

این نقشه‌ای است که سران یک شرکت خصوصی مستقر در دبی با نام National Advisor Bureau یا به اختصار NABL، درصدد پیاده‌سازی آن هستند. برنامه این‌طور چیده شده است که یک کوه یخ با وزن تقریبی 100 میلیون تن از جنوبگان به سمت دبی بکسل شود و در بین راه، این محموله توقفی را هم در بندر پرث استرالیا یا کیپ‌تاون آفریقای جنوبی داشته باشد. کوه یخ پس از رسیدن به مقصد، به دولت محلی فروخته خواهد شد؛ البته اگر در این مسیر طولانی آب نشود و چیزی از آن باقی بماند.

انتقال کوه یخ به دبی

عبداله الشیهی موسس شرکت NABL می‌گوید:

این پروژه در صورت موفقیت‌آمیز بودن، راهکار حل یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر دنیا خواهد بود. بنابراین اگر ما عملی بودن آن را به اثبات برسانیم، نه تنها به دبی بلکه به تمام بشریت خدمت کرده‌ایم.

دبی پرجمعیت‌ترین شهر در امارات عربی متحده است و افزایش روز افزون جمعیت در آن، می‌تواند یک بحران آبی تمام عیار را در پی داشته باشد؛ بنابراین نیاز به یافتن راهکاری عملی برای غلبه بر این مشکل، به شدت احساس می‌شود.

البته به راهکارهای دیگری هم اندیشیده شده است که می‌توان به شیرین کردن آب‌های زیرزمینی شور دبی یا به کارگیری تجهیزاتی برای تولید آب شیرین از رطوبت موجود در اتمسفر اشاره کرد؛ اما فعلا این روش‌ها بسیار گران و ناکارآمد در تامین آب مورد نیاز شهر هستند.

دورنمایی که از رشد جمعیتی دبی ترسیم شده، حاکی از آن است که تا سال 2030 بیش از 3.4 میلیون نفر مقیم این شهر بیابانی خواهند شد. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار در سال 2016، جمعیت دبی حدود 2.5 میلیون نفر بوده و با این حساب طی یک دهه آینده، تعداد تشنه لبان شهری که در یکی از خشک‌ترین نقاط دنیا بنا نهاده شده است، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

البته معضل کم‌آبی تنها به این منطقه محدود نمی‌شود و طبق آمارهای جهانی، 4 میلیارد نفر از مردم دنیا در دسترسی به آب آشامیدنی سالم، دچار مشکل هستند.

چالش انتقال یک کوه یخ 100 میلیون تنی به دبی

شرکت مهندسی NABL در نوامبر گذشته، مطالعه‌ای را آغاز کرد تا به فرمولی اجرایی برای کشیدن یک کوه یخ در مسافت طولانی دست یابد. به گفته‌ی الشیهی، این شرکت از تصویربرداری ماهواره‌ای برای جستجو و انتخاب کوه یخ مناسب که باید چیزی بین 610 تا 2100 متر طول داشته باشد استفاده می‌کند.

سران شرکت اظهار امیدواری کرده‌اند که حتی اگر 30 درصد از کوه یخ انتخابی در طول مسیر آب شود، باز هم بتوان روی آن برای تامین 100 میلیون الی 200 میلیون متر مکعب آب شیرین حساب کرد. این حجم، کفاف آب آشامیدنی یک میلیون نفر برای مدت پنج سال را خواهد داد.

انتقال کوه یخ به دبی

سرمایه‌گذاران خصوصی، پشتوانه‌ی مالی 60 میلیون دلاری برای اجرای این پروژه تدارک دیده‌اند، اما هنوز پرسش‌های بی‌جوابی در این میان وجود دارد؛ از جمله اینکه برنامه‌ی کمپانی برای ذخیره‌سازی این منبع آب شیرین چیست و اینکه چگونه به دولت دبی فروخته خواهد شد.

البته الشیهی همچنان مصمم نشان داده و اظهار امیدواری کرده است که پس از موفقیت پروژه دبی، برنامه‌های مشابهی را در برای تامین آب آشامیدنی در سایر شهرهای دنیا هم به مرحله اجرا بگذارد. او اهداف بلقوه‌ی بعدی خود را شهرهایی در هند، آفریقای جنوبی و عربستان سعودی معرفی کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. کی به اینا اجازه میده گند بزنن به محیط زمین ، هرکی بخواد بره کوه یخ ور داره بیاره که زمین از این هم گرم تر میشه اکوسیستم رو خراب میکنن

  2. اونا چه فکرا و کارایی میکنن ما هم هرروز وضعمون بدتر میشه

  3. این بی پدرا با پول ببین چیکار میکنن

  4. پول کوه رو هم از جا در میاره

  5. این عرب ها هم هزار برابر ایرانی ها دارند پیشرفت میکنند ماهم متاسفانه …………………. روز به روز پسرفت کنیم

  6. توی اون گرما اب میشه که

  7. تا حالا مطلبی در مورد مطرح شدن این پروژه در سطح بین الملل نشنیدم ، چند سوال اینجا مطرح میشه که برای من دونستنش خیلی مهمه، برای مثال :
    ۱.مگر یخ های قطب جنوب جز املاک این شرکت محسوب میشه که میخواد بیاره به دولت ها بفروشه؟
    ۲. آیا هیچ نوع خطری برای اکوسیستم اطراف این کوه یخ و احتمالا کوه یخ های آینده ایجاد نمیشه …
    (قطعا این کوه یخ با آب شدنش آب اطراف خودشو سرد خواهد کرد ، برای بعضی از گونه های جانوری آبی ، حتی تغییر یک درجه ای آب میتونه خطر ناک باشه )
    ۳.در صورت تجاری شدن این کار ، آیا خود این پروژه باعث سرعت گرفتن مشکل آب شدن کوه یخ های قطب ها و در نتیجه بالا آمدن سطح آب نمیشود ؟
    (شبیه معدن کاری می مونه ، قطعا هنگام پیدا کردن کوه یخ مورد نظر ،قطعات یخ بسیار زیادی با حجم های بالا در اقیانوس شناور خواهد شد ، که به نوعی تخریب زیستگاه هم محسوب میشه)

    خوش حال میشم اگه کسی جواب این سوالات رو میدونه ما رو هم آگاه کنه.

  8. این یه کار بیهوده است بهترین راه همون تصفیه اب دریاست باید رو این فن اوری کار بشه تا بهتر و کم هزینه تر بشه. عراب خوب دارن پیشرفت میکنن

  9. 100 میلیون تن رو چطور میخوان از قطب جنوب بکشن دبی اب میشه وسط راه نصفش